|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
|
Sv: Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?Det blir litt for enkelt å si at Palestina ikke var en egen nasjon og at det ikke fantes et palestinsk folk i denne sammenhengen synes jeg Poly - da må man også redegjøre for oppløsningen av det Ottomanske riket (som omfattet Palestina) i løpet av første verdenskrig, og ta for seg avtalene som ble gjort (og brutt) mellom kolonimaktene England og Frankrike (og Russland, men som etterhvert fikk nok med sin egen revolusjon), og alt dette med Balfouravtalen, Sykes/Picot og så videre. Det er ikke så enkelt som at "ekstreme arabere og ekstreme sionister har kriget hele veien". |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?Ja, det er litt dritt at ALT blir "for enkelt" i dette spørsmålet.
|
|
|
#23 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?Men alt det om nasjoner og folk og kriger over hele kloden endrer ikke på at Israel nå mer eller mindre aktivt og bevisst går inn for å utslette palestinerne. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
|
Sv: Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?Så moderne er nasjonsbegrepet tross alt ikke, Westfalen-avtalen ble gjort i 1648. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
|
Sv: Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?
Nemlig. Vi ser et folkemord i real time, Sikkerhetsrådet er lammet (og har vært det lenge), og Norge bruker ikke sitt sterkeste virkemiddel - økonomien. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, jeg er enig. Det er dog ikke unikt. Bare se på Kashmir. Han stakkars briten som fikk jobben med å tegne den grensen fikk FEM uker på seg, og han klarte ikke en gang å skaffe oppdaterte kart før tiden var ute. Han var rasende, fortvilet, brant arbeidet sitt, reiste hjem og nektet å ta mot lønn for jobben. Men grensen står, med alle konfliktene intakt.
|
|
|
#27 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?Jeg er mektig imponert over historiekunnskapene deres!
|
|
|
|
#28 |
|
Yes, we can!!
|
Nei, det er helt sant. Det som skjer nå på Gaza skjer i en skala, med en grusomhet og med begrunnelser som er et kraftig brudd med alt man har sett tidligere, og det er delvis drevet av Netanyahus behov for å beholde makten for enhver pris, fordi han ellers blir straffeforfulgt. Det er derfor han "må" omgi seg med en regjering full av voldelige fascister.
|
|
|
#29 |
|
Lesende
Sv: Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?Det koster mye lidelse allerede. Mange av de som lider har ikke gjort annet galt enn å prøve å få tak i mat. Og vi bare ser på og sier "men 7. oktober da?". Og nevner ikke fortrengningen og drapene israelerne har holdt på med helt siden 1948. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?Jeg opplever ikke at det er sant, i hvert fall i norsk offentlighet, strå. De aller aller fleste er svært opprørte av hva som skjer i Gaza (jeg føler at Vestbredden er litt mer glemt, egentlig), ønsker at man skal kunne stoppe Israel, men vet ikke hvordan.
|
|
|
#31 |
|
Lesende
Sv: Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?Det er så vanskelig Polyanna, å holde meg saklig i denne folkemordkrisen. Du har rett i at mange, i hvert fall i Norge, snakker om Israels brutaliteter i tillegg til Hamas. Men Israel er overmakten, det er de som har drept og flyttet på palestinere helt siden starten i 1948. Og nå virker det som om de ønsker å sulte ihjel eller drepe de palestinerne som er igjen. Jeg vet selvsagt at bl.a. Hamas har angrepet Israel flere ganger, men det er ikke rart når Israel tross alt har annektert eller bulldosert områder og boliger palestinerne hadde helt siden før staten Israel ble opprettet. Palestinerne gikk, grovt sett, fra å være okkupert av britene (tror jeg det var) og til å så først bli okkupert av jødene, så presset ut av boligene sine og deretter bli nektet import av mat og medisiner. Osv. Noen detaljer i det jeg skriver er sikkert feil. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?Det ikke bare virker som om de vil sulte dem ut og bort og ihjel. Det er en uttalt politikk fra flere statsråder i den fascistiske regjeringen til Netanyahu. Det er et enormt skifte i politikken, og jeg tror faktisk at til og med en del ganske ihuga israelvenner begynner å se at dette Israel er ikke det de har vært venn med.
|
![]() |
|
|