|
|||||||
| Autofil Bilsnakk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lær av andres feil - elbil editionJeg testet avising-funksjon i appen, den funka jaggu bra, den nedisede bilen ble helt isfri, i tillegg var det 45 grader inni bilen.
|
|
|
#82 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Lær av andres feil - elbil editionHar enda ikke skjønt hvordan jeg programmerer zaptec eller Toyota appen til å stoppe lading ved 80% så her er det enten full pakke eller plutselig avbrudd av lading fordi jeg må ut og kjøre.
|
|
|
#83 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Lær av andres feil - elbil editionPå min (ikke Toyota) kan man sette grense både i appen og på skjermen i bilen. Tror det ligger under innstillinger og så lading, husker ikke. Det popper også opp på skjermen i bilen når man plugger inn laderen, har du sjekket om du har noe sånt? |
|
|
|
|
|
#84 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Lær av andres feil - elbil editionJeg har ikke den funksjonen i min bil, så jeg sjekker rekkevidden før jeg setter den til lading, og så velger jeg antall kilometer jeg vil ha i appen sånn at jeg havner litt under fulladet.
|
|
|
#85 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Lær av andres feil - elbil editionJeg hentet ut ny elbil for to dager siden. Jeg spurte da selger og en representant for importøren som tilfeldigvis også var der om dette med fullading av batteri. Begge svarte at de ikke så noen merkbare forskjeller på levetid og kapasitet på batteriene på biler som var fulladet hver gang og biler som kun ble ladet til 80%. De hadde derfor slutta å anbefale å lade til kun 80% til sine kjøpere. Under overtakelsen som var en lang seanse med gjennomgang av bilens funksjoner, slo selgeren av lading til 80%. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Lær av andres feil - elbil editionAh, så godt å høre Lhi-My. Den gjennomgangen var massiv ja, og jeg er redd halvparten ble glemt underveis. Men da fortsetter jeg å lade når jeg kan og stresser ikke mer med det.
|
|
|
#87 |
|
Sv: Lær av andres feil - elbil editionMan kan jo snu det litt også. En elbil blir raskt foreldet siden teknologien utvikler seg veldig fort ennå. Min 2021 modell falt som en stein i verdi og vi fikk nesten 70% mindre for den enn det vi betalte for den ny. Ikke fordi det var en dårlig eller utslitt bil, den hadde 115.000 kjørte kilometer, ingen feil, ingen skader og ellers fin på alle måter, men den har lite å stille opp med i forhold til dagens biler både med tanke på rekkevidde, utstyr, funksjoner osv. Dermed er verditapet stort. Om batteriet da svekkes litt, spiller i grunnen liten rolle med mindre man tenker å eie bilen selv til den er utslitt. Kynisk og veldig lite bærekraftig tanke, men dette er realiteten når det kommer til innbyttepris og verdi. For min del som leaser bilen for tre år, spiller det iallfall liten rolle. Jeg turte ikke kjøpe ny bil denne gangen nettopp pga det raske verditapet på elbil. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Lær av andres feil - elbil editionDet er sikkert sant. Men jeg tenker med lettere sjokk og glede på den første elbilen vi hadde, en Mitsubishi iMiev. Den kjøpte vi splitter ny for 140000, kjørte i 5 år, hver eneste dag gjennom gratis bom, og vi hadde på den tiden også gratis strøm. Da vi byttet den inn fem år senere, fikk vi 70000 i innbytte på den. I realiteten «tjente» vi penger på den bilen der. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Lær av andres feil - elbil editionE-Golf 2018 modell holder seg godt i pris, min har 70000 km etter snart 8 år, skinnseter og alt ekstrautstyr. Jeg har alltid ladet til 100% hjemme og til 80% de få gangene jeg har hurtigladet. Kjørte Oslo - Danmark og Oslo - Hitra i covid årene. Den er en 30 kWh bil som det fortsatt står 248 km på gjettometeret sommerstid, litt mindre nå. Har fått tilbud om å selge den, men nei takk.
|
|
|
|
#90 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Lær av andres feil - elbil editionJeg har signert kontrakt på en Kia EV3.
|
|
|
#91 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Lær av andres feil - elbil editionNå blir jeg så eitrande sinna av den zaptec appen at jeg har lyst til å kvitte meg med hele bilen.
|
|
|
#92 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Lær av andres feil - elbil editionJeg har litt problemer med Zaptec-appen selv av og til. Noen ganger får jeg beskjed om at ladeboksen er ikke på nett, men jeg har alltid fått den til å virke igjen, uten at jeg helt vet hvordan.
|
|
|
#93 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Lær av andres feil - elbil editionDet er problemer med Zaptec-appen ser jeg på statussiden. Min virker heller ikke.
|
|
|
#94 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Lær av andres feil - elbil editionDet er godt å høre, men det burde jo bot-en deres ha sagt underveis i vår eviglange samtale for å finne ut hva som var feil ha sagt.
|
|
|
#95 |
|
Sv: Lær av andres feil - elbil edition
|
|
|
|
|
|
#96 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Lær av andres feil - elbil editionVi fikk utdelt en dongel med vår ladeboks. Vi putter laderen i bilen, «biper» dongelen på boksen og så lades det. Har fungert problemfritt siden 2019.
|
|
|
|
#97 |
|
Har diplom
Sv: Lær av andres feil - elbil editionVi har Easee, funker helt fint. Den har smarte funksjoner, men jeg bruker de ikke. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Lær av andres feil - elbil editionSkulle gjerne hatt en enklere lader uten app, men jeg har ikke garasje og boksen henger godt synlig og lett tilgjengelig på veggen ut mot vegen.
|
|
|
#99 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Lær av andres feil - elbil editionVi bor sånn til at vi definitivt vil ha mulighet til å låse fast kabel, og den er også montert på veggen utenfor garasjen da vi har store biler, den ene går ikke engang inn i garasjen, og katt som har en tendens til å snike seg inn uten at vi ser henne.
|
|
|
#100 |
|
Har diplom
Sv: Lær av andres feil - elbil editionMin kan låses fast. |
|
|
|