Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gi blod!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-25, 11:12   #21
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi blod!

Jeg gir blod så ofte jeg kan, er i karantene pga tatovering men den er snart over. Håper ikke det kommer noen flått snikende nå da, det skjer meg dessverre ganske ofte, men har vært lite i sommer!

Gammel 20-08-25, 14:10   #22
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg går på slankemedisin, så jeg får ikke lov til å gi blod. Jeg har gitt mer eller mindre sammenhengende siden jeg var 18 år.

Noen blodbanker har åpnet opp for en del slankemedisiner nå, så ring og spør!
Hvis du har blogiverappen til Oslo, så sjekk den.

Gammel 20-08-25, 16:36   #23
Linella
Erfaren

Linella sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg er ingen ekspert, men jeg tror aldri jeg har hørt at blodbanker har sagt at de ikke vil tappe blod av noen fordi de "har nok" av akkurat den typen? Ring dem og sjekk. Jeg vil tro de gjerne tar imot deg.

Blodbanken her avlyser faktisk oppsatte timer om de har mye av din type på lager, så det skjer. Men det skader jo ikke å forhøre seg.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-25, 16:56   #24
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Har du AB, eller B, er det ofte litt varierende hvor mye som trengs, men samtidig kjekt å ha når en pasient med den blodtypen kommer inn. Da slipper man feks å gi 0 til en som er B.
Hvis blodbanken din tapper plasma vil de gjerne tappe deg som er AB, siden AB plasma er universalplasma. Også andre blodtyper kan gjerne tappe plasma, for det er mangel på plasma også på verdensbasis.

Gammel 20-08-25, 17:05   #25
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Blodbanken her har selv sagt at de ikke trenger meg oftere og sånn var det i Bergen også. Min 0+ mann var i knalt på dagen 3 mnd siden sist mens jeg gikk fire mns. Men her i Ålesund går jeg altså enda lenger. Så jeg vet ikke helt, kunne sikkert kontaktet dem og spurt, men de sier jo at de kaller meg inn når de tenger

Gammel 20-08-25, 17:33   #26
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Blodbanken her har selv sagt at de ikke trenger meg oftere og sånn var det i Bergen også. Min 0+ mann var i knalt på dagen 3 mnd siden sist mens jeg gikk fire mns. Men her i Ålesund går jeg altså enda lenger. Så jeg vet ikke helt, kunne sikkert kontaktet dem og spurt, men de sier jo at de kaller meg inn når de tenger

Hvis du har "gode" årer (altså at det renner greit uten masse piping), så kan du høre om du kan gi plasma. Tar litt lenger tid, men er veldig lite belastende for deg, siden du får de røde blodcellene tilbake. Kan gi oftere, men må ikke gi oftere enn det passer deg.

Jeg er rimelig sikker på at Ålesund tapper plasma. En tidligere kollega jobber på blodbanken i Ålesund. Hun er flink (jeg lærte henne opp her da hun var nokså fersk bioingeniør ) og kjempeblid og hyggelig.

Gammel 20-08-25, 18:19   #27
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg ga rett før sommerferien. Gir igjen så fort jeg kan.

Jeg og!

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-08-25, 18:38   #28
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Veldig bra oppfordring! Vi som ikke kan gi blod av ulike årsaker, er veldig takknemlig for dere som gjør det!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-25, 22:25   #29
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har gitt blod en del år, og skal tappes på tirsdag. Jeg har også universalblod.

Gammel 20-08-25, 22:36   #30
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Hvis du har "gode" årer (altså at det renner greit uten masse piping), så kan du høre om du kan gi plasma. Tar litt lenger tid, men er veldig lite belastende for deg, siden du får de røde blodcellene tilbake. Kan gi oftere, men må ikke gi oftere enn det passer deg.

Jeg er rimelig sikker på at Ålesund tapper plasma. En tidligere kollega jobber på blodbanken i Ålesund. Hun er flink (jeg lærte henne opp her da hun var nokså fersk bioingeniør ) og kjempeblid og hyggelig.

Desverre, det har jeg nok ikke. Eller, det piper ikke så mye om jeg er flink til å knipe i den ballen jevnt og trutt da, også avhenger det av hvor godt de treffer de litt trøblete årene noke og hvilke hånd de bestemmer seg for at er best. Jeg husker aldri hvilke som ER best men de bytter litt på hvilke de selv mener er best i alle fall.

Så trolig ikke regner som jeg har gode årer

Gammel 21-08-25, 11:10   #31
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Takk for nyttig informasjon, Svanen! Jeg måtte undersøke, og fant denne teksten:

Sitat:

Hvis du slanker deg skal du vente med å gi blod til vekten er stabil (stabil vekt: <5% vekttap siste 30 dager).

Hvis du bruker medisiner som induserer vekttap ("slankemedisin") kan du gi blod så lenge vekten er stabil som definert over.

Vedlikeholdsbehandling med følgende slankemedisiner kan godkjennes: Xenical (orlistat), Mysimba (bupropion og naltrexon), Saxenda, liraglutid, Rybelsus, Wegovy, Victoza, semaglutid og Ozempic.

