|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#481 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow
Selvsagt bruker forsvarer språket bevisst, for å vri saken i sin favør. Noe annet ville jo være veldig rart. Hvis det kun var tørre fakta som skulle presenteres på en nøytral måte hadde verken han eller ofrene behøvd advokater, det kunne hvem som helst ha gjort.
|
|
|
#482 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowFor å fjase litt: Egentlig burde Marius få strafferabatt for å være så usannsynlig dum! Hvis jeg har forstått det rett, så har han tatt bilder og video av overgrep og delvis også sendt dette videre til andre for å skryte.
|
|
|
#483 |
|
rakkarpus
|
Det er ganske spesielt at forsvarere legger vekt på at klienter ikke har følt de har hatt kontroll på sin skjebne. Jeg har aldri hørt det har blitt omtalt før. Hvis forsvarere mener slikt må føre til strafferabatt må de vel argumentere for at dette skal ha gitt en slags medisinsk tilstand, så det kan vurderes om de ikke kan straffes, men heller dømmes til behandling. Har heller aldri hørt om at andre tiltalte har bevisstgjort retten at de mener ingen i rettssalen har hatt en lignende oppvekst. Jeg skjønner ikke hvorfor det var relevant å påpeke at Høiby mener han ikke har hatt kontroll på sin skjebne. Mulig for å bevisstgjøre folk hvilket miljø han har havnet i ja, men ikke noe som skal påvirke skyldspørsmålet. Men det er vel der vi er uenige da, du mener det er greit og riktig at dette vektlegges. Hvis oppvekst og at tiltalte ikke har følt de har hatt kontroll over sin skjebne, tror jeg det kunne blitt brukt i mange rettssaker, og jeg har aldri hørt at dette har blitt vektlagt i andre rettssaker, så fremt det ikke har gitt medisinske tilstander som forklarer kriminelle handlinger.
When you know better, you do better. Sist redigert av Ine : 05-02-26 kl 18:13. |
|
|
|
|
|
#484 |
|
Rockesøster
|
Jeg svarte på det siterte fra deg, og forveksler deg ikke med noen andre, men det virker ikke som du anerkjenner forsvarers mandat til å framstille sin klient på måter som skal få dømmende myndighet til å gi han lavest mulig straff ut fra omstendighetene.
|
|
|
#485 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowAt mishandlede kvinner ber om å få opphevet besøksforbud og får nei, er ikke uvanlig.
|
|
|
#486 |
|
villende
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowDet er jo ikke noe tvil om at forsvarerne kommer til å bruke alle triks de kan for å forsøke få dommerne til å ha sympati for ham. (Det funker neppe på fagdommer. Men det kan påvirke meddommerne). I denne saken ser det ut som bevisene er langt mer overveldende enn det som er vanlig i den typen saker. Det tyder jo på at det ikke falt ham inn at han kunne bli tatt. Det etiske kompasset hans virker tydeligvis ikke så bra… |
|
|
|
|
|
#487 |
|
ihuga feminist
Du ser ut til å blande sammen skyld og straff. Skyld handler om hva Marius faktisk har gjort og omstendighetene rundt (for eksempel om det var planlagt, om det var tvang inne i bildet, og slike ting). Straff handler om hvordan han skal straffes for det han har gjort seg skyldig i.
|
|
|
#488 |
|
ihuga feminist
Takk for korrigeringen, det var jeg ikke klar over. Egentlig godt å høre at det er slik, selv om det jo dessverre sjelden gis straff for overtredelse av besøksforbud. Følgelig kan man av og til lure på hva som er vitsen med det hele.
|
|
|
#489 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowOg nå blåser Ingrid Alexandra ut på privat instagram. Kan vi ikke bare slutte med kongefamilie? Det blir jo bare verre og verre? Jeg forstår jo KJEMPEGODT behovet, men nettopp derfor kan vi ikke låse folk i en rolle der det aldri er lov.
|
|
|
#490 |
|
Introvert textrovert
|
Det er vel litt uheldig. Kommunikasjonsfolkene på slottet har sikkert nok å holde på med akkurat nå. Selv om man kan forstå det menneskelige fra en ung voksen søster og datter.
