Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg innrømmer det - jeg får litt hetta av en del mammaer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-07, 17:35   #1
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg innrømmer det - jeg får litt hetta av en del mammaer

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

Råbra Kie

Et godt eksempel på at silkestemme ikke virker

Vel, LITT silkestemme virker på barnebarn.

Gammel 16-10-07, 12:46   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt å høre at det er flere som reagerer på dette. Jeg får litt frysninger av det og av og til litt dårlig samvittighet fordi jeg selv ikke er så tålmodig mot mine småtroll.

Kie er herlig!

Sist redigert av Blondie : 16-10-07 kl 12:51.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 13:52   #3
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere kan le, dere. Men gråten tar meg.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 14:16   #4
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Herlig, ubetalelig, fantastisk, kie!

Gammel 16-10-07, 14:16   #5
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Hehe.. høres ut som en venninne av meg.. JEG er (dessverre) ikke sånn...

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 14:46   #6
Hippie
Energisk

Hippie sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Pelen - jeg er så enig med deg!!

Jeg blir smågal av slike mammaer jeg også!

Kie -

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 17:36   #7
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Humrer godt av kie!

Gammel 16-10-07, 17:40   #8
Line*
Expired

Standard

Jeg har skreket; FÅ SKRUDD NED DEN MUSIKKEN.
Men det hørte de ikke, tror jeg.

Gammel 16-10-07, 20:29   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med å ikke skulle irettesette barna sine dersom andre er tilstede...

Hva om du tar barnet ditt i å slå et annet barn? Hva om du tar barnet ditt i å gjøre noe som absolutt ikke er lov i den settingen dere er i...

Vil dere da bare ta barnet bort fra situasjonen, og vente til dere er på tomannshånd og ta det opp da, eller vil dere bare la barnet forsette med hva det enn holdt på med? Eller ville dere stoppe barnets atferd og "gjøre opp" der og da?

Jeg bare lurer... Alt etter alder, vil en situasjon hvor f.eks. h*n slår en annen være godt og vel ute av hodet innen dere er på tomannshånd, og barnet vil ikke forstå hvorfor det blir irettesatt.

Det er forskjell på irettesetting - man kan sette grenser for et barn med andre mennesker til stede uten å ydmyke det.

Gammel 16-10-07, 22:08   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zöe:

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 12:09   #11
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Jeg har ikke lest så mangen inlegg her men jeg kan si at det verste som finnes (syns jeg da) er sånne mammaer som snakker med silke stemme til barna enten det har gjort noe galt eller ikke....Barna må jo bli helt forvirret??

Gammel 17-10-07, 12:14   #12
Line*
Expired

Standard

Ja, jeg glemte å takke Skilpadda. Ble så fasinert av Mims beskrivelse av meg selv.
Jeg fikk også bedre forståelse for motparten gjennom det Skilpadda skrev.

Gammel 17-10-07, 12:21   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig lett å tenke at dem som ikke reagerer som en selv på en måte reagerer "feil", og at man gjør mot andre slik man ville foretrukket at andre gjorde mot en selv. Min mor er skrekkelig konfliktsky og introvert, en som følger magefølelser og hjerte, opplever verden veldig bokstavelig osv. Hennes ønske om å få være i fred når hun har det vanskelig har medført en del leie episoder og at vi aldri kommer til å bli nære noen gang. For hun lar meg i stikken (min tolking) når hun i beste vilje lar meg være i fred (fordi det er det hun selv liker) når ting er vanskelig. Og samtidig må jeg sitte på hendene mine og holde aktivt munn, for å ikke springe etter henne og komme med noen Pauli ord der og da....

For selv om det er deilig FOR MEG å bli ferdig med ting, er det ikke sikkert at konflikten blir mindre eller bedre håndtert om det gjøres på min måte. Dette gjelder jo både i arbeidslivet og familien. Og jeg tror at når man er bevisst på dette, så kan man lettere jenke seg og la andre få den tiden de trenger eller man er trygg på at man kan ta det der og da.

Gammel 17-10-07, 12:29   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

For selv om det er deilig FOR MEG å bli ferdig med ting, er det ikke sikkert at konflikten blir mindre eller bedre håndtert om det gjøres på min måte.

Nei, nettopp. Blir den liggende og ulme, og den ene parten føler at h*n ikke har blitt hørt eller tatt hensyn til, så er man jo ikke ferdig med saken, selv om eventuelt begge parter tror det.

Dette gjelder jo både i arbeidslivet og familien. Og jeg tror at når man er bevisst på dette, så kan man lettere jenke seg og la andre få den tiden de trenger eller man er trygg på at man kan ta det der og da.

Når man er bevisst denne forskjellen, burde det være langt lettere å finne et kompromiss som begge kan jobbe med. Hvis man f.eks. greier å si der og da at "vet du, dette synes jeg vi må snakke om, men jeg må bare summe meg litt først så jeg greier å sette ord på hva jeg mener", så skulle ikke den påfølgende diskusjonen (som jo også bør skje litt tidligere enn to uker etter ) komme fullt så mye som lyn fra klar himmel?

Gammel 17-10-07, 13:09   #15
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også sånn som Mim, og kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen. Men jeg har blitt bedre etterhvert til å forstå at andre ikke reagerer som meg, men det tok litt tid, og en del smertefulle episoder, å lære det.

Gammel 17-10-07, 15:07   #16
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg er også sånn som Mim, og kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen. Men jeg har blitt bedre etterhvert til å forstå at andre ikke reagerer som meg, men det tok litt tid, og en del smertefulle episoder, å lære det.

Gammel 17-10-07, 19:29   #17
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Vel, LITT silkestemme virker på barnebarn.

Dere skulle sette fjeset til ungene mine da mamma etter diverse silkestemme-forsøk til slutt sa ganske krasst"mormor kan også bli sint".

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg synes ikke man skal irettesette barnet sitt med andre tilstede.

Jeg irettesetter både mine og andres barn jeg.

Jeg tror ikke jeg har silkestemme på repertoaret, jeg. :

Det har jeg. Den kommer stort sett 4 sekunder før en eksplosjon. Nå er det rett før jeg blir veldig sint.

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Bra beskrevet Skilpadda og Mim. Jeg er en Mim så nå fikk jeg litt forståelse for motparten og det er flott!

Jeg er en Skilpadda, og blir totalt satt ut av ordkjappe mim-er. Trenger tankero før jeg kommer trekkende med mine analyser og konklusjoner når motparten minst venter det.

Gammel 17-10-07, 23:39   #18
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Da jeg leste HI slo det meg at jeg kjenner ingen mamma som passer godt til denne beskrivelsen, men jeg kjenner en pappa! