Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva lurer du på i dag? #03

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-25, 16:22   #221
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag? #03

Dessverre får man ikke stemmekretsinfo for forhåndsstemmene. Veldig irr for oss som liker å grave oss ordentlig ned i lokal statistikk.

Gammel 09-09-25, 16:28   #222
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dessverre får man ikke stemmekretsinfo for forhåndsstemmene. Veldig irr for oss som liker å grave oss ordentlig ned i lokal statistikk.

Så det innebærer at min stemme ikke er telt opp i noen bydel, bare Oslo generelt. Eller er jeg med og forkludrer resultatene for St. Hanshaugen?

Jeg har jo lang fartstid som analytiker, og HATER noen roter med datagrunnlaget.

Gammel 09-09-25, 16:32   #223
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men vet du om tallet gjelder de som faktisk stemte i hvert enkelt valglokale, eller om det gjelder de som stemte, og som er bosatt innenfor valgkretsen? Jeg stemte på valgdagen, men i annen valgkrets enn min egen (samme kommune), siden det var enklere etter jobb. Registreres min stemme innenfor valgkretsen hvor jeg bor, eller Midtbyen, der jeg stemte?

Gammel 09-09-25, 20:10   #224
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forhåndsstemmene for seg, i en pott for Oslo, uansett hvor du gjorde det, og valgdagsstemmene per krets. Nå som det er så mange som forhåndsstemmer så kan det gi litt dårlige data. Spesielt i år der det skjedde mye de siste dagene.

Det gjør det ekstra irriterende for bystyre- og bydelsutvalgsvalg. Da er det interessant å se på hvem i vår bydel som stemmer forskjellig for bu og bystyre, men det blir rotet litt til.

Sånt blir det regneark av.

Gammel 09-09-25, 22:00   #225
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det er egentlig veldig irriterende at så mange forhåndsstemmer for da forsvinner sånne detaljer.

Og i vår kommune kunne vi velge hvilket av de to stemmelokalenr vi ville bruke og kombinert med at sjlvspetrn forhåndsstemte så er det jo så som så verdi i at man kan se detaljer pr valgkrets.

Gammel 12-09-25, 12:48   #226
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Hadde vi ikke en tråd om flisespikking tidligere?

Det jeg lurer på er om en gang bruke ordet omsetning for noe en gri bort.
Feks noen gir bort gratis middag. Kan en da si en er fornøyd med omsetningen når mye ble gitt bort? Trodde omsetning beskrev kjøp og salg, en inntekt.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-25, 13:44   #227
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Feks noen gir bort gratis middag. Kan en da si en er fornøyd med omsetningen når mye ble gitt bort? Trodde omsetning beskrev kjøp og salg, en inntekt.

I mitt hode så trenger ikke omsetting av varer å involvere en pengetransaksjon. Matvarene er fortsatt omsatt, altså flyttet seg til noen andre, selv om de ikke er betalt for.

Her kunne jeg sikkert slått opp i ordboka og sett etter en definisjon på ordet, men jeg går for magefølelsen.

Og når jeg tenker etter, jeg bruker det jo sånn selv også. "Jeg hadde god omsetning på pannekakene jeg stekte."

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-25, 14:03   #228
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Vi har et helt flisespikkerunderforum faktisk!

Og nei, egentlig ikke, omsetning handler om kjøp/salg - men folk er rebeller og gjør det allikevel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-25, 15:26   #229
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avsetning er kanskje ordet de egentlig leter etter?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-25, 15:46   #230
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Eller kanskje omløp. Tok meg hele dagen å komme på det ordet. Det kom frem når jeg leste ordet avsetning.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-25, 09:25   #231
lego
bygger

lego sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
lego er litt kullego er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

I mitt hode så trenger ikke omsetting av varer å involvere en pengetransaksjon. Matvarene er fortsatt omsatt, altså flyttet seg til noen andre, selv om de ikke er betalt for.

