Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Ligge i grønne enger. Kva syns dokke?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-07, 12:44   #81
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ligge i grønne enger. Kva syns dokke?

Synes den var helt grei tidtrøyte. Men ser for meg at det kommer en oppfølger.
Slutten var litt uferdig liksom.

Når kommer serien da, og hva heter den?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 21:05   #82
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Serien heter Berlinerpoplene, men jeg aner ikke når den begynner.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 21:35   #83
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Leste ut boka igår, så nå kan jeg lese denne tråden. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at Torunn var "hakket for sprø"? Sprø er liksom veldig langt fra sånn jeg opplever henne. Hun er jo tungt deprimert og veldig "flat" gjennom hele boka. Jeg syns forholdet mellom henne og farfaren er fint og rørende beskrevet.

En trist og vond bok, som ikke ble den happy endingen mange sikkert ventet på - der design-siloen skulle stå ferdig, Torunn skulle være lykkelig med Kai Roger og alle smådanskene skulle løpe lykkelige i gresset.

Kjedelig syns jeg ikke den var, da hadde jeg neppe lest den ut på to kvelder.

Jeg signerer helt til siste punktum.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 21:51   #84
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Serien begynner mandag 8. oktober - bare en uke til!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 13:45   #85
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Da har vi hørt på boka på lydbok. Boka var ikke like fengslende som de to andre og den ble ganske tung pga Torunns depresjon, men jeg likte den likevel. Med unntak av Torunn som "henger helt i det blå", synes jeg faktisk ikke det er så mange løse tråder jeg. De andre gikk jo tilbake til sine egne liv, noen erfaringer rikere, men fortsatt seg selv nærmest? I alle fall Erlend, Margido virka nok som han kom litt nærmere "faren" sin. Vi kommenterte forøvrig flere ganger at Torunn ble veldig lik sin far, hun mistet perspektivet og livslysten og det er nok ikke et helt feilaktig bilde på hvordan livet er for mange småbrukere - ensomhet, kvelende forpliktelser og et økonomisk slit.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 05:46   #86
lesehesten
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2007
lesehesten har et hav av muligheter foran seg
Smil

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg er overbevist om at det kommer en fjerde bok. Vent og se.

Det ville heller ikke forundre meg om det kom en fjerde bok. Jeg vet også at jeg kommer til å lese den bare fordi den er fjerde bok. Det tror jeg mange andre vil gjøre også.

Jeg fikk den første boken som gave da jeg skulle til å ta et fly til Amerika, og leste den ferdig på flyet. Det første jeg gjorde da jeg kom tilbake var å få tak i den andre boka. Jeg ble mektig skuffet over "Ligge i grønne enger" da jeg leste den i sommer.

Det er for mye overdrivelser. Tvillingsvangerskap, lesber, homser, sex på kjøkkenbenken (eller badekar), matsnobb, champagne osv.

Synes også at det blir for mye med den historien til gamlefar på gården. Det er nok at Erlend er homo om ikke han som de trodde er hans far, men er hans bror, er homo også og hadde en kjæreste som var tysk soldat. Nesten så jeg begynner å lure på spermene til bestefar Tallak som egentlig var far Tallak.

Jeg likte de første bøkene, og synes fremdeles serien er en bra underholdning. Den er likevel ikke noe litterært verk.

lesehesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 14:34   #87
Ginger2
Naiv og Super

Ginger2 sin avatar

Hvor: Oslo
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Leste ut boka igår, så nå kan jeg lese denne tråden. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at Torunn var "hakket for sprø"? Sprø er liksom veldig langt fra sånn jeg opplever henne. Hun er jo tungt deprimert og veldig "flat" gjennom hele boka. Jeg syns forholdet mellom henne og farfaren er fint og rørende beskrevet.

En trist og vond bok, som ikke ble den happy endingen mange sikkert ventet på - der design-siloen skulle stå ferdig, Torunn skulle være lykkelig med Kai Roger og alle smådanskene skulle løpe lykkelige i gresset.

Kjedelig syns jeg ikke den var, da hadde jeg neppe lest den ut på to kvelder.

Jeg er enig med Maximillia og likte boken. Jeg likte at det ikke ble happy ending. Boken har ikke fasiten, den skildrer en periode i livene deres og ingen vet hvordan det vil utvikle seg videre, slik har vi jo det alle sammen. Vi som leser ser at Torunn er dypt deprimert, mens de som er rundt henne er for opptatt av egne liv og behov og ser ikke hvordan hun har det....

