Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når åpne julegavene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-07, 11:07   #61
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Her får de en gave på formiddagen som de kan kose seg med utover dagen.

Gammel 01-10-07, 11:10   #62
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bloma, her.

Digresjon: Jeg synes pakker er et skikkelig onde. Jeg synes det er hyggelig å gi bort, men synes det er flaut å få, og sitter alltid igjen med en følelse av å bytte penger. Skulle ønske vi voksne kunne gi en pott penger til et veldedig formål i stedet for.

I fjor var en av gavene fra meg til de voksne geit eller kyllinger i Afrika eller noe i den duren.

Gammel 01-10-07, 11:18   #63
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

Bare et lite spørsmål... er det ingen som går i kirka på julaften? Er ikke ivrig kirkegjenger ellers, men er så fint å starte jula med å gå i kirka. Ungene synes det er fint og, og dessuten synger de i et kor som er med på julaften. Eneste "minuset" er at vi kommer sent i gang med maten hvis alle skal i kirka. Men i det siste har vi løst det ved at gubben er hjemme og passer maten (han er mindre ivrig på julegudstjeneste, så han "ofrer" seg) eller hvis han er til sjøs så lager vi maten (pinnekjøtt) nesten ferdig (han er litt i mot det, men er han ikke der, så bestemmer jeg )

Men tilbake til gavene som tråden egentlig handlet om....
Vi åpner etter middag. Prøvde en gang å åpne før middagen da svogeren min og ungene var her, for de maste fælt... Det synes jeg var feil, og rotete, så gjør det ikke igjen.
I fjor ble det for sen middag, kl 19 (kirka kl 16 istedet for 15, og kø ut av parkeringsplassen...) slik at minsten (da 2 1/2) sovnet under middagen, på gulvet under stolen sin. Jeg prøvde å vekke henne når nissen kom, men det var ikke noe vits, hun ble sint på nissen og ville ikke ha gave... Så hun åpnet gavene sine 1. juledag, i ro og mak sammen med storesøstre og mamma, pappa og bestemor.
Når det bare er oss og mine foreldre/min bror koser vi oss med en pakke til hver om gangen. Blir litt mer kaotiske de gangene vi er flere, for de stresser meg...
I år blir det bare meg (pappaen til sjøs), ungene og mine foreldre og kanskje bror min (men han er singel da). Julaften er "ledig" på jobb, mulig jeg blir den "uheldige", men da feirer vi i så fall amerikansk (far min er amerikaner og da), men med et par gaver til ungene på kvelden med mine foreldre.

Men bortsett fra da minsten sovnet har ikke våre mast hele kvelden...

Nei, vi går aldri i kirken julaften.
Er der aldri ellers så har ikke behov for å gå dit julaften heller.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 11:21   #64
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går ikke, men mamma har tatt med seg Emma om vi har vært hos besteforeldrene mine. Jeg har ingenting i kirken å gjøre.

Gammel 01-10-07, 11:22   #65
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden. Mine barn får en gave hver på formiddagen og vi tilbringer helst ikke julaften sammen med andres barn. Vi har tradisjon at vi er hjemme på julaften og veksler på å innvitere besteforeldrene. Et par ganger har vi vært hos søsken av meg og min mann og det ble ikke det samme.

Hele julaften er spennende her, fra julestrømpe om morgenen, julefilmer på tv, aktivitet, lek, god mat hvor vi koser oss lenge ved bordet og tilslutt å sette seg ned å åpne gaver utover kvelden.

Jeg tror barna har føler god stemning og spenning på julaften, på samme måte som jeg gjorde. Jeg ville syns det var trist om ungene hadde trodd julen handlet om at de skulle få masse gaver, selv om de selvfølgelig syns gavene hører med.

I romjulen er vi i flere juleselskap hvor ungene møter søskenbarn og venner. Da er det hæla i taket og stormende jubel.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 11:36   #66
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene våre er nå såpass store at de klarer å få i seg julemiddagen og gangen rundt juletreet i gata før vi åpner pakkene.
Før de ble så store, fikk de åpne en gave hver før middag og det døyvet maset.

Gammel 01-10-07, 12:31   #67
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser grøt klokka 12, i kirken klokka 15 og starter julemiddagen 17.30. Pakkene etter sju. Den som er plukket ut til å lese Juleevangeliet er alltid ekstra stolt. (Jeg husker at jeg elsket den oppgaven da jeg var barn.) Ungene sitter som tente lys under middagen og gleder seg syke til nissen. Litt småmasing, men de vet at det verken blir nisse eller pakker før alle har spist og det er ryddet av bordet. Da ungene var yngre fikk de se julebarnetv under middagen. Helt greit, synes jeg.

Jeg synes ikke unger har vondt av å lære seg å vente på noe. Og det å glede seg er jo alve gleden.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 15:06   #68
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Ungene våre er nå såpass store at de klarer å få i seg
Før de ble så julemiddagen og gangen rundt juletreet i gata før vi åpner pakkene.store, fikk de åpne en gave hver før middag og det døyvet maset.

Hvoran? Her er det stort sett en umulighet før pakkene er borte.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 18:23   #69
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Hvor: Hjemme
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Våre får en pakke i julestrømpa fra julenissen sammen med litt godt, og resten av pakkene åpnes etter middagen. Ingen sure miner så langt. Hvis de blir veldig utålmodige før middagen, kan de få en pakke fra under treet.

