|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
|
Paris en helg for en tiåring - tips?Min datter og jeg skal tilbringe helgen (inkl fredag) i Paris, og hun har kun tre ting i kravspec-en sin - Eiffeltårnet, crépe og croissant. (Og vi skal gå trappene opp til andre etasje i Eiffeltårnet, gidder ikke heis helt opp (hverken å betale for det eller å stå i kø for det.) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Jeg var der med min eldste da hun var 12 og det er en fin alder å oppleve Paris. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Vi var i Paris hele familien for et par år siden og det som var veldig stemningsfullt og hyggelig og godt var et middagscruise på Seinen. Båten går ut og legger til rett nedenfor Eiffeltårnet og på returen timer de det sånn at tårnet glitrer og lyser. Skjer hver hele time tror jeg. Det er ikke ferdig før 23.00 da, så kanskje litt seint for tiåringen, men det var i hvert fall veldig hyggelig.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Jeg syntes naturhistorisk museum var kjempefint. Det er sentralt og greit. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Åh, vi var i Paris da Hiawata var omtrent på samme alder, helt perfekt. Han hadde omtrent samme krav og ønsker til turen.
|
|
|
#6 |
|
Trøtt
|
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Jeg var der med eldste da hun fylte 12, stor suksess.
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?
Jepp, enig i denne, veldig glad for at m^2 tipset om den for noen år siden.
|
|
|
#8 |
|
kamerat
|
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Jeg var nylig i Paris, og jeg anbefaler virkelig å gå og se på nyrestaurerte Notre-Dame (og plakatene utenfor om hvordan alt ble gjort)! Og så kan dere gå til Île St.-Louis og spise is på Berthillon etterpå. Det er god is, det kan jeg si. Kan ellers melde om at Montmartre var helt sinnssykt overfylt av turister da vi var der en lørdag ettermiddag seint i august.
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Jeg skulle til å anbefale deg båttur, men ser andre kom meg i forkjøpet.
|
|
|
#10 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Ser at jeg tenkte feil. Jeg mente Musee dOrsay. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Vi kjøte et kort som inkluderte inngang til masse museer. Jeg fikk tips om det her inne, men fant det ikke igjen sist jeg søkte. Det som var ekstra genialt var egen kø med dette kortet. Vi sparte penger, men ikke minst sparte vi myyye tid i kø. Vi spaserte rett inn. Jeg skal se om jeg finner det nå.
|
|
|
#12 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Jeg er ganske sikker på at det var dette kortet. https://www.parismuseumpass.fr/en/pass
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Jeg er jo veeeeldig glad i Van Gogh, så kanskje d’Orsay bør på listen ja! Katakombene har vi høyt på pro-listen, og Saint Chappelle husker jeg jo at jeg har villet til tidligere! |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Supert tips! Takk! |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 17-10-25 kl 12:18. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Vi var der to veker i sommar og blei litt overraska over kor mange plasser det var krav om forhåndskjøpte billetter. Vi fekk ikkje til Versailles og kunne velje ein dag på Louvre. Nå var jo dette midt i verste høgsesongen, så mogleg det er annleis ei hausthelg, men sjekk det opp.
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Om været er fint synes jeg det er vidunderlig å rusle rundt i Rodin-hagen.
|
|
|
#18 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Ja, og hvis du vil ha et alternativ til Versailles, som innebærer å ta tog eller buss litt ut av byen, så har du jo også Château de Chantilly, som også har flott hage, og som høyner med hestemuseum.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 17-10-25 kl 11:01. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Knerten sier at Asterix-parken er verdt et besøk.
|
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Sv: Paris en helg for en tiåring - tips?Stravinsky-fontenen, ja! Ta en tur i Ekebergparken på forhånd og se på den forelskede fuglen til Niki de Saint Phalle, og så kan dere kjenne igjen stilen hennes i Stravinsky-fontenen utenfor Pompidou-senteret.
|
![]() |
|
|