Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-07, 22:03   #61
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)

Nå vet jo ikke jeg hvordan det organiseres i de ulike barnehagene rundt om, men i vår sukkerreduserte bhg er det overhodet ikke noen moralprekener om det skumle og farlige sukkeret. Ikke noe "vi spiser ikke is her nei, slik styggeri bruker vi ikke." Det er bare slik at det ikke handles inn søtsaker, mer eller mindre.. det er ikke der, det er ikke noe tema. Jeg tror slettes ikke det er noe skadelig for ungene.

En dame jeg kjenner snakker alltid i det vide og brede om alt som er farlig og skadelig, og snakker masse om søtsaker også med/ til ungene sine. For eksempel kan hun godt ta de med på kino, for så å gjøre et stort vesen ut av "huffameg, så dere hvor mye brus den gutten foran oss drakk?". Anyway, den eldste gutten hennes er helt kriminell da han kommer bort, er veldig fokusert på det som settes fram av vått og tørt, og kan gjerne tømme kakefatet eller saftmuggen. Dette voldsomme fokuset er nok kanskje ikke så heldig tror jeg, samme hvilken retning man heller til.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 00:15   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er viktig at dagligkostholdet vårt ikke inneholder FOR mye sukker. Viktigste - og letteste! - måten å få til det på er å kutte søte drikker.

Viktigere syns jeg det er at ungene for alt i verden ikke skal få et skambelagt forhold til mat! Ingen mat er fymat hjemme hos oss. Ingen mat gir mor hevede øyenbryn. Jeg rykker ikke til når barnet tar et tredje kakestykke i en bursdag.

Jeg tror vi har to viktige enkeltårsaker til overvekt i Norge:
- Søte drikker
- Skam i forhold til mat (overspising og jo-jo-slanking)

Jeg blir nervøs når jeg ser at folk som selv sliter med sitt eget forhold til mat blir lett maniske i forhold til barnas kosthold (ikke rettet mot noen bestemte - jeg har sett det ofte). Det er en veldig tricky balansegang og det er lett å ende med å hoppe frem og tilbake fra den ene grøften til den andre.

Gammel 07-09-07, 02:26   #63
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Kjenner jeg blir helt matt av snakk om mat. Om hvordan i det ene øyeblikket, så er dette bra for barna våre, for så i neste omgang var det feil.

Er veldig enig i at for mye sukker ikke er bra. Litt sukker derimot er ikke til å komme bort fra. Det er fint det er fokus på barn og mat, men noen ganger kjenner jeg for å dra ned rullegardina og holde for øra.

Vi skal ikke ha mettet fett, men så skal vi ikke ha light, vi hører på helsestasjonen at barna fint kan drikke lettmelk, men så i neste øyeblikk så skal de ha H-melk. Jeeesses, blir litt matt jeg!

Nei til sukkefri barnehage, men ja til sukkeredusering tenker jeg.

Gammel 07-09-07, 11:01   #64
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Barn helt ned i ettårsalderen får i seg 10 kg sukker i året sa de på radioen nå.
Synes det er greit om barnehagen hjelper til med sin del her.

Gammel 07-09-07, 11:07   #65
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er 100 % enig i alt Polyanna sier i innlegget sitt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 11:13   #66
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er 100 % enig i alt Polyanna sier i innlegget sitt.

Jeg også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 11:18   #67
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er viktig at dagligkostholdet vårt ikke inneholder FOR mye sukker. Viktigste - og letteste! - måten å få til det på er å kutte søte drikker.

Viktigere syns jeg det er at ungene for alt i verden ikke skal få et skambelagt forhold til mat! Ingen mat er fymat hjemme hos oss. Ingen mat gir mor hevede øyenbryn. Jeg rykker ikke til når barnet tar et tredje kakestykke i en bursdag.

- Søte drikker

Jeg blir nervøs når jeg ser at folk som selv sliter med sitt eget forhold til mat blir lett maniske i forhold til barnas kosthold (ikke rettet mot noen bestemte - jeg har sett det ofte). Det er en veldig tricky balansegang og det er lett å ende med å hoppe frem og tilbake fra den ene grøften til den andre.

Totalt enig.

Jeg har registrert noe som jeg syns er et aldri så lite paradoks. En del mødre har et underlig forhold til barnas spisevaner når de er babyer, og vil helst at de skal spise mest mulig, og legge på seg raskest mulig, og de blir liksom "stolte" når den 9 mnd gamle babyen har skuffet innpå 2 porsjoner med grøt.

