Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gi blod!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-25, 21:08   #41
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi blod!

Jeg har time neste uke. Nå er jeg i gang igjen.

I sommer ga jeg blodplater med en ny fancy maskin de hadde til testing. Det var til og med folk fra leverandør som sto og så på meg. Mulig de så mest på maskinen. Dette kan jeg gi mellom blodgiving. Opplevelsen var i alle fall så ok at jeg kan tenke meg å gjøre det igjen.

Gammel 29-08-25, 21:42   #42
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg har time neste uke. Nå er jeg i gang igjen.

I sommer ga jeg blodplater med en ny fancy maskin de hadde til testing. Det var til og med folk fra leverandør som sto og så på meg. Mulig de så mest på maskinen. Dette kan jeg gi mellom blodgiving. Opplevelsen var i alle fall så ok at jeg kan tenke meg å gjøre det igjen.

Så bra. Jeg har også vært "prøvekanin" når vi fikk en slik maskin. Den "vanlige giveren" ringte rett før og kunne ikke. Da var det en kollega som sa, da tar vi "Svanen". (Jeg hadde gitt plater før på de gamle maskinene, så det var ikke helt nytt for meg).

Mindre belastende for giver, selv om det tar lenger tid, og man får 2 eller 3 'enheter" blodplater fra en giver i stedet for 8 eller 12 givere.

Gammel 29-08-25, 23:18   #43
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Til orientering ble jeg i går avvist i blodbanken på grunn av en dagstur til St. Tropez i sommer. Der har det nemlig vært gjort én observasjon av en skummel mygg i 2019, og dermed får man fire måneders karantene. Det tilgrensende området av Frankrike der vi tilbrakte de øvrige 9,5 dagene av ferien var godkjent.

Dette er sånt jeg har opplevd i tide og utide til frustrasjon.

Gammel 30-08-25, 00:57   #44
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Meg vil de nok ikke ha pga kreft jeg er frisk fra, men flott påminnelse. Glad for alle som kan gi.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-25, 15:52   #45
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Det med reisekarantene er vanskelig. Anbefalingene blir oppdatert ukentlig fra ca juni til november. Så mitt tips er, hvis du har vært utenfor Norden den siste mnd, å ringe dagen før timen for å høre om reisekarantene. Det sparer deg ofte for en bomtur. Gjelder ikke i Bluen sitt tilfelle, for der har de tolket ekstremt strengt. Akkurat det tilfellet i Frankrike gjør vi unntak for hos oss.

Gammel 30-08-25, 21:27   #46
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært blodgiver, men var først i karantene noen år pga langt opphold i Mellom-Amerika, så rakk jeg noen ganger før første barn og en gang etter andre, men da oppdaget de et antistoff som antakelig ble utviklet i andre svangerskap, og nå får jeg ikke lov til å gi. Jeg har sjekket en gang til for å være sikker, men det går ikke. Synes det er veldig synd, men det skal jo være trygt for de som mottar, så helt forståelig.

Gammel 31-08-25, 01:16   #47
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fin påminnelse! Jeg måtte dessverre slutte å gi blod pga egen helse, men gav i mange år.

Gammel 08-10-25, 10:27   #48
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og der viste det seg at dere har helt rett. Blodbanken i Oslo har nå endret reglene, så hvis man går på "stabiliseringsdose" av slankemedisin, så får man nå gi blod. Så da skal jeg til pers igjen om en uke.

Gammel 08-10-25, 15:51   #49
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan fortsatt ikke gi på grunn av faste medisiner og piercing i nesa.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-25, 16:26   #50
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har donert plastma for første gang i dag. Fascinerende at de kan tappe blodet, kjøre det gjennom en maskin som skiller ut plastma og føre blodet tilbake i kroppen min. Det tok en halvtimes tid, og jeg kan gi igjen om 14 dager.

Gammel 08-10-25, 17:19   #51
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Er det samme kriterier for å donere plasma mon tro?
Det er sannsynligvis ikke mulig for meg å gi bort noe når jeg er av de som jevnlig må få jerntilskudd intravenøst samt går på en cocktail av faste medisiner selv om jeg nå har sluttet å blø neseblod daglig i det minste.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-25, 19:28   #52
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Er det samme kriterier for å donere plasma mon tro?
Det er sannsynligvis ikke mulig for meg å gi bort noe når jeg er av de som jevnlig må få jerntilskudd intravenøst samt går på en cocktail av faste medisiner selv om jeg nå har sluttet å blø neseblod daglig i det minste.

