|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Hvit mann som pusher 50Jeg hadde en litt snodig opplevelse på jobb i går. I en diskusjon med mine nærmeste kolleger så brukte jeg begrepet "hvit mann som pusher 50". Til min overraskelse så var det bare et mindretall av de jeg pratet med som forstod rekkevidden av det jeg sa. En forstod, men tre gjorde ikke det. Altså; de forstod ordene, men ikke hva som lå i begrepet. Alle disse kollegene er nettopp i gruppa "hvite menn som pusher 50".
Sist redigert av Tjorven : 09-10-25 kl 10:38. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvit mann som pusher 50Ja og ja.
|
|
|
#4 |
|
ctrl+z
|
Sv: Hvit mann som pusher 50Ja til begge.
|
|
|
#5 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Hvit mann som pusher 50Jeg forstår selvsagt hva du mener med det og hvilke konnotasjoner det er ment å vekke - men jeg kjenner det ikke som et fast uttrykk og ville ikke forventa at det var noe som andre kjente til.
|
|
|
#7 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Hvit mann som pusher 50Liker ikke Karpe og har ikke noe forhold til det uttrykket. Jeg kan jo tenke meg at det ikke ligger så mye positivt i det, type middelmådig mann med stor selvtillit, men sikker er jeg ikke.
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvit mann som pusher 50Ja til begge. Jeg tror de aller fleste i Norge, som har bodd her de siste ti årene kjenner til og forstår begrepet, selv uten inngående kjennskap til Karpe. Men det er jo et typisk kulturbegrep som krever at du har sett og hørt det i bruk, så om om man enten er utenlandsk eller har bodd ute i en periode så skjønner jeg at man ikke kjenner til det.
|
|
|
#9 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Hvit mann som pusher 50Jeg kjente også til Karpe-låta, ikke fordi jeg er veldig fan selv, men fordi andre rundt meg er. Men tror det er mange flere som bruker uttrykket enn som kjenner til låta, eller vet hvor det kommer fra. Det er vel et slikt uttrykk som lett fester seg, fordi det er veldig beskrivende. På samme måte som "partysvenske" og "soccer-mom". Du trenger ikke lange forklaringer for å se for deg typen det er snakk om.
|
|
|
#11 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Hvit mann som pusher 50Ja, kjenner til, og bruker begrepet. Men ville ikke forventet at f.eks moren min skjønner det.
Dette derimot, sier meg overhodet ingenting. For meg er Karpe-låter mer støy enn musikk, og jeg har aldri satt meg inn i tekstene og låtene annet enn at det innimellom dukker opp på radio. Jeg vet ikke om Montebello er et stedsnavn eller egennavn, eller hva slags assosiasjoner man burde få til ordet.
|
|
|
#12 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Hvit mann som pusher 50Ja, og ja
|
|
|
#13 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Hvit mann som pusher 50
Må vel være Kirkvaag som gjør at jeg, som aldri har bodd i nærheten av Oslo, har en kjennskap til det begrepet. (Kilde: youtube.com)
|
|
|
#14 |
|
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
(Kilde: youtube.com) |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hvit mann som pusher 50Ja, og ja. Og jeg er gift med en hvit mann som nylig pushet 50, og han misliker begrepet sterkt og blir irritert hvis jeg bruker det. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Hvit mann som pusher 50https://www.bt.no/btmeninger/debatt/...e-folk-likevel
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvit mann som pusher 50Skulle inn og nevne at Heisann Montebello har en mye lengre historie enn Karpe, det er jo veldig gøy at de også siterer tidligere kunst/kultur-verk og gir det ny mening for en nyere generasjon. Men ser at andre allerede har tatt ansvar.
Det er jo på sett og vis det som er meningen. De er på gruppenivå noen som ikke har møtt veldig mye motstand i livet, de har tjent best, fått de beste jobbene og ikke blitt utsatt for noen form for hets på gruppenivå, slik som veldig mange andre har.
|
|
|
#18 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Hvit mann som pusher 50Ja og ja, men også Karpefan.
|
|
|
#19 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Ja, og det er jo derfor han blir irritert når jeg bruker uttrykket om ham. |
|