|
|
|
#491 |
|
En som trener
|
Ikke sant. |
|
|
|
|
|
#492 |
|
villende
|
Jeg nevnte det for datteren min. Og hun sa at hun hadde stor forståelse for at IA har behov for å beskytte moren sin oppi alt dette. Og at Instagraminnlegget nok ikke handler om bror, men om ganske kjipe beskyldninger som rettes mot mor, som overhodet ikke har rot i virkeligheten. Når man ser på det i det perspektivet, så skjønner jeg det. Men hun burde muligens ha fått litt hjelp til å formulere utblåsningen på en måte hvor det var tydeligere for hvermannsen. |
|
|
|
|
|
#493 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowHva skriver IA? Eller hva heter kontoen hennes? Jeg fant bare haugevis av gamle kontoer som var umulig å se om var offisielle eller ei.
|
|
|
#495 |
|
villende
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowOg Aftenposten. Som har postet screenshots av det. Hvis det stemmer at det er en IG-konto med "bare" 800 følgere, som er langt mindre enn det mange ungdommer har, så er det jo skikkelig ugreit at media blåser det opp, på den måten de har gjort. Hun presiserer for øvrig at dette er tanker hun har gjort seg, som ikke knyttet til noen av familiemedlemmene hennes, og når jeg har lest det, så syns jeg virkelig ikke det var så ille. Det var en ung dames forsøk på å uttrykke dyp frustrasjon over hvordan sannheten kan vris ved bruk av insinuasjoner. |
|
|
|
|
|
#496 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowSkjønner godt at hun er frustrert og blåser ut. Det er jo ikke bare Norge som fortsatt må ville å ha et monarki- IA må også være med på dette. Sikkert ikke utenkelig at hun syns nok er nok på et tidspunkt. |
|
|
|
|
|
#497 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg tenker monarkiet kan dø ut med Harald og Sonja jeg da som når de er begge er døde.
|
|
|
#498 |
|
Glamorøs
|
Det er jo hele poenget mitt, jeg har forståelse for behovet for å blåse ut, for å beskytte, og det må være hjerteskjærende å ikke ha mulighet til å være der for barnet sitt, selv om det han har gjort er helt jævlig. Og siden alle disse helt normale tingene ikke er mulig i rollen som kongelig person, så må vi slutte med monarki. Jeg har ingen tro på at verken kronprinsparet, prinsessen eller noen andre i den familien abdiserer frivillig, så da må det være en statlig avgjørelse.
|
|
|
#499 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg mener ikke så veldig mye om det, for å være ærlig, det er ikke mitt fag. Jeg prøver bare å forstå, og sier hva jeg tenker meg kan være grunnen til at de vektlegger dette, hvis jeg skal gjette. Jeg antar at de gjør det for en grunn, advokatene vet hva de driver med. Så det overrasker ikke meg like mye som det overrasker deg, tydeligvis, men ut over det får noen andre vurdere om det er greit og riktig.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : I går kl 10:51. |
|
|
|
|
|
#500 |
|
villende
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg er ganske sikker på at jeg hadde følt at jeg hadde feilet fullstendig som mor, hvis ett av mine barn hadde stått tiltalt for det MBH er tiltalt for. Om jeg måtte ha følt på dette midt i rampelyset, så hadde det vært enda verre. Jeg tror helt oppriktig at hun har ønsket å beskytte mot medietrykket, men samtidig så ser det ut til at dette ønsket om å beskytte ikke har kommet med tilstrekkelig innarbeiding av moralsk kompass, som hadde forhindret oppførselen som har ført til tiltalen. Og det er foreldrenes feil. Det er (vi) foreldre som primært har ansvar for å bygge inn moral i barna våre, og gjøre dem rustet til å møte på motgang. Nå vil den evnen preges av det vi bærer på selv, og det er ikke noe tvil om at bakrgunnen til MM nok ikke ser ut til å vært den beste for å installere god ryggrad hos eldstebarnet hennes. Hun har sikkert ikke fått så mye drahjelp av faren hans. Og så skal jeg ikke mene noe om aparatet rundt henne, inkludert stefaren til MBH, og hvor mye de har vært involvert (eller fått lov til å involvere seg). |
|
|
|
![]() |
|
|