Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Nobelprisen i litteratur ...

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-07, 14:45   #21
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Nobelprisen i litteratur ...

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg var på biblioteket i går og tittet på flere av bøkene hennes. Jeg klarte ikke plukke med meg en eneste bok, jeg ble ufattelig umotivert bare av utseendet på bøkene. De var alle sammen bundet inn i et gusjebrunorange cover, og så ut til å inneholde nynorsk lyrikk. Har du et konkret tips til bok jeg bør lese?

Litt avhengig av hvilken genre du foretrekker, eller om du er altetende.

Jeg (svoren fantasyleser) hadde stort utbytte av "Shikasta"-trilogien. Bøkene om Martha Quest er også veldig gode. Hun har en nydelig bok som heter "mine katter" som er illustrert med vakre fotografier.
Jeg har ikke lest alt av henne, langt fra, men har ennå ikke funnet en dårlig bok.

Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 20:35   #22
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hvilke vil du anbefale?

Hvis du liker Sci. Fi. så vil jeg absolutt anbefale Canopus in Argos-serien. I den sierien likte jeg Siriuseksperimentet veldig godt. Jeg liker også Children of Violence-serien, hvor Martha Quest er den første boken. The fifth child har jeg ikke lest, da den nok blir litt for skummel for meg. Jeg har hørt at den er veldig god.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 21:16   #23
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen i litteratur...

Var du med i lesesirkelen her på FP da vi leste Coetzees Boyhood?

Nei, jeg har bare vært med i lesesirkelen nå sist, da det for én gangs skyld stod ei norsk bok på programmet. :uforbederlig: Har faktisk en Coetzee-roman i hylla, da - en gave. Det er meget mulig at den snevre leseinteressen min henger sammen med en total mangel på eventyrlyst og få samfunnsfaglige gener.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 21:43   #24
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nei, jeg har bare vært med i lesesirkelen nå sist, da det for én gangs skyld stod ei norsk bok på programmet. :uforbederlig:

Jeg er så fordomsfull at jeg trodde alle språkvitere (for det er det du er?) automatisk var litteraturfantaster, som leste alt som var av anerkjent litteratur. Leser du ikke amerikansk heller? Britisk? Bare skandinavisk? :nysgjerrig:

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 21:51   #25
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så fordomsfull at jeg trodde alle språkvitere (for det er det du er?) automatisk var litteraturfantaster, som leste alt som var av anerkjent litteratur. Leser du ikke amerikansk heller? Britisk? Bare skandinavisk? :nysgjerrig:

Ja, jeg er språkviter, men det var jo en grunn til at jeg spesialiserte meg i syntaks i stedet for litteratur. Det er ikke noe prinsipp, egentlig, og jeg holdt faktisk på å bytte hovedfag til engelsk litteratur på et tidspunkt. Jeg er glad i Ian McEwan, f.eks., og noen andre britiske, men amerikansk litteratur har det vært lite av etter engelskstudiene. Som ung leste jeg jo alle de vanlige klassikerne fra diverse land, men etter hvert har det blitt mer og mer norsk. Så langt i år har jeg lest 57 % norske bøker, 33 % svenske og 10 % britiske.

Sist redigert av Bluen : 14-10-07 kl 22:28.
Gammel 14-10-07, 21:59   #26
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anbefaler den gyldne notatbok på det varmeste!

Gammel 14-10-07, 22:20   #27
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Så langt i år har jeg lest 57 % norske bøker, 33 % norske og 10 % britiske.

Kanskje like greit du ikke byttet til matematikk, i alle fall.

Gammel 14-10-07, 22:26   #28
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kanskje like greit du ikke byttet til matematikk, i alle fall.

Nå summerte jeg sikkert 10 ganger her, fant ingen feil og ble litt . Så oppdaget jeg imidlertid at det skulle stått svenske på andre plass.

Gammel 14-10-07, 22:30   #29
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Litt avhengig av hvilken genre du foretrekker, eller om du er altetende.

Jeg (svoren fantasyleser) hadde stort utbytte av "Shikasta"-trilogien. Bøkene om Martha Quest er også veldig gode. Hun har en nydelig bok som heter "mine katter" som er illustrert med vakre fotografier.
Jeg har ikke lest alt av henne, langt fra, men har ennå ikke funnet en dårlig bok.

Jeg har bare lest "Mine katter" av Lessing sine bøker, men den likte jeg veldig godt.

Gammel 14-10-07, 23:24   #30
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at jeg bare har lest én bok av henne, for mange år siden. Det var Den gode terroristen, og den gjorde et sterkt inntrykk på meg.

Er det forresten andre enn meg som føler en barnslig stolt begeistring når nobelprisvinneren er en forfatter som jeg allerede har lest noe av?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 19:42   #31
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det forresten andre enn meg som føler en barnslig stolt begeistring når nobelprisvinneren er en forfatter som jeg allerede har lest noe av?

Samme her.

Gammel 15-10-07, 20:44   #32
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg hadde nok garantert følt det samme dersom jeg hadde lest noe ja.

Gammel 15-10-07, 20:55   #33
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har og lest en del av Doris Lessing og er litt stolt av det. Har lest Det femte barnet som var fæl, og Kjærlighetens teater har jeg et nært forhold til siden jeg jobbet som assistent for oversetteren og transkriberte store deler av oversettelsen for henne. Den gyldne notatbok ble jeg aldri ferdig med. Jeg vet jeg har lest flere, men kommer ikke på titlene.

Gammel 16-10-07, 00:00   #34
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer Teofelia. Doris Lessing gjenkjente jeg øyeblikkelig, for "Det femte barnet" gikk inn på meg. Jeg kjente litt på den boken hver gang jeg gikk gravid og de ble litt vel aktive. Heldigvis hadde jeg rolige barn.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 14:57   #35
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Signerer Teofelia. Doris Lessing gjenkjente jeg øyeblikkelig, for "Det femte barnet" gikk inn på meg. Jeg kjente litt på den boken hver gang jeg gikk gravid og de ble litt vel aktive. Heldigvis hadde jeg rolige barn.

Denne boken gikk inn på meg også.

Grunnen til at tildelingen ble en litt politsik debatt var vel det at Lessing selv reagerte ganske lett på at hun hadde fått den. Etter sigende. Hun nevnte vel at det var en stor ære, men at hun nok tenkte litt i retning av at " gir de meg den ja, men ikke når jeg virkelig kunne trengt den" Det har jo blåst litt rundt henne i tidligere tider. Det er kanskje et stikk til Nobelkomiteen om å være litt mer vågale i sine tildelinger?

Når det er sagt synes jeg det er flott at den gikk til Lessing!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.