Gammel 01-10-07, 18:45   #70
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi spiser middag tidligst kl. 1800 og med en liten gutt som pleier aa vaere trött og legge seg i 1900-tiden (selv om han faar lov til aa vaere lenger oppe paa julaften), sier det seg selv at vi tar gavene för middagen, i alle fall de fleste av dem.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 20:31   #71
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det høres egentlig himla greit ut å gjøre det slikt også. Så kan barna leke og kose seg, mens vi styrer med maten. Og vi kan spise så lenge vi vil, mens barna kan returnere til lekene sine.

Signerer, hørtes veldig greit ut...
Dette skal jeg jammen lufte for gubben....

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 20:36   #72
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var lita fikk vi alltid en pakke midt på dagen. Mamma hadde jo litt peil, så det var alltid et spille eller noe

Jeg tror nok vi kommer til å fortsett på samme måte. Kanskje litt grøt med mandel på dagen, en pakke, middag - og oppakking.
Synes det er en god ting å lære seg vente - og sette pris på ting.

Jeg er også tilhenger av at man ser hva de andre får, og pakker opp litt på "tur". Enn at alle åpner samtidig.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 21:17   #73
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, da har jeg og gubben blitt enige om at de skal få en jule DVD sammen i sokken på morgenen, etter julegrøten ved 2 tiden så skal de få litt over halvparten av gavene, allt skal skrives opp.. Gavene til dem som vi ikke er sammen med på julaften blir da åpnet.
De gavene fra dem vi er sammen kommer under treet på kvelden når gjestene kommer.

Da kan vi drøye middagen med god samvittighet mens ungene leker, så blir det ikke mange gaver under etter middagen og det tar heller ikke hele kvelden.

Vi skal prøve det i år, så for vi se hvordan det går.

Takk for tips...

Mamma og svigers kommer nok ikke til å være enige, men vi må lage vår egen tradisjon som vi trives med og som vi skal ha når vi feirer i vårt eget hus.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 21:18   #74
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Vi går på kirkegården om formiddagen, spiser så grøt med mandel hjemme og så er det leking og matlaging. Snuppa får en gave etter grøten, resten tas etter middagen. Og vi åpner også en og en gave!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 21:57   #75
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Ungene får en julestrømpe og en gave om morran. Vi er ikke i kirken på julaften, men mannen og 2-3 av ungene pleier å være på kirkegården da klokka er nærmere 16, for å tenne lys på grava til hans foreldre og bror. da de kommer hjem så kommer nissen med en eller to gaver til hver unge (som vi har kjøpt) de leker litt med det mens vi gjør alt klart for å spise middag. Er stort sett klare for julegaveåpning klokka 18. gavene deles ut en og en. (og det er ungene som roer ned tempoet, de vil vi skal holde på lenge) de to eldste leser opp hvem gavene er til og fra. mens de to minste deler de ut.

I fjor var det ikke kaos i det hele tatt. minsten er jo nå blitt 4 år så han klarer å holde ut ganske lenge også.

Gammel 05-10-07, 09:12   #76
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I år skal vi åpne pakker 23 desember faktisk... Drar til Fuerteventura på julaften....

Ellers pleier vi å ta pakkene rett etter middagen. Har funka greit. Litt spent på lillebror i år, for han er jo spinnvill. Det året storebror var nesten samme alder ( dvs ca 2 år ) var vi på Gran Canaria, og da var det ikke noe særlig med gaver. Så vi har ikke testet ut tålmodigheten til 2 åringer og pakker enda....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 11:36   #77
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

En merkelig tanke, som faktisk funker.

Vi feirer som regel jul hjemme hos oss selv uten noen annen familie enn oss selv. Når barna var mindre og klåfringret, ble ikke pakker båret frem før de skulle åpnes. Nå legges de fram på formiddagen. De får en fin sak i kalenderen den dagen, og ellers koser vi oss masse med barnetv, julegodt og ting som skal ordnes. Vi spiser middag når det passer oss, kutter dessert om det passer oss, rydder og ordner i vårt tempo, og åpner gaver på vår måte når vi finner det ut. Som regel er klokka nærmere 18, for alt tar jo litt tid. Nissen skal også på besøk, akkurat når pappa har glemt å handle noe. Barna åpner så alle sine gaver først, og så hjelper de oss voksne med åpne våre. Det går ganske raskt, men vi har oversikten.

Når roen har senket seg, barna har lekt litt, vi har slappet av, sett litt tv, og barna har sovnet, så koser jeg og mannen oss med en film, julegodt og herlig julefred.

Fikk helt familieangst av å lese denne tråden. Jula skal jo være koselig. Hvis ikke julaften blir hyggelig sammen med familie, så feir den kvelden hver for seg da.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 11:39   #78
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi pleier å plassere pakkene under treet (om vi feirer jul hjemme)på kvelden lille julaften. Ungene får så en litt "større" gave i kalenderen den 24, enten DVD eller noe de kan aktiviseres med. Så tar vi resten av pakkene etter maten.

Gammel 09-11-07, 11:50   #79
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Her er det en gave som åpnes på morgenen (gjerne en bok, en film, et spill eller slikt) og resten etter middagen. Sånn er det. For meg er det viktig at ungene opplever den spenninga/ventinga.

Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 13:28   #80
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ventingen er jo en helt naturlig del av julefeiringen. Vi åpner etter julemiddagen og det har aldri vært noe problem at noen har verken mast eller sutret.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:25.