Gammel 20-10-07, 04:42   #88
lesehesten
Nybegynner

lesehesten har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ginger2, her.

Jeg er enig med Maximillia og likte boken. Jeg likte at det ikke ble happy ending. Boken har ikke fasiten, den skildrer en periode i livene deres og ingen vet hvordan det vil utvikle seg videre, slik har vi jo det alle sammen. Vi som leser ser at Torunn er dypt deprimert, mens de som er rundt henne er for opptatt av egne liv og behov og ser ikke hvordan hun har det....

Ja Torunn er deprimert og bebreider seg selv. Det har ingenting med de sprø danske onklene å gjøre som vasser i spermer og penger. Jeg synes boken var underholdning, men dårligere enn de to andre. Hvorfor har man så mye mer penger i København en Trøndelag?

lesehesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 21:39   #89
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Boka var grei å fordrive tida med, men langt dårligere enn de to første.
Som om alle gode ideer ble skrevet i hui og hast i kreative øyeblikk i de to første bøkene, og når de solgte så godt så sleit hun fram ei til.
Var den litt stygg kanskje?
Vel, det var følelsen jeg satt med etter å ha lest den ut i allefall.

Gammel 23-10-07, 22:51   #90
Mitzya
Siste nytt!

Mitzya sin avatar

Mitzya har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Og Margido må finne seg ei dame

Men Margido er jo også homofil - men ikke villig til å erkjenne det selv? Det inntrykket har iallefall jeg hatt igjennom alle tre bøkene.

Gammel 25-10-07, 08:59   #91
Stillongs
Aktiv

Stillongs sin avatar

Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Margido er dypt religiøs, ikke homofil.

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 21:25   #92
Mitzya
Siste nytt!

Mitzya sin avatar

Mitzya har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

Så hva er da grunnen til at Margido aldri har hatt dame? Tviler på at det er religonen som hemmer han. Det er nok noe annet...

Gammel 29-10-07, 22:52   #93
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Nå holder de på å filme "Ligge i grønne enger".

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 22:59   #94
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 21:07   #95
Stillongs
Aktiv

Stillongs sin avatar

Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mitzya, her.

Så hva er da grunnen til at Margido aldri har hatt dame? Tviler på at det er religonen som hemmer han. Det er nok noe annet...

Kanskje det elendige forholdet til mora. Hvem vet.

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 20:16   #96
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Ja til siloer og smådansker!

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 22:15   #97
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg elsket boka, untatt slutten, den ble ikke sånn som jeg så for meg at det skulle bli.

Gammel 23-02-08, 12:26   #98
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har nå lest alle tre bøkene på rappen. Og etter at siste ble ferdig i går,
merker jeg at jeg puster og tenker og tenker på Neshov.
Hadde jeg ikke hatt bok nr tre liggende når jeg var ferdig med nr to,
hadde jeg fått et hysterisk anfall tror jeg.
At Tor skulle greie å ta livet sitt, det ville jeg liksom ikke helt tro.
Jeg trodde Torunn kom i siste øyeblikk og fikk reddet ham, at de ville få et godt forhold,
at Erlend og Krumme kjøpte gården og bygget om og alt det der.

Jeg ble litt oppgitt over at begge jentene ble gravide samtidig,
tror det hadde blitt mer interessant om bare den ene ble det.
Der kunne det blitt mye fine og "viktige" skildringer rundt det å være prøver.
Himlet litt med tvillingene jeg også, men det lå vel i kortene.

Jeg ble også så skuffet over Torunn, tafattheten og hvor lik hun ble faren sin.
Men mest skuffet ble jeg vel over at ingen så forandringen i henne. Og farfaren,
han ble jeg veldig glad i. Hadde bare lyst å hoppe inn i handlingen og gi ham en klem og ta meg av ham.

Jeg kjenner jeg har levd meg enormt inn i disse bøkene, og tror jeg kommer til å bruke litt tid på å fordøye dem.

Gammel 23-02-08, 14:14   #99
Solice
Superaktiv

Solice sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Solice er litt kulSolice er litt kul
Standard

Jeg syns ikke denne var dårligere enn de to første bøkene.
Syns det var greit at den sluttet slik, samtidig som jeg forventer
at det kommer en fjerde bok

Solice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 20:47   #100
Ditlovna
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Østfold
Ditlovna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg syns "ligge i grønne enger" ble litt kjedelig. Syntes heller ikke noe om slutten. Håper det kommer en fjerde bok. Lurer jo på hva som skjer med Torunn og ikke minst gården.

Ditlovna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:32.