|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Poteter som bjørkepinne-erstatterFlere steder, som for eksempel her, anbefales det å bruke poteter i bunnen når man skal dampe pinnekjøtt. Men når man skal dampe i rundt tre timer - de potetene kan jo umulig holde sammen etter tre timers koking?
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Poteter som bjørkepinne-erstatterDe skal visst holde seg, har jeg hørt. Jeg har aldri prøvd selv, pinnekjøttet vårt dampes ikke, det kokes under vann (tradisjonell framgangsmåte fra svigerfamilien).
|
|
|
#4 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Poteter som bjørkepinne-erstatter
|
|
|
#5 |
|
koko
|
Sv: Poteter som bjørkepinne-erstatterEg har ikkje prøvd sjøl, for her går pinnekjøttet i trykkokar og blir så mørt og godt og faderullan, no vart eg akutt svolta her.
|
|
|
#6 |
|
Øyboer
Sv: Poteter som bjørkepinne-erstatterJeg gjør alltid dette. Potetene blir salte, ikke for bløte. Faktisk heller litt faste. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Introvert optimist
|
Jeg hørte KI omtalt som Kunstig Idioti. Alle kjedelige rutineoppgaver kan overlates til KI, men så fort man må trekke slutninger, tenke utenfor boksen, innovere eller på noen måte være kreativ, så kommer den til kort.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Poteter som bjørkepinne-erstatterDet funker faktisk helt supert! Lot meg lokke til å prøve i fjor og tenkte at dette går aldri, men det gjorde det altså. Potetene blir også myyyyye bedre |
|
|
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Poteter som bjørkepinne-erstatterDet funker brillefint, og potetene blir skikkelig gode.
|
|
|
|
#11 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Poteter som bjørkepinne-erstatterDette snakket vi om på jobben for etpar dager siden. Hun sa at de har droppet pinner i bunn og har poteter i bunn, har vann godt oppover på kjøttet og det putrer til det er mørt og potetene er helt perfekt.
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Aldri vann oppover kjøttet. Vanlig vannnivå som om det var pinner, dvs ikke dekke potetene. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Poteter som bjørkepinne-erstatterDette har jeg gjort både med potet og søtpotet, men jeg har landet på at jeg vil at potetene skal smake potet og ikke enda mer pinnekjøtt. De blir gode, for all del, men jeg vil heller lage saus på kraften (det er kjempegodt og enkelt) og bruke den på potetene etterpå. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Klar
|
Sv: Poteter som bjørkepinne-erstatterJeg har også begynt å bruke mandelpoteter i bunnen av pinnekjøttgryta. Det går fint med potetene hvis jeg er forsiktig når de plukkes ut. Og det beste: Ingen pinner å vaske, oppvasken spises opp! |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Poteter som bjørkepinne-erstatterJeg har aldri brukt pinner. Bruker rist. Eller lager pinnekjøttet i ovnen. Renslig og enkelt. Og kan langtidssteke også hvis man vil. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
prøver å være tål***ig
|
Sv: Poteter som bjørkepinne-erstatterPoteter under pinnekjøtt blir supergodt! Holder seg hele om du har mandelpotet med skall på i alle fall.
|
|
|
#18 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Joda, vann opp over kjøttet går kjempefint, vi har alt kjøttet under vann vi. Gjort i alle år (tradisjon fra samme distrikt som Syrinx). Legger det på rist under grillen i stekovnen noen minutter etterpå, med et lite dryss med sukker. Det blir nydelig. Trenger verken pinner, poteter eller rist i kasserollen.
|
|
|
#19 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Poteter som bjørkepinne-erstatterVi som bedriver helligbrøde og serverer påskepinnekjøtt dampet på appelsinjuice, har poteter i bunnen av kjelen. Fungerer helt fint.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#20 |
|
har tatt seg sammen
|
Kan du gi en t-skje-forklaring på hvordan dere gjør det?
|
![]() |
|
|