Jeg er usikker, mulig det står noe her: https://www.blodbanken-oslo.no/index...topic=uG7AkDcv

Gammel 09-10-25, 11:15   #53
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Jeg er usikker, mulig det står noe her: https://www.blodbanken-oslo.no/index...topic=uG7AkDcv

Der står det at de krever at man har gitt blod flere ganger tidligere ja. Og da utgår det for min del. Og med blodårer de fleste sliter med å få tatt en vanlig blodprøve fra fordi de visstnok er «sprø» (ikke mine ord, men de sprekker visst og jeg ser helt skrekkelig ut etter hvert forsøk, og de må gjerne stikke i begge armer før de får det til) er jeg sikkert ikke egnet uansett.
Takk, da vet jeg det.

Og så lurer jeg på, noen skrev noe med antistoffer etter fødsel? Min siste fødsel og barsel var litt kaotiske pga morkakerester og utskraping og fandens oldemor og jeg fikk visst aldri den sprøyta jeg skulle ha fått fordi jeg er A- og ungen er A+ men siden jeg var 100% ferdig med å være gravid var det ikke noe å bekymre seg for.

Gammel 09-10-25, 12:44   #54
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ganske sikker på at man har omtrent de samme kriteriene for å gi blod, som å gi plasma, GydaG. Et av kriteriene er at man skal være og føle seg frisk. Når du må ha jerntilskudd intravenøst, så tenker jeg at du trenger blodet ditt - og plasmaen - selv, og det er også helt greit.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-25, 10:29   #55
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

For å gi plasma må du fylle samme kriterier som ellers, men kan ligge litt under i Hb (blodprosent) hos oss iallefall. Feks 12,0 i stedet for 12,5. Men trenger du jern intravenøst, så tror jeg nok du ikke kan gi. Da trenger du blodet ditt selv.
Og som nevnt, så bør/må man ha "gode" årer. Det skal jo frem og tilbake i samme åre flere ganger, så i en liten, vrien åre vil det som oftest tulle seg på første "retur".

Når det gjelder antistoffer, så kan du ha dannet antistoffer hvis du ikke fikk Rh-profylakse etter sist fødsel. Nå får de som er Rh- med Rh+ foster sprøyta under svangerskapet, men usikker på når de begynte med det. Så hvis du fødte før de begynte med det (og det tror jeg kanskje), så er det fare for at du dannet antistoffer da. Det har kun betydning som blodgiver (da får du ikke gi blod), ved blodoverføring (da tar det litt lenger tid å få gitt deg blod) eller ved nytt svangerskap (som jeg skjønte ikke er aktuelt, men som potensielt vil være veldig farlig for barnet)

Gammel 10-10-25, 14:22   #56
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk sms om at blodet mitt ble bestilt til en pasient i dag, og det gjør meg latterlig glad hver gang det skjer!

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-25, 15:02   #57
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

For å gi plasma må du fylle samme kriterier som ellers, men kan ligge litt under i Hb (blodprosent) hos oss iallefall. Feks 12,0 i stedet for 12,5. Men trenger du jern intravenøst, så tror jeg nok du ikke kan gi. Da trenger du blodet ditt selv.
Og som nevnt, så bør/må man ha "gode" årer. Det skal jo frem og tilbake i samme åre flere ganger, så i en liten, vrien åre vil det som oftest tulle seg på første "retur".

Når det gjelder antistoffer, så kan du ha dannet antistoffer hvis du ikke fikk Rh-profylakse etter sist fødsel. Nå får de som er Rh- med Rh+ foster sprøyta under svangerskapet, men usikker på når de begynte med det. Så hvis du fødte før de begynte med det (og det tror jeg kanskje), så er det fare for at du dannet antistoffer da. Det har kun betydning som blodgiver (da får du ikke gi blod), ved blodoverføring (da tar det litt lenger tid å få gitt deg blod) eller ved nytt svangerskap (som jeg skjønte ikke er aktuelt, men som potensielt vil være veldig farlig for barnet)

Ja, jeg er nok uegnet i denne sammenhengen også gitt. Og ja, jeg har fått tre barn som alle er rh+ og fikk ikke den sprøyta etter siste. Den ble også gitt en dag for sent etter fødselen til nr 2, og mellom de to hadde jeg 3 avbrutte svangerskap (2 SA og 1MA i uke 15-16) og det ble nevnt noe om antistoffer som min skrekkslagne hjerne ikke husker helt. Men i det siste svangerskapet fikk jeg jern intravenøst annenhver uke. Sliter visst med å komme over 10,8 på hb også, så jeg trenger nok blodet mitt selv.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.