Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan forholdt din familie seg til vaksineprogrammet?
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) 66 27,73%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) 142 59,66%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner 6 2,52%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner 19 7,98%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner 4 1,68%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner 3 1,26%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt 1 0,42%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt 1 0,42%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 238. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-07, 21:10   #161
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Hva har det med saken å gjøre? Er du klar over at personen som desperat prøvde å overtale meg til ikke å vaksinere er lege?

OK. Hva slags lege? Alder og kompetanse?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 21:15   #162
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

OK. Hva slags lege? Alder og kompetanse?

Hun er en allmenlege og var 36 år på det aktuelle tidspunktet. Hun "introduserte" meg til 4 andre leger som støttet henne, de også allmenleger. Så presset jeg fastlegen min til å si hva hun hadde gjort og da hun til slutt innrømmet at hun ikke vaksinerte barna sine så ble jeg skikkelig fortvilet for å være ærlig. Det ble mye leger som mente det samme og jeg var som sagt en tviler i utgangspunktet.

Dette var i 2003 og siden da så har jeg passet på å spørre så fort anledningen byr seg om hva leger mener og hva de gjør. Jeg har vel kommet over 6 leger til som ikke har vaksinert. To fedre i barnehagen er leger og de har ikke vaksinert har jeg nettopp funnet ut.

Så vær så snill å forstå at jeg da seriøst har grunnlag for å si det jeg sier da det ble så mye. Må legge til at jeg ikke er en lilla heks og ikke vanker ikke noe alternativt miljø. Jeg er jævla kjedelig og fryktelig A4.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 21:25   #163
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja du vet vel mye bedre en meg hvor mye bevilges det til forskning av bieffekter av vaksiner? Her i landet?

Nei det vet jeg ikke.

Next to nothing. Det finnes forskere som vil forske på relaterte sykdommer / plager som de mener kan ha en forbindelse (asma, allergier osv) men dette bevilges det selvsagt ikke midler til.

Hvem har søkt om bevilgning til dette og ikke fått midler?

Jeg synes generelt at det er synd at det er så vanskelig å få offentlige midler til forskning, det er det eneste man kan være sikker på er noenlunde objektivt. Men jeg betviler ikke at det er vanskelig også her å få midler og jeg synes det er veldig dumt.

Men vil du skifte til en diskusjon om offentlig forskning versus forskning gjennom legemiddelindustrien nå?

Som sagt er heldigivs vaksiner i dag betraktlig forbedret så det kom jo noe ut av trenden med at noen foreldre begynte å stille spørsmålstegn ved innholdet i vaksinene.

Her er nok et eksempel på at du slenger ut en påstand som virkelig er kontroversiell, helt uten referanser på noe som helst. Altså, er det hold i dette eller er det hva du tror inni deg? Hva slags yrke har du egentlig? Er det ikke sånn i din yrkesgruppe at dersom man påstår noe som er kontroversielt så forventes det at man kan underbygge påstanden sin?

Jeg lurer på hva det er du kan her i verden, for når du diskuterer noe som jeg har peil på og ser argumentasjonsteknikken din med ville påstander, mistenkeliggjøring av de som er uenige med deg og total overseelse av hva andre kommer med faktakunnskaper så ønsker jeg å vite andre områder du antagelig bare fritt uttaler deg om på denne skråsikre måten. Du kan sikkert noe og da skal jeg legge vekt på hva du sier på det området.

Gammel 03-09-07, 21:25   #164
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

svangerskapet ble avbrutt for 65 kvinner (alle disse hadde rubellainfeksjon i løpet av de første 16 svangerskapsukene)

En av disse kjenner jeg. Hun sliter fremdeles med valget.

Gammel 03-09-07, 21:26   #165
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absolutt når man sier noe så kategorisk.

Jeg beklager det. Et viktig poeng og jeg ønsker virkelig ikke at de som har barn som ikke kan vaksineres overhodet skal ha noe som helst dårlig samvittighet for det. Om noen her som har et slikt barn oppfattet det sånn så ber jeg om unnskyldning.

Gammel 03-09-07, 21:27   #166
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en fundamenal forskjell her Sitronen. Jeg har aldri sagt at det ikke er tragisk eller benektet at noen kan dø som resultat av at noen ikke lar seg vaksinere. Defor håner jeg ingen. Men de som sier vaksiner ikke er farlige håner de som har barn som har dødd eller blitt skadet av vaksine.

Du mener jo at man ikke nødvendigvis bør vaksinere. Ergo har du et syn som tilsier at du ønsker en dødsrisiko for andre.

