Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Paris en helg for en tiåring - tips?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-25, 16:10   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Paris en helg for en tiåring - tips?

Min datter og jeg skal tilbringe helgen (inkl fredag) i Paris, og hun har kun tre ting i kravspec-en sin - Eiffeltårnet, crépe og croissant. (Og vi skal gå trappene opp til andre etasje i Eiffeltårnet, gidder ikke heis helt opp (hverken å betale for det eller å stå i kø for det.)

Er det noe du ville anbefalt å prioritere utenom? Det er årevis siden jeg var der selv, så jeg har ikke helt oversikt.

Vi skal bo ganske sentralt i Latinerkvarteret, jeg har Panthenon og Luxembourghagene og katakombene på "i nærheten, sveiv innom!"-listen, og Notre Dame og Seinen, og vurderer både Louvre og å ta bussen til Versailles og se hagen der. (Mine barndomsminner som spiller inn på den siste.)

Shopping og restauranter er uinteressant, men barnet har utmerket utholdenhet på historiske monumenter og kunst, labbing gatelangs og denslags.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-25, 16:15   #2
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?

Jeg var der med min eldste da hun var 12 og det er en fin alder å oppleve Paris.

Jeg anbefaler absolutt å gå opp Eiffeltårnet. Da vi var der var det en helt grei lunsjrestaurant der og det er jo litt gøy å spise lunsj i tårnet.

Jeg anbefaler alltid Montmartre om kvelden. Gå opp og sitte utenfor Sacre Coeur når det er mørkt og utsikten er full av lys. Det er en turistklisje, men klisjeene kommer jo ofte nettopp fordi det er noe som er fint.

Pompidoumuseet og impresjonistene er veldig fint. Jeg ville kanskje valgt det foran Louvre. Men, om dere har tid til begge deler er det fint.

Jeg husker aldri hvilken av de to øyene i Seinen Notre-Dame ligger på, men den andre er også veldig fin (og rett ved siden av) med små butikker og kafeer.

Kos dere.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-25, 16:20   #3
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var i Paris hele familien for et par år siden og det som var veldig stemningsfullt og hyggelig og godt var et middagscruise på Seinen. Båten går ut og legger til rett nedenfor Eiffeltårnet og på returen timer de det sånn at tårnet glitrer og lyser. Skjer hver hele time tror jeg. Det er ikke ferdig før 23.00 da, så kanskje litt seint for tiåringen, men det var i hvert fall veldig hyggelig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-25, 17:03   #4
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes naturhistorisk museum var kjempefint. Det er sentralt og greit.
Også har jeg hørt fra andre familier som har vært der - og dere har kanskje litt lite tid til det - men Cité des Sciences?
Og jeg anbefaler alltid kirken Ste Chapelle, den er helt _magisk_ innvendig (google så ser du)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-25, 17:16   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, vi var i Paris da Hiawata var omtrent på samme alder, helt perfekt. Han hadde omtrent samme krav og ønsker til turen.

Ellers likte han lekeplassen i Luxembourg-parken godt, det var noen internasjonale kids der som var veldig kule, de hadde zipline og greier.

Musée des Arts et Métiers var også veldig fint. I såfall: få med dere t-banestasjonen rett ved.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-25, 17:55   #6
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg var der med eldste da hun fylte 12, stor suksess.

Vi var ute på Louvre og det var superstas i seg selv, med glasspyramiden og de gamle Louvre-byggene. Båttur, vi var ikke på middagscruise men en helt alminnelig båttur, var suverent. Og alt det My sier, egentlig.

God tur

Gammel 16-10-25, 18:25   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Og jeg anbefaler alltid kirken Ste Chapelle, den er helt _magisk_ innvendig (google så ser du)

Jepp, enig i denne, veldig glad for at m^2 tipset om den for noen år siden. Vil også anbefale Musée d'Orsay (særlig van Gogh-rommet), som man kan rusle til langs Seinen fra Notre Dame.

Er katakombene noe for dere? Det var ganske interessant, syntes vi i sin tid, med et litt eldre barn.

Gammel 16-10-25, 19:18   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var nylig i Paris, og jeg anbefaler virkelig å gå og se på nyrestaurerte Notre-Dame (og plakatene utenfor om hvordan alt ble gjort)! Og så kan dere gå til Île St.-Louis og spise is på Berthillon etterpå. Det er god is, det kan jeg si. Kan ellers melde om at Montmartre var helt sinnssykt overfylt av turister da vi var der en lørdag ettermiddag seint i august.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-25, 19:41   #9
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skulle til å anbefale deg båttur, men ser andre kom meg i forkjøpet.

Sitte på gaterestaurant og spise og drikke noe godt og se på livet.

Gammel 16-10-25, 20:53   #10
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser at jeg tenkte feil. Jeg mente Musee d’Orsay.

Cite des Sciences er kult. Men da vi var der (riktignok 12 år siden) var det lite som var tekstet på engelsk. Så det forutsetter at du kan en del fransk

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-25, 22:38   #11
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi kjøte et kort som inkluderte inngang til masse museer. Jeg fikk tips om det her inne, men fant det ikke igjen sist jeg søkte. Det som var ekstra genialt var egen kø med dette kortet. Vi sparte penger, men ikke minst sparte vi myyye tid i kø. Vi spaserte rett inn. Jeg skal se om jeg finner det nå.

