Sv: I Norge får menn og kvinner lik lønn for lik arbeid
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Senest søndag var det en lengre artikkel i Aftenposten om kvinner og lederlønn, og hvordan kvinner er dårlige (og da tror jeg kulturelt innlært dårlige) til å forhandle lønn. Vi kvinner har internalisert forventningene til vårt kjønn, som er å være greie, beskjedne og flinke, og da tar det seg dårlig ut og kjennes ekkelt å være krevende, kunne fremstå som grådige eller si nei.
Jeg forhandlet meg opp i absolutt øverste sjikt av min stillings lønnsramme, og følte det rettferdig, men ubehagelig. Og jeg er feminist og svært bevisst på disse innlærte mekanismene. Men jeg er altså kvinne og opplever negative sanksjoner når jeg ikke møter kvinneforventningene.
Jeg er da ikke feminist, og forhandlet meg også opp til absolutt øverste sjikt lønnsmessig. Og jeg tror også at mange jenter og kvinner er kulturelt opplært til å stå med lua i hånda og ta i mot det man får, og de føler det ekkelt å kreve noe.
Og litt av grunnen ser vi jo her i tråden. Misunnelsen og påstandene om trynetillegg kommer ALLTID opp hvis noen har greid å få høyere lønn enn noen andre. Og her er kvinne kvinne verst.
Forøvrig opplevde jeg det som krevende å forhandle meg til høyere lønn, men egentlig ikke ubehagelig.
|