Gammel 03-09-07, 21:29   #167
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Nei det vet jeg ikke.

Hvem har søkt om bevilgning til dette og ikke fått midler?

Jeg synes generelt at det er synd at det er så vanskelig å få offentlige midler til forskning, det er det eneste man kan være sikker på er noenlunde objektivt. Men jeg betviler ikke at det er vanskelig også her å få midler og jeg synes det er veldig dumt.

Men vil du skifte til en diskusjon om offentlig forskning versus forskning gjennom legemiddelindustrien nå?

Her er nok et eksempel på at du slenger ut en påstand som virkelig er kontroversiell, helt uten referanser på noe som helst. Altså, er det hold i dette eller er det hva du tror inni deg? Hva slags yrke har du egentlig? Er det ikke sånn i din yrkesgruppe at dersom man påstår noe som er kontroversielt så forventes det at man kan underbygge påstanden sin?

Jeg lurer på hva det er du kan her i verden, for når du diskuterer noe som jeg har peil på og ser argumentasjonsteknikken din med ville påstander, mistenkeliggjøring av de som er uenige med deg og total overseelse av hva andre kommer med faktakunnskaper så ønsker jeg å vite andre områder du antagelig bare fritt uttaler deg om på denne skråsikre måten. Du kan sikkert noe og da skal jeg legge vekt på hva du sier på det området.

Jeg kan bare si det nok en gang, det er ikke MIN EGEN kunnskap jeg baserer det jeg sier på men LEGERS, dvs dine kollegaer.

Resten av innlegget ditt er for usaklig og frekt til at jeg orker bry meg. Men hva slags relevans har forsking til vaksiner? Vel man kan ikke finne ut langstidsvirkningen og bieffekter uten å forske på det, enkelt og greit så ja, det er høyst relevant.

Gammel 03-09-07, 21:30   #168
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Jeg beklager det. Et viktig poeng og jeg ønsker virkelig ikke at de som har barn som ikke kan vaksineres overhodet skal ha noe som helst dårlig samvittighet for det. Om noen her som har et slikt barn oppfattet det sånn så ber jeg om unnskyldning.

Jeg tror de fleste fikk med seg hva du mente.
Jeg bla. har et slikt barn og oppfattet deg riktig.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 21:31   #169
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Resten av innlegget ditt er for usaklig og frekt til at jeg orker bry meg.

Jeg synes egentlig det var høyst saklig og relevant jeg.

Mye mer saklig enn det meste du har kommet med i denne tråden, etter endelig å ha lest meg gjennom hele.

Gammel 03-09-07, 21:31   #170
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun er en allmenlege og var 36 år på det aktuelle tidspunktet.

Hun er altså såpass ung at hun sannsynligvis ikke har sett konsekvensene av en gravid kvinne med røde hunder. Hun har sannsynligvis ikke opplevd meslingesyke barn som har dødd av meslinger eller senkomplikasjoner, og hun har sannsynligvis ikke opplevd på nært hold å være behandlende lege for en mann som er blitt steril som resultat av kusmainfeksjon som voksen. Hun er heller ikke spesialist på feltet eller barnelege. Ga hun deg noen dokumentasjon for å undebygge sine relativt kontroversielle uttalelser?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 21:32   #171
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Esme.. Jeg lurer på en ting.

Hadde det hatt noen som helst konsekvens for en leges stilling om han eller hun publiserte en artikkel med kritiske argumenter mot vaksinering?
(Nå mener jeg formelle konsekvenser ikke konsekvenser av den typen at vedkommende ville fått motbør faglig)

Det lurer jeg og på.

Gammel 03-09-07, 21:32   #172
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Du mener jo at man ikke nødvendigvis bør vaksinere. Ergo har du et syn som tilsier at du ønsker en dødsrisiko for andre.

Man bør ikke nødvendigvis vaksinere nei hvis man har miset et barn eller vært så uheldig å nesten miste et barn pga vaksinering. Det er et noe mer moderat utsagt en de som sier at vaksiner ikke er farlige og alle som ikke vaksinerer er egoister.

Gammel 03-09-07, 21:34   #173
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Resten av innlegget ditt er for usaklig og frekt til at jeg orker bry meg. Men hva slags relevans har forsking til vaksiner? Vel man kan ikke finne ut langstidsvirkningen og bieffekter uten å forske på det, enkelt og greit så ja, det er høyst relevant.

Jeg synes Esme er beundringsverdig saklig her i forhold til hvordan diskusjonen har vært så langt; det er da helt rimelig å be om referanser til påstandene dine. Og jeg skjønner ikke hva du mener med det du skriver her om forskning har relevans - mener du at hun har antydet at forskning ikke er relevant, eller er det noen andre som har sagt det?

