Sv: Dagmamma glemte igjen 2 åring på busstopp
Opprinnelig lagt inn av esme, her.
Jeg synes vel hun fortjener skambank mer enn noe annet.
Jeg bare lurte på om du hadde tenkt igjennom jusen på dette og om jeg hadde noe å lære om straffeloven.
Jeg er ikke pippimor, men svarer likevel.
Jeg er enig i skambanktankegangen. For de som ikke finner urmennesket i seg og velger den mer "siviliserte" varianten ville jeg gått for en anmeldelse muligens med hjemmel i straffelovens § 242 (uten at jeg er noen ekspert på feltet, altså).
Sitat:
§242. Den, som hensætter en anden i hjælpeløs Tilstand eller medvirker hertil, straffes med Fængsel indtil 3 Aar.
Paa samme Maade straffes den, som retsstridig forlader i hjælpeløs Tilstand nogen, som staar under hans Varetægt, eller som han pligter at ledsage, befordre, modtage eller paa anden Maade drage Omsorg for, eller lader nogen saadan Person forblive i hjælpeløs Tilstand, saavelsom den, som ved Forledelse eller Tilskyndelse medvirker hertil.
Har Forbrydelsen havt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred tilfølge, straffes den skyldige med Fængsel indtil 6 Aar.
Offentlig paatale finner ikke Sted uden fornærmedes Begjæring, medmindre Forbrydelsen har Døden tilfølge, eller almene Hensyn kræver Paatale.
|