Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sykle på fortauet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-07, 13:04   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sykle på fortauet?

Nå er jeg en novise på sykkel etter å ha latt sykkelen stå i 20 år (jfr. tidligere tråd om dette...), og jeg lurer på et par ting;

Sykler dere på fortauet?
Jeg føler meg tryggest der, men vet ikke om det er noe som blir "frowned upon"?

Ser jo at noen sykler på veien og andre sykler på fortauet - er begge deler like greit, eller er det noen skrevne/uskrevne regler ang. dette som jeg ikke er oppdatert på?

Og - bruker dere hjelm..?

Gammel 23-09-07, 13:05   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykle på fortauet?

Sykling på fortauet er helt greit, så lenge man viker for gående.

Gammel 23-09-07, 13:08   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sykler som regel på fortauet. Og bruker alltid hjelm.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 13:16   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg sykler på fortauet. Jeg synes ikke man skal sykle i veien (om det ikke er et jækla bredt sykkelfelt der) om man ikke er en superrask syklist. Irriterer meg grønn over trege syklister som sperrer for all trafikk. :myrde:

Gammel 23-09-07, 13:18   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sykler på fortauet så sant det ikke er hindringer eller uegnet fortau.

Det aller, aller verste jeg ser (i trafikken) er de som vingler, de som sykler litt på vei, for så å svinge tilbake på fortau og krysse et fotgjengerfelt i høy hastighet, for så å sykle på vei (men da gjerne etter egne regler, som å ikke vente på grønt lys, ikke følge vikeplikten osv.) Sånne skulle man gjerne kjørt på.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 13:23   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Her er det kombinert fortau/sykkelsti, heldigvis. Jeg bruker uansett alltid fortau, men sykler veldig forsiktig og sakte hvis det er mye folk.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 13:25   #7
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Puh! Da kan jeg fortsette med det!

Gammel 23-09-07, 13:42   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tommelfingerregelen er at man skal sykle på fortauet bare dersom man definerer seg som fotgjenger, og sykler deretter. Sykler man fort, skal man sykle i veibanen. Dette sier Trygg Trafikk:

Sitat:

Det er også lov å sykle på fortau og gangveier, men her må syklisten ta hensyn til fotgjengerne. Det betyr at det må sykles i tilnærmet gangfart, eventuelt at man triller sykkelen som fotgjenger.

Og jeg har brukt hjelm siden Frøkna ble født: det er langt viktigere for meg at ungene mine vokser opp med en frisk mor, enn at jeg er fin på håret på jobben.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 13:49   #9
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

...ingen fare for at jeg sykler for fort.

Gammel 23-09-07, 14:01   #10
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sykler stort sett i veibanen, mest fordi det ofte er så ufattelig mye glasskår på fortauet. Har jeg sykkelvogn og skal opp en bratt bakke foretrekker jeg å sykle på fortau slik at jeg ikke hindrer annen trafikk spesielt mye (det går ann å kjøre forbi, men er ikke ideelt). Er det kombinert sykkelsti og gangvei sykler jeg der og tar hensyn til andre som ferdes på veien. Og irriterer meg grønn over fotgjengere som absolutt skal bruke hele feltet (og de er det mange av....).

Ellers er hjelm absolutt påbudt for alle i huset samt alle som skal låne sykkel hos oss.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 14:21   #11
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Her brukes det alltid hjelm etter å ha sett hvordan den reddet en kamerats liv i en stygg sykkelulykke.

Veien til jobben er veldig svingete og bratt med smal veibane og nesten ikke eksisterende fortau. Når jeg sykler nedover denne bakken sykles det i veikanten (har ikke mulighet til å bruke fortauet hvis man skal ha litt fart pga uoversiktlighet). Oppover denne veien brukes alltid fortauet.
Så regelen min er vel at jeg bruker fortau når det er til det beste for fotgjengere, bilister og meg selv og motsatt i motsatt tilfelle.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 14:44   #12
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Sykling på fortauet er helt greit, så lenge man viker for gående.

Japp det gjør jeg og. når jeg sykkler alene så sykkler jeg ut på veien når det kommer folk på fortauet og det ikke er plass. men har jeg sykkel tilhengeren på så sykkler jeg ikke ned fortauskanten. Så da stopper vi.

Vi bruker hjelm all mann.

Vet mange ganger når jeg har gått på fortauet så har det kommet en sykkelist bakom og ropt bært eller ringt i klokke. Så jeg måtte ha stoppet eller gått i veien

Gammel 23-09-07, 15:33   #13
Tusta
Aktiv

Tusta sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tusta er litt kul
Standard

Jeg sykler på fortau og bruker hjelm. Kunne aldri falt meg inn å sykle i veibanen.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 15:40   #14
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg sykler alltid på fortauet, meget sakte og forsiktig.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 16:15   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en av dem som irriterer meg kraftig over syklister på fortauet som kommer bærtende bakfra, og åpenbart forventer at jeg skal dytte Sneipen inn i brenneslene slik at de kan halse forbi.

Det er vanskelig nok å holde orden på snarttreåring og vogn langs en trafikkert vei, om jeg ikke skal bekymre meg over om syklistene kommer hjem i tide til middag.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 19:27   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring fra Oslo er at man blir upopulær hos de andre trafikantene uansett om man sykler på fortauet eller i bilveien.

Gammel 23-09-07, 20:05   #17
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Min erfaring fra Oslo er at man blir upopulær hos de andre trafikantene uansett om man sykler på fortauet eller i bilveien.

Definitivt. Jeg sykler mest på fortauet, men også noe i veien, alt ettersom hvor det er mest framkommelig, tryggest og hvor jeg påkaller minst vrede fra medtrafikantene. Jeg fikk meg min første sykkelhjelm i år.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 20:10   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Definitivt. Jeg sykler mest på fortauet, men også noe i veien, alt ettersom hvor det er mest framkommelig, tryggest og hvor jeg påkaller minst vrede fra medtrafikantene. Jeg fikk meg min første sykkelhjelm i år.

Signeres til fulle.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.