|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#521 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow
For alt vi vet, så har Kronprinsen vært stesønnens nærmeste.
|
|
|
#522 |
|
villende
|
Men er det usant, det jeg skriver, at foreldrene er grunnstenen og dermed er de som i aller størst grad kan tillegges skyld? Sånn faktisk? Jeg kjenner ikke til noen tilfeller der man ikke kan spore det tilbake til foreldre og tidlig oppvekst, når det har gått galt. Og dere som mener at det overhodet ikke var noe galt ved oppveksten til de som ramlet utenfor, handler ikke det om et miljø som ikke var optimalt for dette barnets arv. Hvordan han barnets grunnleggende behov for trygghet, validering og grensesetting blitt ivaretatt i formative år, av de som er ansvarlige for det? Så sier jeg ikke at det ikke kan være faktorer som foreldre har null innvirkning på. Man kan f.eks. ikke noe for alvorlig sykdom, eller at man får et mindre barn som er ekstremt hjelpetrengende. Men man kan påvirke hvordan dette håndteres, selv om det innimellom kan virke umenneskelig krevende for den voksne som skal håndtere det. |
|
|
|
|
|
#523 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tenker at det kan være sant i veldig mange tilfeller, og usant i andre tilfeller, og at det uansett er veldig sammensatt og komplisert. Og at vi ikke har noen forutsetning for å bedømme hvem som i aller størst grad kan tillegges skyld for moralen til Høiby, og hvordan hans grunnleggende behov for trygghet, validering og grensesetting har blitt ivaretatt i oppveksten.
|
|
|
#524 |
|
villende
|
Helt ærlig, tror du det? Og er ikke det bare et argument for at mor er en viktig kilde til problemet, hvis hun har overlatt ansvaret for å være "den nærmeste" til stefar. Som tross alt ikke kom inn i livet hans før han var tre år. |
|
|
|
|
|
#525 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowGaia: Her er du og jeg uenige. Det har vi konstatert før, både når vi diskuterer her på FP og når vi prater sammen ellers. Men det er greit. Det er lov til å være uenige.
Sist redigert av Tjorven : I dag kl 14:41. |
|
|
|
|
|
#526 |
|
Semiaktiv
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowDer datt jeg visst litt av.
|
|
|
#527 |
|
villende
|
Du trenger ikke svare, men tenk litt på det du skriver her; i hvilke tilfeller stemmer det ikke at man ikke kan spore problemer som voksne tilbake til den opprinnelige familien. Det er en grunn til at psykologien graver i oppvekst. Og selv om enkelte retninger er foroverskuende enn andre, og andre retninger fokuserer mer på å prosessere følelser, og ikke se på årsaker, så forandrer det ikke det faktum at det som starter å forme deg er foreldrene dine, og hvordan de møter deg fra den dagen du er født. |
|
|
|
|
|
#528 |
|
villende
|
Jeg vet at vi er uenige. Og jeg skjønner hvorfor du tenker som du gjør. Jeg har gjort det selv, i mange år. Fordi man ønsker å frikjenne mennesker som bare har villet deg vel. Men samtidig er jeg ganske sikker på at det er grunner til at han tok de valgene han tok, som kan spores tilbake til noe grunnleggende miljømessig, som har påvirket den arven han er født med, og som stammer fra formative år. |
|
|
|
|
|
#529 |
|
guru advisor
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowDet er jo nyanser av alt, jeg tenker at det ene bør ikke utelukke det andre. Sist redigert av Minerva : I dag kl 14:55. |
|
|
|
|
|
#530 |
|
Semiaktiv
Jeg vet ikke om det nytter å skrive det en gang til, for nå virker det som om du har bestemt deg for hva jeg mener, men jeg prøver: Jeg er enig i at foreldrene er en del av problemet, og at mye kan spores tilbake til oppveksten. Men mener at det også er flere ting som spiller inn, av andre ting man opplever i løpet av oppveksten. Hva som er det aller viktigste, som har hatt størst påvirkning, vil variere fra tilfelle til tilfelle, og fra person til person. Jeg mener altså ikke at foreldrene har null skyld, og ingen påvirkning på barnas framtid.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : I dag kl 15:19. |
|
|
|
|
|
#531 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg har trodd, ut fra det lille jeg har sett av far i media, at stefar har vært med sammen med ham enn biologisk far. Men jeg aner jo virkelig ikke.
|
|
|
#532 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg merker at jeg får absolutt alle piggene ute av at det er Marius' foreldre som skal få skylden for hans oppførsel. Det syns jeg er lavmål, og jeg tror ikke det hjelper noen.
|
|
|
#533 |
|
villende
|
Hvis du mener at det er usant i andre tilfeller at man kan spore det tilbake til foreldrene, så er det jo det du sier; at man ikke alltid kan spore det tilbake til foreldrene (altså implisitt at foreldrene ikke har noe skyld). |
|
|
|
|
|
#534 |
|
Leser
|
Hvis jeg forstår Gaia riktig, så sier hun vel at omsorgspersonene for et barn ikke kan frikjennes totalt for hvordan det menneske er blitt som voksen? Det er jo noe annet enn å ha det fulle ansvaret for hvordan dette menneske er blitt?
|
|
|
#535 |
|
villende
|
Jeg skjønner at du syns det er vondt, og at du syns det er slemt at jeg skriver det jeg skriver. Men, igjen, hvis du kjenner disse familiene veldig godt, vet hvilke genrasjonelle traumer foreldrene bærer på, hvordan de har (eller ikke har) satt grenser, hvordan de har validert barna og møtt deres konkrete emosjonelle behov og du fortsatt kan si at foreldrene overhodet ikke har noe som helst ansvar for at barna har havnet der de har havnet, så skal jeg gi meg. Det handler ikke om å henge ut noen. Fordi det gjør helt for jævlig vondt å se det mest dyrbare i verden ha det grusomt. Men, helt ærlig, når man pisker seg selv, så handler det jo om å skjønne at det ligger et ansvar der. Sånn faktisk. Det er ikke vanlig å piske seg selv for noe man mener man ikke er ansvarlig for. Så betyr ikke det at disse foreldrene ikke fortjener empati og omsorg for situasjonen de er i. Hvis du har lest det jeg har skrevet om denne saken, så har jeg dyp sympati for MM. Selv om jeg mener hun har et ansvar. |
|
|
|
|
|
#536 |
|
Semiaktiv
Det jeg har uthevet var faktisk ikke det jeg svarte på at av og til er usant, for det var ikke det du spurte om. Jeg svarte på dette:
µ 05 07 07 Sist redigert av My : I dag kl 17:43. |
|
|
|
|
|
#538 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg må applaudere deg for å svare så rolig, Gaia. Det er imponerende.
|
|
|
#539 |
|
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowLeste denne nå om generasjonelt traume:
|
|
|
#540 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg kommer sent til dette ballet, og jeg vet at dette er åpent forum. Men jeg var sammen med og gift med en fyr som valgte å banke livskiten ut av meg ved flere anledninger, og som drev avansert psykisk og økonomisk vold i tillegg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : I dag kl 20:56. |
|
|
|
![]() |
|
|