Dette vedvarer - og gid så stolte når 1 1/2 åringen spiste TRE svære brødskiver til frokost! Lille flinkingen!

Men så når barna en viss alder - og det er da gjerne de samme mødrene som slår totalt om. Det er da de griper inn og mener at det holder med ett kakestykke. Og det er da de skal vokte på hver minste sjokoladebit ungene kan ha fått i seg hos bestemor - eller bannlyse at andre barn i barnehagen har med seg yoghurt - for sukkeret kunne jo sprette bort på ens eget barn, eller noe sånt.

Først blir barna lært at de skal stappe seg, for da smiler mor. Så blir de lært at mat er nesten farlig. Er det rart mange barn får spiseforstyrrelser?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 11:22   #68
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Nei, det sa jeg ikke. Men det blir som den frokostdebatten. Noen unger er ikke så heldige at de får bursdagskake hjemme for mor er for full til å bake, eller far har brukt opp alle pengene på spilleautomater. Jeg mener de kan få litt sukker i barnehagen. De baker til jul, og de har spesielle dager der. Hvis de har kaker hver dag blir det for mye, men litt er ikke skadelig. I vår barnehage har de kun frukt og yoghurt når noen feirer året. Ellers baker de, har kakao på kalde dager og annet.

Det er sant at ikke alle barn har det så bra hjemme, men det er vel egentlig barnehage og barnevern som skal avdekke og ta tak i dette. Er mange barn som ikke får bursdagsgave også, men vi kan ikke innføre alt i barnehagene fordi noen kanskje går glipp av dette hemme. Da er det viktigere å sette igang tiltak for å fange opp disse barna.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 12:18   #69
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- Søte drikker

Du sier mye fornuftig her, og nettopp derfor er det viktig at ikke barnehagene setter for mye fokus på at sukker er forbudt og farlig. Jeg synes også barnehagen i artikkelen går litt for langt, og er glad det ikke er så manisk i vår barnehage (den er sukker-redusert). Det er mye bedre at en barnehage rett og slett ikke handler inn alt søtt, og heller setter frem sunnere matvarer på bordene, UTEN å fortelle barna at ditt og datt er skadelig. At det på en måte blir helt naturlig for dem.
Det er sånn vi gjør her hjemme også. Jeg og vesla bakte skoleboller på onsdag. Det er sånt vi godt kan gjøre midt i uka. Jeg forteller henne ikke at sukker er skadelig og lignende, men jeg prøver å ikke ha for mye sukker og usunn mat i huset til enhver tid, slik at hun blir vandt med at vi helst spiser sunn mat til hverdags. For oss funker det iallfall bra sånn og jeg håper jeg gjør det riktige.

Gammel 07-09-07, 15:43   #70
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

- Søte drikker

Jeg leste et sted at brus, saft og andre søtede drikker, sto for nesten 90 % av overforbruket på sukker. Dvs. at dersom du tar bort drikken og reduserer på lørdagsgodteriet, har du gjort mye.

Ellers er jeg også enig i alt Polyanna sier.

Gammel 07-09-07, 18:43   #71
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heldigvis drikker snuppa kun vann og melk enda. Saft har vi ikke engang.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 19:01   #72
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som man kan se av denne nylig publiserte artikkelen (og mange flere om man googler) av professor Kolset, er han svært opptatt av å begrense sukkerinntaket hos barn og generelt i befolkningen. Kommentaren hans i Aftenposten viser at det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Fokuser på et sunt og balansert hverdagskosthold, så er det plass til festmat innimellom også.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 19:53   #73
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Det er sant at ikke alle barn har det så bra hjemme, men det er vel egentlig barnehage og barnevern som skal avdekke og ta tak i dette. Er mange barn som ikke får bursdagsgave også, men vi kan ikke innføre alt i barnehagene fordi noen kanskje går glipp av dette hemme. Da er det viktigere å sette igang tiltak for å fange opp disse barna.

Helt enig her ja, men jeg tok frem frokostdebatten fordi det kan sammenlignes litt. Jeg tok opp frokostdebatten med noen jeg kjenner, og jeg fikk ikke positive tilbakemeldinger på det nei. Hun ene spurte om det var mer skolen skulle gjøre, slik at foreldre slapp osv. Delte meninger her altså.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.