Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-26, 13:55   #461
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)

Så vidt jeg har skjønt, så har jo USA hatt basen sin i Thule i mange mange år. De har aldri bedt om å få flere baser? Er det ikke i den enden de burde begynt i, fremfor trusler om okkupasjon....?

Gammel 08-01-26, 14:35   #462
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det handler jo ikke om sikkerhet, de vil ha land og mineraler. Sikkerhet er bare en unnskyldning.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-26, 14:57   #463
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, de har hatt så godt som grønt lys til alt av militær aktivitet på Grønland, så det er bare et dekke at de må ha dette av sikkerhetshensyn. Og de vet jo at den jevne amerikaner ikke har snøring på at de allerede er der og med åpning for mer. De vil drive gruvedrift der. Og det får de ikke gjort uten å eie Grønland, siden Grønland nå sier nei til slik aktivitet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-26, 19:57   #464
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Og nå har en ICE-agent skutt en kvinne som forsøkte å komme seg vekk fra situasjonen, tror hun var en protestant som forsøkte å sperre veien.
De påstår at hun utgjorde en trussel og skulle kjøre over agenten.
Videoer fra situasjonen viser noe helt annet.

Dette skjedde bare noen kvartaler unna George Floyd hendelsen.
Govenor Walz sier han er forberedt på å sette inn nasjonalgarden for å beskytte innbyggerne sine mot ICE.
Det er både tragisk og absurd hva som skjer.

Sist redigert av Fjols : 08-01-26 kl 20:03.
Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-26, 20:55   #465
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Og nå har en ICE-agent skutt en kvinne som forsøkte å komme seg vekk fra situasjonen, tror hun var en protestant som forsøkte å sperre veien.
De påstår at hun utgjorde en trussel og skulle kjøre over agenten.
Videoer fra situasjonen viser noe helt annet.

Dette skjedde bare noen kvartaler unna George Floyd hendelsen.
Govenor Walz sier han er forberedt på å sette inn nasjonalgarden for å beskytte innbyggerne sine mot ICE.
Det er både tragisk og absurd hva som skjer.

Dette fikk jeg med meg. USA er nå blitt en fullskala facist-stat. Konsentrasjonsleire er jo delvis på plass allerede. Jeg har et ledig hus i nord som kan brukes om flyktninger trenger det.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-26, 13:56   #466
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sitat:

Bare 25 prosent støtter at USA forsøker å ta kontroll over det danske territoriet.

Kan VG fortelle. "Bare" 25 %? BARE? En fjerdedel av amerikanere mener det er helt greit å "ta kontroll over Grønland".

Jeg er målløs. Det er ekstremt mange! Hvordan kan såpass mange tenke det på noe som helst vis er greit?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-26, 14:27   #467
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Kan VG fortelle. "Bare" 25 %? BARE? En fjerdedel av amerikanere mener det er helt greit å "ta kontroll over Grønland".

Jeg er målløs. Det er ekstremt mange! Hvordan kan såpass mange tenke det på noe som helst vis er greit?

Det er svært positivt at mer enn halvparten av de som valgte Trump, er uenig i hva Trump sier. Man må ta med i betraktning den ekstreme polariseringen i USA hvor folk har fått en lei tendens til å være enig med "sin side" samme hvor uenig de _egentlig_ er, men her er det da en stor andel som bryter ut av det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-26, 16:12   #468
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Fordi den jevne amerikaner vet ikke:
* at USA har en militærbase på Grønland.
* Og hvis de vet det: at Trump har fjernet en stor andel av soldatene som var utplassert der.
* at de har mer eller mindre grønt lys til å gjøre det de vil militært på Grønland allerede, gjennom Nato.
* De vet ikke at konsekvensen av å "ta" Grønland, så gjør de i prinsippet verden, med USA inkludert; mer utrygg; siden Nato går i oppløsning og INGEN lenger vil være på USAs side.
* Amerikanere flest har ikke ofret Grønland en eneste tanke før Trump begynte å snakke om det.
* Det vet heller ikke at dette ikke handler om sikkerhet.
* De har et mye fjernere forhold til kolonisme enn Europa, og de har en kultur som i mye større grad enn Skandinavia mener at den sterkestes rett gjelder.

