|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
En som trener
|
«Jeg kjenner hun»Hvorfor er det flere som flere som sier hun og ikke henne i objektsform? Er det fordi (de tror) det høres penere ut? En ting er de unge, det er jo å forvente at de endrer språket, men i går sa en kollega på 63 år «jeg kjenner hun» og jeg blir litt rystet. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: «Jeg kjenner hun»Jeg lurer på det samme! Vi retter på -12-kid'en ofte, og opplever at dette er svært vanlig nå. Det fortviles
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: «Jeg kjenner hun»... eller motsatt: "henne har fått ny sykkel".
|
|
|
#4 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: «Jeg kjenner hun»Jeg så det senest i dag, skriftlig i manuset til en skoleforestilling for 3. klasse. Lærerne kan tydeligvis heller ikke forskjellen... Irriterer meg grønn |
|
|
|
|
|
#5 |
|
koko
|
Sv: «Jeg kjenner hun»
|
|
|
#6 |
|
Fjellpiper
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Fola Blakken
|
Sv: «Jeg kjenner hun»På min dialekt (Bergen) ville det føles helt unaturlig å bruke 'henne' muntlig. "Eg kjennar hon".
|
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: «Jeg kjenner hun»Jeg hører også disse feilene. At den som snakker ikke har full forståelse av forskjellen mellom subjekt- og objektsform. Og at det skjer i begge retninger slik at de brukes om hverandre.
|
|
|
|
#10 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: «Jeg kjenner hun»Språk er ikke og har aldri vært en fast og uforandelig installasjon. Vi endrer på gramatikken og rettskriving over tid og vi plukker opp varianter fra andre språk pluss at nye ord dukker opp for å tjene nye fenomener og what not. Min farmor fortvilte over at "De" og "Dem" ble borte fra både talespråk og skriftspråk. Er det noen her inne som virkelig savner det og vil ha det tilbake? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Sv: «Jeg kjenner hun»Jeg syns det er en viss forskjell på at en høflighetsform, som tross alt har korrekte, dog mindre høflige, alternativer blir mindre brukt, enn at det som er grammatisk feil blir innført. Når det er sagt, så er jeg ikke veldig opprørt over hun/henne (eller de/dem som flertall, ikke høflighetsfrase), men så har jeg heller ikke lagt merke til at det har blitt verre.
|
|
|
#12 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: «Jeg kjenner hun»Jeg hører ikke dette her jeg bor eller der jeg er fra.
|
|
|
#13 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: «Jeg kjenner hun»"Henne har fått ny sykkel" er veldig dialektavhengig, er det ikke? Det ville ikke de unge her funnet på å si eller skrive.
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Jo, derfor jeg presiserte Rogaland, for det er ikke noe som ligger i dialekten her (men på østlandet vet jeg det er det)
|
|
|
#15 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Samboer til Eldste er fra Bergen. Han er derfor unntatt familiens frustrasjon av åpenbare grunner
|
|
|
|
#16 |
|
Librocubicularist
|
Sv: «Jeg kjenner hun»I Oslo-området er dette veldig utbreid. Både "Jeg kjenner hun" og "Henne har fått ny sykkel. 13-åringen min (eller, "null-tolleren", for å trekke inn eit heilt anna idiotisk språkleg fenomen ...) ser rart på meg kvar gong eg prøver å rette på "hun/henne".
|
|
|
|
#17 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: «Jeg kjenner hun»Jeg er oppvokst på østlandet og blanding hun/henne var det mange som gjorde da også. "Jeg kjenner hun" er typisk noe som en del sa da også. Jeg er derfor ikke så overrasker over at en på 63 sier dette.
|
|
|
#19 |
|
Introvert optimist
|
Som i 99-er eller 02-er? Bare at de ikke har skjønt greia?
|
|
|
#20 |
|
koko
|
Eg meiner på dette byrja med SKAM, i alle fall byrja 2005-kullet eg hadde då å omtale seg som nullfem. Det gjekk jo greit det, fram til 2010-kullet. Derifrå og hit har nullen blitt henta frå hundreplassen.
|
![]() |
|
|