Gammel 03-09-07, 21:34   #174
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Man bør ikke nødvendigvis vaksinere nei hvis man har miset et barn eller vært så uheldig å nesten miste et barn pga vaksinering. Det er et noe mer moderat utsagt en de som sier at vaksiner ikke er farlige og alle som ikke vaksinerer er egoister.

Det er da ingen her i denne tråden som mener at man skal vaksinere utsatte barn. Hvor har du fått det fra?

Gammel 03-09-07, 21:39   #175
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Hun er altså såpass ung at hun sannsynligvis ikke har sett konsekvensene av en gravid kvinne med røde hunder. Hun har sannsynligvis ikke opplevd meslingesyke barn som har dødd av meslinger eller senkomplikasjoner, og hun har sannsynligvis ikke opplevd på nært hold å være behandlende lege for en mann som er blitt steril som resultat av kusmainfeksjon som voksen. Hun er heller ikke spesialist på feltet eller barnelege. Ga hun deg noen dokumentasjon for å undebygge sine relativt kontroversielle uttalelser?

Herregud, hun er lege, hun vet konsekvensene men hun veide disse opp mot skadene av vaksine. Vet du, jeg skal ringe henne nå og få et mer oversiktlig svar og vise henne denne tråden. Det blir for dumt når jeg, som i utgangspunktet ikke er en vaksinemotstander sitter og forvarer et syn som jeg kun innehar pga av at jeg, personlig, opplvede at leger ikke vaksinerte og var skeptiske selv.

Gammel 03-09-07, 21:41   #176
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes Esme er beundringsverdig saklig her i forhold til hvordan diskusjonen har vært så langt; det er da helt rimelig å be om referanser til påstandene dine. Og jeg skjønner ikke hva du mener med det du skriver her om forskning har relevans - mener du at hun har antydet at forskning ikke er relevant, eller er det noen andre som har sagt det?

Hun spør hvorfor jeg drar forsningspolitikk inn i bildet? Jo fordi jeg spør - hvordan skal vi finnne ut i Norge, hva bivirkningen av massevaksinasjonspogrammet er så lenge det ikke bevilges forskning til de som mener det er linker til andre sykdommer og plager?

Det er relevansen.

Gammel 03-09-07, 21:42   #177
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Esme.. Jeg lurer på en ting.

Hadde det hatt noen som helst konsekvens for en leges stilling om han eller hun publiserte en artikkel med kritiske argumenter mot vaksinering?
(Nå mener jeg formelle konsekvenser ikke konsekvenser av den typen at vedkommende ville fått motbør faglig)

Dersom det er velfunderte motargumenter eller en kasuistikk eller en studie så hadde man ikke fått motbør faglig en gang. Jeg hadde overhodet ikke vært bekymret over jobben min for å si det sånn.

Og det finnes da artikler som tar opp teoretiske bekymringer og relle kasuistikker på nye vaksiner, f.eks er nevrologene veldig på vakt over vaksiner som kan gi økt fare for multippel sklerose f.eks.

Når den nye vannkoppevaksinen kommer er det luftet bekymringer fordi vannkopper som barn gir zoster (helvetesild) i voksen alder og da er det logisk å undersøke om vaksinen kan gi økt forekomst av det.

Norge er som oftest betryggende feige, vi lar stort sett USA og Europa være våre prøvekaniner før vi innfører noe det være seg vaksiner eller medisiner.

Gammel 03-09-07, 21:42   #178
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Lisa, man veier to onder mot hverandre. Det må man ofte. Men sykdomsondet er større enn vaksinebivirkningsondet.

Tenker på de barna som av en eller annen grunn ikke kan få vaksiner.

Gammel 03-09-07, 21:46   #179
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun spør hvorfor jeg drar forsningspolitikk inn i bildet?

Nei, hun spurte om du ønsket å gå over til å diskutere offentlig finansiert forskning versus forskning gjennom legemiddelindustrien (for det er jo en annen, om enn viktig, debatt).

Gammel 03-09-07, 21:49   #180
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg jobber ikke i helsevesenet. Utsatte en vaksine til ett barn.

Jeg stemte også dette, men ved nærmere ettertanke så har jeg også (foreløbig) ikke tatt den aller nyeste vaksinen som kom inn i programmet i fjor, til lillebror. Denne er, i følge helsesøster, tatt inn av politiske og ikke helsefaglige grunner, og jeg landet på å droppe den.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:45.