Timothy Snyder er amerikansk professor i historie; jeg syns han forklarer det vi i Europa vet, men som ikke amerikanere vet veldig godt.

https://www.youtube.com/shorts/O-yTzkSBS00

Gammel 16-01-26, 17:32   #469
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Det er rett og slett litt vondt å se på. USA har virkelig alt, fra topp til bunn.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Timothy Snyder er amerikansk professor i historie; jeg syns han forklarer det vi i Europa vet, men som ikke amerikanere vet veldig godt.

https://www.youtube.com/shorts/O-yTzkSBS00

Så det er altså historieprofessorer som skal ordne opp i dette? (Jeg så gjennom flere av hans videoer. Flink fyr!)

Jeg fant tidligere i uka min egen amerikanske (OK, han er fra Canada) historieprofessor, Trevor Poutine, og holder nå på å se gjennom hans videoer. Spesielt interessant syns jeg det var med hans kommentar om at det er ingen vits å kvitte seg med Trump ved å iverksette det 25. grunnlovstillegget. https://www.facebook.com/reel/892901159907169

Så nå er det bare å håpe på at demokratene vinner stort ved mellomvalget.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-26, 16:05   #470
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Er det bare jeg som er skremt over hva som skjer om dagen?
Følelsen av at den trygge tilværelsen vi har hatt i mange år smuldrer sammen? Kan man stoppe dette? Snu dette? Hvorfor er det ingen "voksne" hjemme?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-26, 21:22   #471
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Er det bare jeg som er skremt over hva som skjer om dagen?
Følelsen av at den trygge tilværelsen vi har hatt i mange år smuldrer sammen? Kan man stoppe dette? Snu dette? Hvorfor er det ingen "voksne" hjemme?

Jeg er også skremt, det kjennes som om verden har gått fullstendig av hengslene og at ingen gjør noe. Jeg gruer meg til å sjekke nyhetene, men må følge med pga jobb, og går stort sett bare rundt og skulle ønske at noen kunne holde rundt meg litt. Jeg har elever som har søkt utveksling i USA neste skoleår og jeg har sagt til dem at jeg ikke har noe med det, men at jeg synes de bør ta en ordentlig prat med foreldrene sine om det er lurt å dra dit.

Gammel 21-01-26, 00:57   #472
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er jo litt dumt at Norge har såret the One and Only så mye at han må hevne seg på Danmark da. Vi bør ta litt ansvar her liksom. Som alt annet er jo dette helt klart Jonas sin feil.

... og kanskje kartprodusentene og de som gilk for at jorda er rund.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-26, 09:14   #473
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

P.K. da, jorda er ikke rund. Alle vet at den er litt oval. Dessuten er det heeelt klart at alt er Jonas og Jens sin feil og at DT/TYG alltid har rett. Selv om han er på et jorde i Russland.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-26, 09:39   #474
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dette er veldig skummelt og veldig vanskelig. Og når jeg leser kommentarfelt og folk ler og gjør narr av idiotien, blir jeg satt ut av det også.< det er jo latterlig - men det er jo også dødsens alvorlig.

Trump er både historieløs og kunnskapsløs og helt faktaresistent. Likeve har han så mye makt at når han kommer med galskapen sin, endrer han fokus på verdenspolitikken. Han truer Danmark og Grønland, og plutselig diskuterer man at man må forhandle om Grønland og at det er viktig at Trump får en vei ut ogv videre fra denne saken uten å miste ansikt. Macron taler Trump i mot - og får 200% toll på franske viner slengt tilbake.
Normale og etablerte diplomatiske metoder og sedvaner settes ut av en ravende gal fyr.

Fint at Newsom ber Europa om å gjøre motstand - men hva i huleste skjer med hele det amerikanske systemet, som er basert på maktfordeling? Hvor i all verden er de folkevalgte i denne saken? <jeg ser at mange sier at de skal tilbake makten etter mellomvalgene i høst - men slik ståa er nå, stoler jeg ikke på at de gjennomføres på skikkelig vis - eller kanskje ikke i det hele tatt.