Gammel 16-10-25, 22:46   #12
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ganske sikker på at det var dette kortet. https://www.parismuseumpass.fr/en/pass
Det er gratis inngang. Det står ikie noe om egen kø. Men det ser ut til at man bestiller tid for noen steder.

Gammel 16-10-25, 23:28   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jo veeeeldig glad i Van Gogh, så kanskje d’Orsay bør på listen ja! Katakombene har vi høyt på pro-listen, og Saint Chappelle husker jeg jo at jeg har villet til tidligere!

Åhhhh, må nok bli en uke i stedet!

Neida, vi vet vi ikke rekker alt, og vil gjerne ta litt på sparket også, men gøy med masse alternativer. (Gleder meg! )

Gammel 16-10-25, 23:30   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg er ganske sikker på at det var dette kortet. https://www.parismuseumpass.fr/en/pass
Det er gratis inngang. Det står ikie noe om egen kø. Men det ser ut til at man bestiller tid for noen steder.

Supert tips! Takk!

Gammel 17-10-25, 00:27   #15
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg var der med eldste da hun fylte 12, stor suksess.

Vi var ute på Louvre og det var superstas i seg selv, med glasspyramiden og de gamle Louvre-byggene. Båttur, vi var ikke på middagscruise men en helt alminnelig båttur, var suverent. Og alt det My sier, egentlig.

God tur

Kan også føye til tips om å se lysshowet på Eiffeltårnet etter mørkets frambrudd. Vises hver hele time og varer i 5 min, og sees best fra Place du Trocadéro.

Parc des Buttes-Chaumont er en nydelig park, anlagt i et gammelt steinbrudd, med fossefall, tjern og det hele.

Da vi var i Paris, da de to yngste var 11 år, var det viktig for sønnen å se Parc des Princes, hjemmestadion til PSG, og handle drakt på supportershopen der. Der var om sommeren, og utenom sesong, så det var ingen kamper. Men da vi var tilbake i April i år, nesten sju år senere, fikk han endelig også med seg kamp (og ny, litt større drakt ). Det var visst stor stas. Det var han og faren som var der, jeg og søsteren foretrakk kafe og shopping i mellomtiden. Nevner det bare fordi du har en fotballunge. Det som ellers var stas da de var 11 var nettopp sånt som allerede er nevnt, Eiffeltårnet, is fra Berthillon, Montmartre, gatevandring ...

Pompidou-museet (så noen nevnte det) tror jeg er stengt for tiden, i en lengre periode, for renovasjon. Men Stravinsky-fontena, som ligger rett ved, er kul.

Liten digresjon: Da eldste bodde i Paris i vår, og utviklet museumsdilla, fikk jeg plutselig haugevis med snaps fra Musee d’Orsay, fordi de hadde en hel utstilling viet Christian Krogh. Mange av de mest berømte verkene, Albertine hos politilægen og det hele. Men tror kanskje ikke den er der lenger nå.

Sist redigert av My : 17-10-25 kl 12:18.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-25, 09:54   #16
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var der to veker i sommar og blei litt overraska over kor mange plasser det var krav om forhåndskjøpte billetter. Vi fekk ikkje til Versailles og kunne velje ein dag på Louvre. Nå var jo dette midt i verste høgsesongen, så mogleg det er annleis ei hausthelg, men sjekk det opp.

Å vandre gatelangs i Latinerkvarteret er jo ei oppleving i seg sjølv, det er godt å ha tid til sånt.

Eg lasta ned appen Secrets de Paris, og fann ein del plassar som ikkje står på dei store listene over plassar ein må sjå.

Montemartre høyrer jo med, sjølv om det er veldig turist. Vi spiste på Amelie-cafeen, det syntes eg var veldig stas.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-25, 10:19   #17
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Om været er fint synes jeg det er vidunderlig å rusle rundt i Rodin-hagen. Idyllisk park med kunst spredt rundt omkring, og koselig kafé. (Det er selvsagt et innendørs museum der også, men den hagen er altså bare magisk.)

Gammel 17-10-25, 10:33   #18
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og hvis du vil ha et alternativ til Versailles, som innebærer å ta tog eller buss litt ut av byen, så har du jo også Château de Chantilly, som også har flott hage, og som høyner med hestemuseum. Bare nevner det.

Tror reisetid er omtrent den samme som til Versailles.

Sist redigert av My : 17-10-25 kl 11:01.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-25, 11:45   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knerten sier at Asterix-parken er verdt et besøk. For de som er opptatt av slikt.

Vi skal til Paris i jula på tur som er sponset av min mor etter at de plutselig fikk litt for mye penger mellom hendene. Så jeg følger med i tråden selv om mine barn er langt større. (Blant annet kan nevnte sønn dra til Asterix-parken med kusinene sine. )

Gammel 17-10-25, 12:05   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stravinsky-fontenen, ja! Ta en tur i Ekebergparken på forhånd og se på den forelskede fuglen til Niki de Saint Phalle, og så kan dere kjenne igjen stilen hennes i Stravinsky-fontenen utenfor Pompidou-senteret.

Og apropos Ekeberg og Paris: Like ved kafeen på Ekeberg er det en Dalí-skulptur som er Venus fra Milo med skuffer. Den kan også være morsom å ha i bakhodet før man går på Louvre og ser på den originale Venus (eller før man går på Dalí-museet, eller begge deler).

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.