Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvit mann som pusher 50

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-25, 22:02   #61
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit mann som pusher 50

Joda.

Ble litt overraska over at jeg ble så overraska.

Jeg VET åpenbart at folk har forskjellige preferanser, men blir like fullt overrasket når folk ikke liker åpenbart dødsdigge ting som pizza eller sjokolade.

Gammel 11-10-25, 22:11   #62
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Polyanna. Jeg er også veldig overrasket over hvor mange som bare må påpeke at de ikke liker Karpe i denne tråden.

En ting er å ikke like musikken, eller rap og hiphop, men Karpe er jo et fenomen og konsept like mye som et band. De har på en måte vært målbærere og historiefortellere for to-tre generasjoner ikke-etniske nordmenn, bygget broer og tvunget (mange av) oss til å forstå utenforskapet de lever i og med. Hvordan kan man unngå å like, eller i det minste berøres av og ha sympati for Karpe?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-25, 22:15   #63
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hører at Karpe har bra tekster, og er med på alt du skriver Røverdatter, men det er ikke helt min sjanger, så musikken fenger meg ikke på noen måte. Det er ikke nok med bra tekster for at jeg skal velge å sette på en bestemt musikk. Og det er det jeg mener når jeg sier at jeg ikke liker musikken til en artist eller et band. Ikke at jeg synes noe dårlig om bandet eller konseptet deres som sådann, eller hevder at musikken har dårlig kvalitet. Jeg liker heller ikke U2, eller Coldplay. Uten sammenligning for øvrig, men som andre eksempler på musikk av høy kvalitet og med et bra "konsept" som jeg aldri velger å lytte til, fordi det rett og slett ikke er min type musikk. Karpe synes jeg er slitsomt, de to andre eksemplene synes jeg er kjedelig. Og ingen av dem setter meg i noen bestemt stemning, på den måten musikk jeg elsker gjør.

Det er forskjell på å ikke like musikken, og på å ikke ha sympati med bandet og opplegget deres.

Sist redigert av My : 11-10-25 kl 22:29.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-25, 22:16   #64
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg er også med Polyanna og Røverdatter her. I tråden så omtales jo Karpe bare som et … band. De er jo et fenomen! En grunnleggende kulturreferanse!

Gammel 11-10-25, 22:18   #65
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Og selvfølgelig var det de som lanserte hvite menn som pusher femti. Jeg kan ikke uttale ordene en gang uten å måtte nynne låta i hodet.

Gammel 11-10-25, 22:23   #66
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker alt Karpe gjør og får til, men hører ikke på musikken på eget initiativ. Skjønner likevel at mange er fans.

Gammel 11-10-25, 22:36   #67
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, de er et band Zulu. Det er mange band og artister der ute som gjør mye bra, som lager gode tekster og bra musikk, og som er viktige kulturbærere. Karpe er et av dem. Jeg hører ikke noe særlig på Mari Boine heller, men gudbedre så viktig (og dyktig) hun er.

Gammel 11-10-25, 22:56   #68
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg står fram som en som ikke har sansen for Karpe. Jeg høre på musikk for musikkens del. Ikke tekster eller rytme. Da leser jeg dikt.

Gammel 11-10-25, 23:22   #69
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, det finnes folk som ikke interesserer seg nevneverdig for musikk og slikt. Eller sangtekster.
Bortsett fra når det gjelder Mari Boine da.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-25, 00:07   #70
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker ikke Karpe. Det er ikke min type musikk i det hele tatt. Det er greit for meg at andre liker det da.

Gammel 12-10-25, 18:00   #71
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Enig med Polyanna. Jeg er også veldig overrasket over hvor mange som bare må påpeke at de ikke liker Karpe i denne tråden.

Er du overrasket over at mange ikke liker Karpe, eller over at de påpeker det? For hvis det er det andre, så tror jeg jo mange nevner det at de ikke hører på Karpe som en delforklaring til hvorfor de ikke vet/visste at uttrykket kommer fra dem.

Gammel 12-10-25, 19:29   #72
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er du overrasket over at mange ikke liker Karpe, eller over at de påpeker det? For hvis det er det andre, så tror jeg jo mange nevner det at de ikke hører på Karpe som en delforklaring til hvorfor de ikke vet/visste at uttrykket kommer fra dem.

Det er min tolkning også.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-25, 20:48   #73
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg hadde syns det var litt snodig hvis det i en lignende tråd om en låt av eller med Mari Boine begynte å rase inn veldig mange som påpekte at de ikke likte henne eller musikken hennes. At de ikke har et forhold til henne, er mer normalt.

Gammel 12-10-25, 21:23   #74
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror jeg hadde syns det var litt snodig hvis det i en lignende tråd om en låt av eller med Mari Boine begynte å rase inn veldig mange som påpekte at de ikke likte henne eller musikken hennes. At de ikke har et forhold til henne, er mer normalt.