Tre år til av dette setter jo hele verden i fare.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-26, 09:51   #475
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig med Pøblis.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-26, 11:00   #476
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

<jeg ser at mange sier at de skal tilbake makten etter mellomvalgene i høst - men slik ståa er nå, stoler jeg ikke på at de gjennomføres på skikkelig vis - eller kanskje ikke i det hele tatt.

Jeg tror ikke dette går an å rydde opp i lenger. Jeg hørte nettopp på en episode av Reveal som tar for seg "How ICE Became Trump's Very Own Paramilitary Force" og hvordan de kun forholder seg til Trump, og ikke lover og regler utover det. De har blitt en enorm styrke, som rekrutterer fra bl.a. Proud Boys og de andre nynazistiske grupperingene som vokste under Trumps forrige periode. De kommer jo ikke til å lene seg tilbake og la seg straffeforfølge under en ny regjering. De kommer til å kjempe med nebb og klør for å sørge for at det ikke skjer et regjeringsskifte. Og mellomvalgene har ikke noe å si, mye av det Trumpadministrajsonen gjør er ikke gjennom kongressen i det hele tatt.

Jonas Bals skriver også om dette: https://www.tv2.no/nyheter/sammenlig...rter/18477703/

Sitat:

– Det er også et forsøk på å venne oss, og ikke minst amerikanerne, til at væpnede tropper og voldsmakt skal kunne etablere herredømme inn i mellomvalgkampen som USA nå snart går inn i, mener historikeren som har studert fremveksten av fascisme i Europa på 1930-tallet.

– Og så er det også et forsøk på å etablere en nærmest paramilitær organisasjon som står direkte under presidenten, som vil adlyde ham og som er ideologisk motivert, sier den tidligere Ap-strategen og rådgiveren til Jonas Gahr Støre.

Jeg mener at USA er i oppløpet til en ny borgerkrig, som jeg ikke ser at kan stoppes.

Innvirkningen på verden er jo også irreversibel: Ingen ny amerikansk president kommer til å bygge opp USAID igjen, eller gi tilbake Grønland om det ender med at USA tar dem. Ingen har lenger kapasitet eller ork til å stoppe Russland eller Kina i å ekspandere.

Sist redigert av Tallulah : 21-01-26 kl 11:09.
Gammel 21-01-26, 11:08   #477
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med deg, Tally.
Jeg tror også at Europa og andre land ikke lenger automatisk vil gjenoppta tillit og samarbeid med USA etter dette. Uansett om det blir valg og hvem som blir valgt. Dessverre! Jeg synes det er helt hårreisende at amerikanske politikere ikke tar ansvaret de har som ligger i systemet med checks and balances.

Jeg er veldig spent på hva Trump kommer til å lide av seg i talen sin i Davos.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 21-01-26, 11:12   #478
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Og det som skjer i Minnesota er jo helt skrekkelig!
Jeg blir redd og lei meg og sint og frustrert, og er glad for at i hvert fall noen nå har tatt av seg silkehansker og sluttet å smiske.

Den kanadiske statsministeren holdt en flott tale i går. https://globalnews.ca/news/11620877/...ch-transcript/

Gammel 21-01-26, 11:13   #479
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Anbefaler også denne av Robert Reich, som jobbet både for Jimmy Carter og Ford, og var minister of labor i Clinton-adminstrasjonen:

https://robertreich.substack.com/p/t...s-brown-shirts

Gammel 21-01-26, 11:19   #480
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har dere hørt/lest talen til Canadas statsminister? Jeg syntes den var veldig god, og etterlengtet, men jeg kan for lite om, tja, egentlig alt, til å kommentere den på noen god måte. Håper noen andre her inne vil gjøre det!

Det irriterer meg litt at ikke avisene slår opp denne talen på førstesidene i stedet for å kjøre Trump minutt-for-minutt. Jeg fant den bare tilfeldigvis i sosiale medier.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.