|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Nå vet jo ikke jeg hvordan det organiseres i de ulike barnehagene rundt om, men i vår sukkerreduserte bhg er det overhodet ikke noen moralprekener om det skumle og farlige sukkeret. Ikke noe "vi spiser ikke is her nei, slik styggeri bruker vi ikke." Det er bare slik at det ikke handles inn søtsaker, mer eller mindre.. det er ikke der, det er ikke noe tema. Jeg tror slettes ikke det er noe skadelig for ungene. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Jeg syns det er viktig at dagligkostholdet vårt ikke inneholder FOR mye sukker. Viktigste - og letteste! - måten å få til det på er å kutte søte drikker.
|
|
|
#63 |
|
Opp og ned
|
Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Kjenner jeg blir helt matt av snakk om mat. Om hvordan i det ene øyeblikket, så er dette bra for barna våre, for så i neste omgang var det feil.
|
|
|
#64 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Barn helt ned i ettårsalderen får i seg 10 kg sukker i året sa de på radioen nå.
|
|
|
#67 |
|
Ustabil
|
Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)
Totalt enig. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er sant at ikke alle barn har det så bra hjemme, men det er vel egentlig barnehage og barnevern som skal avdekke og ta tak i dette. Er mange barn som ikke får bursdagsgave også, men vi kan ikke innføre alt i barnehagene fordi noen kanskje går glipp av dette hemme. Da er det viktigere å sette igang tiltak for å fange opp disse barna. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du sier mye fornuftig her, og nettopp derfor er det viktig at ikke barnehagene setter for mye fokus på at sukker er forbudt og farlig. Jeg synes også barnehagen i artikkelen går litt for langt, og er glad det ikke er så manisk i vår barnehage (den er sukker-redusert). Det er mye bedre at en barnehage rett og slett ikke handler inn alt søtt, og heller setter frem sunnere matvarer på bordene, UTEN å fortelle barna at ditt og datt er skadelig. At det på en måte blir helt naturlig for dem.
|
|
|
#70 |
|
Permakulturell
|
Jeg leste et sted at brus, saft og andre søtede drikker, sto for nesten 90 % av overforbruket på sukker. Dvs. at dersom du tar bort drikken og reduserer på lørdagsgodteriet, har du gjort mye.
|
|
|
#72 |
|
En som trener
|
Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Som man kan se av denne nylig publiserte artikkelen (og mange flere om man googler) av professor Kolset, er han svært opptatt av å begrense sukkerinntaket hos barn og generelt i befolkningen. Kommentaren hans i Aftenposten viser at det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Fokuser på et sunt og balansert hverdagskosthold, så er det plass til festmat innimellom også. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
![]() |
|
|