Det er sant, det er litt forskjell når det er et band vs en artist. Sier man at man ikke liker Karpe, så er det litt klarere at det er musikken man ikke liker, mot når man sier navnet på en artist, som f.eks Mari Boine. Hvis noen skrev "jeg liker verken Chirag eller Magdi" så hadde det overrasket meg også. Men det er det ingen som skriver, og slik jeg forstår det er det musikken folk uttaler seg om. Jeg har ikke noe sterkt imot musikken til verken Karpe eller Boine, men hører heller ikke på noen av dem. Kunne godt hørt begge live, men ikke når jeg vil høre på musikk hjemme eller på ørene, da velger jeg noe annet. Hvis jeg virkelig ikke likte musikken til Mari Boine, så kunne jeg fint ha sagt det, for å forklare hvorfor jeg ikke kjente til en sang som ble diskutert, på lik linje med andre artister. Ser ikke helt hva som er så snodig med det.

Jeg blir mer fasinert over voksne som føler for å forklare for andre voksne at idolene deres er mer enn et band, det er et konsept, og et fenomen, og hvordan man derfor ikke kan la være å like musikken deres. Såpass at jeg blir usikker på om det er seriøst, eller flåsete ment.

Sist redigert av My : 12-10-25 kl 21:31.
Gammel 12-10-25, 21:37   #75
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er med Polyanna her, særlig fordi bandet sine tekster ofte tar dualiten de møtes med opp, jeg tenker at det å måtte påpeke at man ikke liker sjangeren/konseptet er rart, fordi de representerer en minoritet som har slått igjennom med norske tekster. Syns sammenligningen med Boine var meget treffende.

Og hvite menn som pusher femti, er jo kroneksempelet på kulturefereanse, som har vært viktig å få frem, jeg tror ikke vi hvite vet hvordan minoritetene møtes i det daglige.

Gammel 12-10-25, 21:46   #76
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg er med Polyanna her, særlig fordi bandet sine tekster ofte tar dualiten de møtes med opp, jeg tenker at det å måtte påpeke at man ikke liker sjangeren/konseptet er rart, fordi de representerer en minoritet som har slått igjennom med norske tekster. Syns sammenligningen med Boine var meget treffende.

Og hvite menn som pusher femti, er jo kroneksempelet på kulturefereanse, som har vært viktig å få frem, jeg tror ikke vi hvite vet hvordan minoritetene møtes i det daglige.

Men at man både er fullt klar over (tro det eller ei), forstår (til og med!), og har sansen for dette som jeg har uthevet, er det ensbetydende med at man må like musikken? Slik er det ikke for meg. Jeg velger andre sjangere når jeg lytter til musikk, det handler om min musikksmak, ikke hva artistene står for. Enten jeg vil ha noe behagelig i bakgrunnen mens jeg jobber, vil høre på noe som får meg i godt humør, noe som gir meg ekstra energi når jeg trener eller vasker, eller bare noe jeg vil dykke inn i fordi jeg synes det er så vakkert. For meg fyller ikke Karpe sin musikk noen av disse formålene. Det er ikke slik at jeg skrur av hvis det kommer på radioen, men jeg setter det ikke på frivillig, det er ikke på noen av spillelistene mine. Det handler ikke om at jeg ikke vet hva konseptet deres er, eller hva de betyr for minoriteter.

Sist redigert av My : 12-10-25 kl 22:05.
Gammel 12-10-25, 22:57   #77
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Du må nesten forklare hvorfor du syns det er rart at man har ulik musikksmak?

Jeg hører ikke på musikk basert på hvem som "synger", eller hvilken minorietet de tilhører. Jeg lytter til melodien. Komposisjonen. Harmonien. Lydbildet. For meg er ikke musikk bare lyd. Det skal inneholde musikalitet. Kvalitet. Mye av det som går under "musikk" er for meg ulyd.
Jeg er nok farget av at jeg er klassisk skolert.

Men jeg har selvsagt forståelse for at andre kan like "musikk" som jeg ikke liker. Til og med rap og køntri.

Gammel 12-10-25, 23:31   #78
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

I en tråd som handler om et uttrykk fra en spesifikk sang synes jeg det er både relevant og naturlig at man sier om man hører på den musikken, og at man også da slenger på om det er musikk man liker eller ikke synes jeg ikke er noe rart.

Gammel 12-10-25, 23:45   #79
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

[quote=safran;5361803]Du må nesten forklare hvorfor du syns det er rart at man har ulik musikksmak?

Seriøst????

Gammel 12-10-25, 23:54   #80
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Du må nesten forklare hvorfor du syns det er rart at man har ulik musikksmak?

Jeg hører ikke på musikk basert på hvem som "synger", eller hvilken minorietet de tilhører. Jeg lytter til melodien. Komposisjonen. Harmonien. Lydbildet. For meg er ikke musikk bare lyd. Det skal inneholde musikalitet. Kvalitet. Mye av det som går under "musikk" er for meg ulyd.
Jeg er nok farget av at jeg er klassisk skolert.

Men jeg har selvsagt forståelse for at andre kan like "musikk" som jeg ikke liker. Til og med rap og køntri.

Jeg syns ikke det er rart at man har ulik musikksmak. Jeg syns det er rart at i tråd om en kulturreferanse må PÅPEKE at man ikke liker bandet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:29.