Ved dietter/spesialkosthold som ikke medfører vekttap kan du gi blod så lenge du har overskudd.

Det er nytt for meg at man ikke skal gi blod mens man slanker seg og dermed går ned i vekt. Det gir mening, for all del, men jeg tror ikke jeg har blitt spurt om det noen gang?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-25, 13:30   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne gi blod, så jeg har snakket med dem. Jeg tar wegovy, og slik jeg forstod den siste samtalen så er det under vurdering om de kan tillate at man får gi blod når vekten har stabilisert seg. Men foreløpig får man ikke det. Avtalen er at de skal kalle meg inn om et halvt år, og så ringer jeg dem for å høre om de har "ombestemt seg".

Dette ser jo ut til å være medisiner man kan være nødt til å gå på veldig lenge. Og det kom et lite hjertesukk på telefonen om at vi nå var blitt veldig mange blodgivere som gikk på sånn medisin.

Gammel 21-08-25, 18:34   #33
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kan jeg endelig gi blod etter å ha hatt karantene fordi jeg bodde i Storbritannia i perioden 1995 -1996.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-25, 20:33   #34
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Takk for nyttig informasjon, Svanen! Jeg måtte undersøke, og fant denne teksten:

Det er nytt for meg at man ikke skal gi blod mens man slanker seg og dermed går ned i vekt. Det gir mening, for all del, men jeg tror ikke jeg har blitt spurt om det noen gang?

Man må i alle fall veie 50 kg er det vel.

Gammel 21-08-25, 21:52   #35
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg vil gjerne gi blod, så jeg har snakket med dem. Jeg tar wegovy, og slik jeg forstod den siste samtalen så er det under vurdering om de kan tillate at man får gi blod når vekten har stabilisert seg. Men foreløpig får man ikke det. Avtalen er at de skal kalle meg inn om et halvt år, og så ringer jeg dem for å høre om de har "ombestemt seg".

Dette ser jo ut til å være medisiner man kan være nødt til å gå på veldig lenge. Og det kom et lite hjertesukk på telefonen om at vi nå var blitt veldig mange blodgivere som gikk på sånn medisin.

Ok. Vi har akkurat begynt å følge Oslo sine regler/tilpasninger, men er jo fortsatt noe som av og til må vurderes ut fra helheten, og legegodkjennes. Nå åpner vi opp for slankeopererte, noe vi ikke gjorde før.

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Nå kan jeg endelig gi blod etter å ha hatt karantene fordi jeg bodde i Storbritannia i perioden 1995 -1996.

Det er bra. Mulig det datatekniske ikke er klart helt ennå alle plasser.

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det er sant, og det er jo 100 % for å beskytte giver. Blodet er like bra om man veier 49 kg, men belastningen er større dess mindre kropp man har.

Man skal tåle å miste 450 ml, så derfor er en raskt vektnedgang en grunn til å vente litt. Ikke sikkert at kroppen tilpasser seg i samme tempo som vekta.

Gammel 22-08-25, 13:39   #36
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg begynte å gi blod i starten av 20-åra. Den nedre vektgrensen har aldri vært et problem.

I dag fikk jeg beskjed om at blodet mitt har blitt bestilt til en pasient.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-25, 13:31   #37
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til orientering ble jeg i går avvist i blodbanken på grunn av en dagstur til St. Tropez i sommer. Der har det nemlig vært gjort én observasjon av en skummel mygg i 2019, og dermed får man fire måneders karantene. Det tilgrensende området av Frankrike der vi tilbrakte de øvrige 9,5 dagene av ferien var godkjent.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-25, 17:52   #38
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke gitt blod på snart to år pga utredning av sykdom, nå er det 6 mnd siden operasjon og verdiene er sånn nogenlunde på stell. Det er d-vitamin og kalsium som har vært veldig på utur.

Noen som kjenner prosedyren for å komme i rutine på det igjen?

Gammel 29-08-25, 19:49   #39
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg har ikke gitt blod på snart to år pga utredning av sykdom, nå er det 6 mnd siden operasjon og verdiene er sånn nogenlunde på stell. Det er d-vitamin og kalsium som har vært veldig på utur.

Noen som kjenner prosedyren for å komme i rutine på det igjen?

Ring blodbanken din. Det er mulig de vil ha innsyn i ev epikrise, og noen steder må de ha skriftlig samtykke til innsyn.

Mange tror at blodbankpersonalet har innsyn til alt. Men det er strengt, og i tillegg er feks undersøkelser privat ikke tilgjengelig, slik at giver må innhente epikrise selv.

Gammel 29-08-25, 19:49   #40
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Til orientering ble jeg i går avvist i blodbanken på grunn av en dagstur til St. Tropez i sommer. Der har det nemlig vært gjort én observasjon av en skummel mygg i 2019, og dermed får man fire måneders karantene. Det tilgrensende området av Frankrike der vi tilbrakte de øvrige 9,5 dagene av ferien var godkjent.

Så kjedelig

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.