Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Madeleines mor mistenkt (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-07, 15:30   #361
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Madeleines mor mistenkt (VG)

Jeg tar også dette med en klype salt. Instituttet som har undersøkt prøvene ligger i Birmingham og er visst nok ledende i verden på dette området.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-07, 15:40   #362
Pastill
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg tar også dette med en klype salt. Instituttet som har undersøkt prøvene ligger i Birmingham og er visst nok ledende i verden på dette området.

Ikke sant. Og det er jo ikke dermed sagt at de ikke stammer fra henne, bare at de kanskje ikke er gode nok til å få foreldrene dømt i England.
Kan ikke se at det er interessant jeg, det ville bare være enda mer tragisk om det faktisk ER fra henne, mens de skyldige får gå pga at de er samlet "feil".
Dna er dna såvidt jeg vet.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-07, 15:46   #363
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Men jeg må jo si at det er fullt lovlig å hente inn en second opinion, uansett. Det er i og for seg forståelig, om de er skyldige eller ikke.

Gammel 13-09-07, 15:50   #364
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men jeg må jo si at det er fullt lovlig å hente inn en second opinion, uansett. Det er i og for seg forståelig, om de er skyldige eller ikke.

Det er det. Men så lenge det faktisk er en match både i England og Portugal, men at beviset er samlet feil, så ville det jo være tragisk om det var avgjørende.

Gammel 13-09-07, 15:58   #365
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Men dna'et er jo analysert i england og det er match. Bortsett fra at det er verdiløst i en rettsak så er det faktisk Madeleines dna? Eller?
Hva skaper det tvil om?

Nå er ikke jeg ekspert, men som jeg forstår det så er det fra hans side hvordan det brukes, og konklusjonene som trekkes fra det.

Analysene er det ingen som stiller tvil til, men hvordan prøvene er tatt og at de er tatt såpass sent. 3-4 måneder etterpå.

Artiklene sier jo dette bedre enn meg. Det er jo også et poeng at vi familien ikke kan gå ut med noe, i så fall kan de tiltales for det også. Mange her trekker konklusjoner som er vel absolutte.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-07, 16:09   #366
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Her er forøvrig artikkelen fra Aftenposten også.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle1992497.ece

Sitat:

[Spesielt problematiske er DNA-bevis når testmaterialet kan tilhøre andre personer i samme familie. Ifølge Jeffreys kan alle Madeleines genetiske trekk finnes i minst ett annet medlem av familien.

- Når du har en ufullstendig DNA-profil, kan det oppstå problemer med å tilskrive den til Madeleine, gitt at alle andre familiemedlemmer kan ha vært i bilen, sier Jeffreys.

Etter at BBCs TV-kameraer var slått av, skal Jeffreys ha tilbudt seg å stille som ekspertvitne for ekteparet. Det er fra før kjent at ekteparet McCann vurderer å engasjere egne eksperter for å gå igjennom funnene.

Jeg finner det fasinerende at man som lekfolk kan være så skråsikre på at de er skyldige.

Sist redigert av DM : 13-09-07 kl 22:31. Årsak: Måtte bare fikse quoten
Gammel 13-09-07, 18:14   #367
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ser i VG nå der de forteller fra dagboken til moren, at hun har følt seg tappet for krefter og helt alene om den daglige omsorgen for de tre små barna. Jeg tenker at dersom det er moren som er skyldig, så har det skjedd en ulykke der hun i fortvilelse har gitt for mye medisin eller mistet besinnelsen. ER det tilfelle, så skjønner jeg nesten ikke hvordan hun har klart å ikke bryte sammen å tilstå.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-07, 18:26   #368
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mødre som er slitne, tappet for krefter og føler seg alene om omsorgen kan man vel lese om hver eneste dag både her på forumet og lignende steder, uten at noen mistenker dem for å ville ta livet av barna sine.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-07, 18:27   #369
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Ser i VG nå der de forteller fra dagboken til moren, at hun har følt seg tappet for krefter og helt alene om den daglige omsorgen for de tre små barna.

