|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gi blod!Jeg har time neste uke. Nå er jeg i gang igjen.
|
|
|
#42 |
|
trenger lading
|
Sv: Gi blod!
Så bra. Jeg har også vært "prøvekanin" når vi fikk en slik maskin. Den "vanlige giveren" ringte rett før og kunne ikke. Da var det en kollega som sa, da tar vi "Svanen". (Jeg hadde gitt plater før på de gamle maskinene, så det var ikke helt nytt for meg).
|
|
|
|
#43 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Dette er sånt jeg har opplevd i tide og utide til frustrasjon.
|
|
|
#44 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Gi blod!Meg vil de nok ikke ha pga kreft jeg er frisk fra, men flott påminnelse. Glad for alle som kan gi. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
trenger lading
|
Sv: Gi blod!Det med reisekarantene er vanskelig. Anbefalingene blir oppdatert ukentlig fra ca juni til november. Så mitt tips er, hvis du har vært utenfor Norden den siste mnd, å ringe dagen før timen for å høre om reisekarantene. Det sparer deg ofte for en bomtur. Gjelder ikke i Bluen sitt tilfelle, for der har de tolket ekstremt strengt. Akkurat det tilfellet i Frankrike gjør vi unntak for hos oss.
|
|
|
|
#46 |
|
|
Sv: Gi blod!Jeg har vært blodgiver, men var først i karantene noen år pga langt opphold i Mellom-Amerika, så rakk jeg noen ganger før første barn og en gang etter andre, men da oppdaget de et antistoff som antakelig ble utviklet i andre svangerskap, og nå får jeg ikke lov til å gi. Jeg har sjekket en gang til for å være sikker, men det går ikke. Synes det er veldig synd, men det skal jo være trygt for de som mottar, så helt forståelig.
|
|
|
|
#48 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Gi blod!Og der viste det seg at dere har helt rett. Blodbanken i Oslo har nå endret reglene, så hvis man går på "stabiliseringsdose" av slankemedisin, så får man nå gi blod. Så da skal jeg til pers igjen om en uke.
|
|
|
|
#49 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Gi blod!Jeg kan fortsatt ikke gi på grunn av faste medisiner og piercing i nesa.
|
|
|
#50 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Gi blod!Jeg har donert plastma for første gang i dag. Fascinerende at de kan tappe blodet, kjøre det gjennom en maskin som skiller ut plastma og føre blodet tilbake i kroppen min. Det tok en halvtimes tid, og jeg kan gi igjen om 14 dager.
|
|
|
#51 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Gi blod!Er det samme kriterier for å donere plasma mon tro?
|
|
|
#52 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jeg er usikker, mulig det står noe her: https://www.blodbanken-oslo.no/index...topic=uG7AkDcv
|
|
|
#53 |
|
lider av tastleksi
|
Der står det at de krever at man har gitt blod flere ganger tidligere ja. Og da utgår det for min del. Og med blodårer de fleste sliter med å få tatt en vanlig blodprøve fra fordi de visstnok er «sprø» (ikke mine ord, men de sprekker visst og jeg ser helt skrekkelig ut etter hvert forsøk, og de må gjerne stikke i begge armer før de får det til) er jeg sikkert ikke egnet uansett.
|
|
|
#54 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Gi blod!Jeg er ganske sikker på at man har omtrent de samme kriteriene for å gi blod, som å gi plasma, GydaG. Et av kriteriene er at man skal være og føle seg frisk. Når du må ha jerntilskudd intravenøst, så tenker jeg at du trenger blodet ditt - og plasmaen - selv, og det er også helt greit.
|
|
|
#55 |
|
trenger lading
|
Sv: Gi blod!For å gi plasma må du fylle samme kriterier som ellers, men kan ligge litt under i Hb (blodprosent) hos oss iallefall. Feks 12,0 i stedet for 12,5. Men trenger du jern intravenøst, så tror jeg nok du ikke kan gi. Da trenger du blodet ditt selv.
|
|
|
|
#56 |
|
|
Sv: Gi blod!Jeg fikk sms om at blodet mitt ble bestilt til en pasient i dag, og det gjør meg latterlig glad hver gang det skjer!
|
|
|
#57 |
|
lider av tastleksi
|
Ja, jeg er nok uegnet i denne sammenhengen også gitt. Og ja, jeg har fått tre barn som alle er rh+ og fikk ikke den sprøyta etter siste. Den ble også gitt en dag for sent etter fødselen til nr 2, og mellom de to hadde jeg 3 avbrutte svangerskap (2 SA og 1MA i uke 15-16) og det ble nevnt noe om antistoffer som min skrekkslagne hjerne ikke husker helt. Men i det siste svangerskapet fikk jeg jern intravenøst annenhver uke. Sliter visst med å komme over 10,8 på hb også, så jeg trenger nok blodet mitt selv.
|
![]() |
|
|