|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Valget - en oppsummering
Nettopp. Det er strømningene mot ytre Høyre i både vårt, og verdenssamfunnet jeg er bekymret for. Menneskesynet og utfordringer denne gruppen mener de står overfor. Hvorfor tenker de slik? Hva er det som gjør at så mange føler at dette er deres alternativ, og hvorfor er det så mange sinte mot Arbeiderpartiet (om man leser kommentarfelt)?
|
|
|
#22 |
|
Introvert textrovert
|
Tror vi SP kan bytte side? Vi snakket om akkurat dette hjemme i går under sendingen.
|
|
|
#23 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Valget - en oppsummeringJeg tror man må få frem litt fakta i disse debattene.
|
|
|
|
#24 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tenker i alle fall at man må være bevisst på retorikken, og hvordan man omtaler skatter og avgifter. Utfordre holdningen om at "staten stikker av med pengene", framfor at bedriftseiere kan bruke dem til å gjøre investeringer som kommer samfunnet til gode. Hvem er Staten, og hvor blir pengene av? Hvordan kommer disse pengene samfunnet til gode, på samme måte som ved privat investering, og hvorfor er det viktig? At Staten ikke er en stor, slem tyv som tar pengene og putter dem i egen lomme, men at det fortsatt er våre penger, som omfordeles brukes til alles beste. Og at regjeringen tar inn over seg at mange synes det er for mye pengebruk i staten og det offentlige, og ser på om det faktisk er noe i det, og hvordan pengebruken kan reduseres, i stedet for bare å fyre løs i motsatt retning og forsvare alt som har med statlig sektor å gjøre. Klart det er mye som kan effektiviseres, og det er mye det kan spares inn på.
|
|
|
#25 |
|
|
Sv: Valget - en oppsummeringI følge NRK er det også rekordstor antall blanke stemmer, og det håper jeg også noen tar på alvor. Nesten 25 tusen blanke stemmer! Jeg vurderte å stemme blankt selv, og det å faktisk reise til et valglokale og stemme blankt tror jeg handler i liten grad om at folk ikke vet hva de vil stemme, men at de derimot vil gi en tydelig beskjed om "skjerp dere, dette er ikke bra nok, gi meg noe ordentlig å stemme på!" |
|
|
|
|
|
#26 |
|
|
Neppe, og ikke i budsjettforhandlinger sier det, men at de kan finne på å stemme med den blå blokken i masse verdisaker og for å presse inn sin politikk? Helt sikkert. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
saftig
|
Sv: Valget - en oppsummeringJeg er lettet over at vi slipper å forholde oss til FrP i regjering, men skremt over hvor mange som stemte på dem!
Syns du det er forståelig, altså?
Vi løser ganske mye ved å heve stemmeretten til unge menn til 25. Og gjøre det samme med lappen. Makan.
|
|
|
#28 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
AUF-lederen sa noe som ikke var sant. Ja, FrP har vært negativ til LO og ikke minst tilknytningen LO har til Ap, men å være negativ til LO er ikke det samme som å være negativ til fagforeninger generelt.
|
|
|
#29 |
|
ihuga feminist
Sv: Valget - en oppsummeringSelv syns jeg det er skrekkelig interessant at Ap er så veldig for å stramme inn på innleie av folk, men samtidig har tillatt det innenfor helsevesenet.
|
|
|
#30 |
|
ihuga feminist
Du er kanskje inne på noe. Ungdom som har 2000 km med øvelseskjøring før de kjører opp, får høyere bonus på bilforsikring. Kanskje ungdom må gjennom en hva-står-partiene-for-test før de får lov til å stemme?
|
|
|
#31 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
|
|
|
#32 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Han sa ikke noe som ikke var sant. FrP har snakket opp og frem det uorganiserte arbeidslivet i lang tid. Bare så det er sagt. (se det andre innlegget mitt.)
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Dette er jeg enig i. Arbeidstakeroganisasjonene i helse er også veldig imot det.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Valget - en oppsummeringNoen av oss er mot formueskatt fordi vi helt oppriktig mener det er bedre for samfunnet, arbeidslivet, lokalsamfunn og verdiskapning også, slik at det blir verdier å fordele. Så den sleipe retorikken går faktisk begge veier. Det blir fremstilt som kakser som er mot å yte til fellesskapet, men da har man ikke møtt mange eiere og ansatte i små og mellomstore hjørnesteinsbedrifter opp og ned Norges kyst. Å ha en skatt som kraftig forfordeler norsk eierskap og oppfordrer til at utenlandske eiere kjøper norske bedrifter, er skadelig. Det syns jeg er et legitimt standpunkt.
|
|
|
#35 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Akkurat det tenker jeg utdanningssystemet gjør i ganske stor grad allerede, blant annet gjennom skolevalgene.
|
|
|
#36 |
|
WF: Sausnebbet
|
Vet ikke helt. På ungdomsskolen her hadde de politisk debatt m ungdomspolitikere. Det var ujevn representasjon, der Ap var lengst til venstre. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
ihuga feminist
Jeg har i stor grad oppfattet FrP sin fagforeningskritikk som kritikk av LO (og tilknytningen til Ap), ikke kritikk av fagforeninger generelt. Men etter å ha undersøkt litt mer, så må jeg nok åpne opp for at jeg har vært for godtroende.
|
|
|
#38 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Tja, si det? Jeg tror hun tok folk litt på sengen med det utspillet. Og synes hun generelt slipper unna med alt for mye.
|
|
|
|
|
#39 |
|
|
Sv: Valget - en oppsummeringListhaug kaller selvfølgelig AUF-lederen for "notorisk løgner" siden "juge-Jonas" er et begrep som pushes hardt i sosiale medier av den samme gjengen som skriver "stem FrP" på random innlegg om innvandring eller innvandrere - og da gir det gjenkjennelseseffekt og gehør. Sist redigert av Maverick : 10-09-25 kl 11:28. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Introvert optimist
|
Listhaug og alle andre burde få mer tid til å komme med resonnementer og så bør man heller kutte mikrofonene deres eller noe hvis de kaster bort tida på å svare på noe annet de heller vil svare på. Nok tid til å svare ordentlig og smekk på lanken om de ikke bruker tida på det den er ment til. Jeg er så lei av kjappe replikker og tabloide svar og det gjelder for absolutt alle partier og politikere!
Også er dette veldig godt skrevet og fortjener fremheving.
|
![]() |
|
|