Om det skal kunne brukes mot henne tror jeg veldig mange småbarnsmødre er i deep shit dersom barnet deres forsvinner.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-07, 18:28   #370
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Mødre som er slitne, tappet for krefter og føler seg alene om omsorgen kan man vel lese om hver eneste dag både her på forumet og lignende steder, uten at noen mistenker dem for å ville ta livet av barna sine.

Det er sant, men i tilfelle det viser seg at de/hun har gjort det så ligger vel kanskje forklaringen der.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-09-07, 18:31   #371
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det er sant, men i tilfelle det viser seg at de/hun har gjort det så ligger vel kanskje forklaringen der.

Jeg tviler på at det alene kan være forklaring på noe sånt.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-07, 18:33   #372
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Enig, det er jo en situasjon tusenvis av kvinner befinner seg i til stadighet. Det er et langt skritt fra å være sliten til å ta livet av sine egne barn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-07, 18:52   #373
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Enig i det, det kan ikke alene være forklaringen. Men at tusenvis av kvinner opplever det samme tar ikke bort at en eneste kvinne kan miste besinnelsen helt i samme situasjon. Umulig å si ennå om det har skjedd her.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-09-07, 18:53   #374
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Ikke sant. Og det er jo ikke dermed sagt at de ikke stammer fra henne, bare at de kanskje ikke er gode nok til å få foreldrene dømt i England.
Kan ikke se at det er interessant jeg, det ville bare være enda mer tragisk om det faktisk ER fra henne, mens de skyldige får gå pga at de er samlet "feil".
Dna er dna såvidt jeg vet.

Jeg synes det er like skummelt at folk blir dømt på bevis som ikke regnes som bra nok i andre land. Hva sier det om rettsikkerheten i Portugal.

Det er jo nettopp måten prøvene er tatt på det stilles spørsmål ved. Ikke analysen. En analyse avhenger helt av kvaliteten på matrialet som analyseres og hvordan resultatene tolkes.

Jeg tror nok ekspertene vet langt mere om DNA enn noen av oss her inne.

Gammel 13-09-07, 19:54   #375
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Jeg er ikke, og har aldri vært skråsikker på at de er skyldige i noe annet enn forsømmelse av barna sine. Men i og med at de er formelt mistenkt, så synes jeg det er utrolig merkelig at det for mange ser ut til å være helt umulig at de er innblandet.

I denne saken kan man kaste artikler mot hverandre, en avis skriver en ting, og en time senere skriver en annen avis det stikk motsatte. Eksperter uttaler seg om samme sak men kommer til helt forskjellige konklusjoner. Enhver artikel jeg har linket til kan du "motbevise" med en annen du finner, og det samme kan jeg. Så det blir helt meningsløs å spytte artikler ut mot hverandre.

Dagbok-beviset blir ikke et bevis i seg selv, men bidrar til et større bilde, som forhåpentligvis kan gi et riktigere inntrykk av Kate. Kanskje det ikke betyr noe, men kanskje hun hadde alvorlig PND? Det er bekreftet av familien selv at Kate trengte mye hjelp med barna, og at hun måtte få hjelp av moren sin som de ofte fløy inn i helgene når Kate var alene med barna. Slike opplysninger er brikker i et puslespill.

Det jeg baserer min personlige mening på stort sett, er familiens egne uttalelser. Som f.eks. det første som noensinne ble sagt om Madeleines personlighet, nemlig at hun var et vanskelig barn. (Sagt to dager etter hun forsvant, live på TV av onkelen sin).

Gammel 13-09-07, 22:23   #376
Frantzen
Passiv

Standard

Kanskje det ikke betyr noe, men kanskje hun hadde alvorlig PND?

Hva er det?

Svar med sitat
Gammel 13-09-07, 22:25   #377
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Hva er det?

Post Natal Depression, kanskje?

Gammel 13-09-07, 22:27   #378
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Post Natal Depression, kanskje?

Det er det ja.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-07, 23:08   #379
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Jeg tror nok ekspertene vet langt mere om DNA enn noen av oss her inne.

Næh?

*skuffa*

Gammel 13-09-07, 23:10   #380
Pastill
Pauset

Standard

JEG vet mest om dette, har jo lest alle avisene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:48.