Her kunne jeg sikkert slått opp i ordboka og sett etter en definisjon på ordet, men jeg går for magefølelsen.

Og når jeg tenker etter, jeg bruker det jo sånn selv også. "Jeg hadde god omsetning på pannekakene jeg stekte."

Når det gjelder mat skal en følge magefølelsen

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-25, 12:05   #232
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg hadde brukt ordet avsetning om pannekakene.

Gammel 13-09-25, 12:14   #233
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde brukt ordet avsetning om pannekakene.

Jeg også, men vet ikke om det er riktig.

Gammel 15-09-25, 11:47   #234
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg lurer på hvorfor ringfingeren vanskelig lar seg bevege uten å ta med nabofingrene. For eksempel når jeg trommer takten til musikken jeg hører på. Det gjelder for begge ringfingrene. De åtte andre fingrene oppfører seg som jeg befaler dem.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-25, 11:55   #235
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror ringfingeren er ekstrovert. Den klarer ikke å gjøre noe som helst alene.

Gammel 15-09-25, 12:32   #236
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strå, det der måtte jeg finne ut mer om. AI svarer:

1. Sener og muskler er koblet sammen

Fingrene styres av sener som går fra underarmen og ut til hånden. Flere av disse senene er delte eller koblet sammen mellom fingrene, spesielt mellom langfinger, ringfinger og lillefinger. Ringfingeren og langfingeren deler ofte bøye- og strekkesener. Det gjør det vanskelig å bevege ringfingeren uten at naboene henger med litt. Lillefingeren og pekefingeren har mer uavhengig muskulatur, derfor kan du lettere bevege dem alene.

2. Nevrologisk kontroll

Hver finger styres av signaler fra hjernen via nerver. Ringfingeren har færre egne nerveforbindelser, noe som gjør at den har mindre «finmotorisk kontroll». F.eks. når du prøver å løfte ringfingeren alene fra bordet, henger ofte langfingeren og lillefingeren med. Det er også grunnen til at du sjelden ser ringfingeren brukt alene i komplekse bevegelser (som pianospill, typing osv.) – den er «bundet opp» i naboene.

Øvelse: Prøv selv!

Legg hånden flatt på bordet og løft én finger om gangen:

Pekefinger? Lett.

Lillefinger? Litt vanskeligere, men mulig.

Langfinger? Greit.

Ringfinger? Nesten umulig uten at de andre rører på seg.

Fun fact:

Hender til profesjonelle musikere (som pianister og gitarister) kan trenes opp til å gi ringfingeren mer kontroll. Men selv da forblir den den minst uavhengige av fingrene.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-25, 12:41   #237
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Nå måtte jeg teste fingrene
Stemmer ikke helt for min del det der. På venstre hånd kan alle fingrene løftes uten synlig strev, mens på høyre hånd kan alle unntatt lillefingeren jobbe alene.
Nesten så jeg trenger en poll her.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-25, 13:00   #238
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Artig, det med fingrene. Jeg kan bøye bare ytterste ledd på alle fingrene, én og én. Men på ringfingeren vil liksom lang- og lillefinger gjøre likedan, så der må jeg konse på å holde alle fingrene helt stive, unntatt ringfingeren da. Får det til på høyrehånda, men på venstre vil lillefinger absolutt følge med.
Må øve litt på dette igjen, tenker jeg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-25, 18:36   #239
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min rinfinger er ganske selvstendig, faktisk. De andre bare rister ørliste når jeg trommer med dem, gjelder begge hender. Men jeg kan også sprike med alle tær på begge føtter også. :skills:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-25, 18:46   #240
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Så lenge jeg skal tromme på et bord eller lignende er alle fingrene helt dønn individuelle for min del, men i friluft er det ikke sånn at de ikke er selvstendige, men de lyr ikke helt, jeg kan tenke at jeg skal løfte ringfinger, så spriker jeg med fingrene i stedet, men p åndre forsøk løfter jeg den da, de andre beveger seg kanskje litt men de følger ikke etter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:11.