Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel
Opprinnelig lagt inn av daffy, her.
Enig. Førsteprioritet må være barnehageplass til alle. Deretter kan man begynne å se på prisen.
Jeg syns også barnehageprisene og barnetrygden burde graderes etter en nøkkel basert på inntekt og formue. Og bort med kontantstøtten i samme slengen.
Kunne ikke vært mer enig. Det virker nesten som om det kun er opposisjonen på Stortinget som lar seg provosere av regjeringens løftebrudd, selv om heller ikke opposisjonen vil ha lavere barnehagepriser. 
Jeg synes det er en uting at ikke så store budsjettposter som barnetrygd og barnehage behovprøves. Jeg har inntrykk av at veldig mange sparer barnetrygden, og i mine øyne betyr det at dette er penger som familiene ikke har bruk for. Hvis man fjernet barnetrygden og kontantstøtten helt kunne man finansiert barnehageutbyggingen, man kunne økt overføringene til barnehagene, og de som trenger økonomisk støtte i form av barnetygd eller billigere barnehageplass kunne fått dette behovsprøvd uten at andre samfunnsgrupper ville blitt skadelidende. Dagens boligpriser, og likestillingssituasjon medfører nesten alltid at begge foreldre jobber. Hvis staten ønsker å opprettholde fødselstallene gjøres det best ved å legge til rette for barnehageplasser, og ikke bare gi familiene en slump med penger uten tanke på om de trenger pengene eller ikke.
|