Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

«Jeg kjenner hun»

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-26, 10:03   #1
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

«Jeg kjenner hun»

Hvorfor er det flere som flere som sier hun og ikke henne i objektsform? Er det fordi (de tror) det høres penere ut? En ting er de unge, det er jo å forvente at de endrer språket, men i går sa en kollega på 63 år «jeg kjenner hun» og jeg blir litt rystet.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-26, 11:00   #2
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: «Jeg kjenner hun»

Jeg lurer på det samme! Vi retter på -12-kid'en ofte, og opplever at dette er svært vanlig nå. Det fortviles

Gammel 05-03-26, 11:02   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... eller motsatt: "henne har fått ny sykkel".

Kjenner flere som bruker begge disse og skjønner ikke hvor det kommer fra. Og her i Rogaland kan de ikke skylde på dialekt.

Gammel 05-03-26, 11:12   #4
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg så det senest i dag, skriftlig i manuset til en skoleforestilling for 3. klasse. Lærerne kan tydeligvis heller ikke forskjellen... Irriterer meg grønn

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-26, 11:27   #5
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 59
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Jeg så det senest i dag, skriftlig i manuset til en skoleforestilling for 3. klasse. Lærerne kan tydeligvis heller ikke forskjellen... Irriterer meg grønn

*enkelte lærere

Gammel 05-03-26, 11:30   #6
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 317
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Forskjellen på han og ham har jo helt forsvunnet, både muntlig og skriftlig. Det er jo en mye mindre forskjell enn hun og henne, men det spørs om dette er en del av samme utvikling? Men jeg har ikke hørt eller sett det selv, enn så lenge. Bor i Nord-Norge.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-26, 11:36   #7
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På min dialekt (Bergen) ville det føles helt unaturlig å bruke 'henne' muntlig. "Eg kjennar hon".

Gammel 05-03-26, 11:43   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hører også disse feilene. At den som snakker ikke har full forståelse av forskjellen mellom subjekt- og objektsform. Og at det skjer i begge retninger slik at de brukes om hverandre.

Jeg korrigerer mine egne unger når de sier feil. Knerten gjør det langt mer enn snuppa. Han gikk på ungdomsskole i et område som gjorde at han måtte beherske to "målfører"; en type norsk som han snakket med meg og et annet norsk man snakket for å bli akseptert i klassen sin. Og noen av "feilene" han har fra sistnevnte hra fulgt med over. (I parentes bemerkes at det har vært ytterst fascinerende å høre min helnorsk sønn snakke norsk med tykk aksent.)

Gammel 05-03-26, 11:50   #9
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

*enkelte lærere

Ja, viktig presisering!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-26, 12:11   #10
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Språk er ikke og har aldri vært en fast og uforandelig installasjon. Vi endrer på gramatikken og rettskriving over tid og vi plukker opp varianter fra andre språk pluss at nye ord dukker opp for å tjene nye fenomener og what not. Min farmor fortvilte over at "De" og "Dem" ble borte fra både talespråk og skriftspråk. Er det noen her inne som virkelig savner det og vil ha det tilbake?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-26, 12:19   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er en viss forskjell på at en høflighetsform, som tross alt har korrekte, dog mindre høflige, alternativer blir mindre brukt, enn at det som er grammatisk feil blir innført. Når det er sagt, så er jeg ikke veldig opprørt over hun/henne (eller de/dem som flertall, ikke høflighetsfrase), men så har jeg heller ikke lagt merke til at det har blitt verre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-26, 13:09   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hører ikke dette her jeg bor eller der jeg er fra.

Æ kjenn(e) hu/a - Eg kjennar hon

Jeg lurer jo likevel på om de unge skriver "jeg kjenner hun", da.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-26, 13:12   #13
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Henne har fått ny sykkel" er veldig dialektavhengig, er det ikke? Det ville ikke de unge her funnet på å si eller skrive.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-26, 13:17   #14
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

"Henne har fått ny sykkel" er veldig dialektavhengig, er det ikke? Det ville ikke de unge her funnet på å si eller skrive.

Jo, derfor jeg presiserte Rogaland, for det er ikke noe som ligger i dialekten her (men på østlandet vet jeg det er det)

Gammel 05-03-26, 14:39   #15
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

På min dialekt (Bergen) ville det føles helt unaturlig å bruke 'henne' muntlig. "Eg kjennar hon".

Samboer til Eldste er fra Bergen. Han er derfor unntatt familiens frustrasjon av åpenbare grunner

Gammel 05-03-26, 14:42   #16
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Oslo-området er dette veldig utbreid. Både "Jeg kjenner hun" og "Henne har fått ny sykkel. 13-åringen min (eller, "null-tolleren", for å trekke inn eit heilt anna idiotisk språkleg fenomen ...) ser rart på meg kvar gong eg prøver å rette på "hun/henne".

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-26, 14:43   #17
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er oppvokst på østlandet og blanding hun/henne var det mange som gjorde da også. "Jeg kjenner hun" er typisk noe som en del sa da også. Jeg er derfor ikke så overrasker over at en på 63 sier dette.

Gammel 05-03-26, 15:18   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

(eller, "null-tolleren", for å trekke inn eit heilt anna idiotisk språkleg fenomen ...)

Gammel 05-03-26, 15:30   #19
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

(eller, "null-tolleren", for å trekke inn eit heilt anna idiotisk språkleg fenomen ...)

Som i 99-er eller 02-er? Bare at de ikke har skjønt greia?

Jeg bruker hun/henne og han/ham på riktig sted og det kommer jeg ikke til å gi meg på! Her rettes hvis noe sånt dukker opp. De/dem må jeg tenke over og det blir sikkert feil av og til, i hvert fall muntlig, men da er det nok litt dialektforstyrrelser ute og går også altså.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-26, 15:41   #20
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 59
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Som i 99-er eller 02-er? Bare at de ikke har skjønt greia?

Eg meiner på dette byrja med SKAM, i alle fall byrja 2005-kullet eg hadde då å omtale seg som nullfem. Det gjekk jo greit det, fram til 2010-kullet. Derifrå og hit har nullen blitt henta frå hundreplassen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:24.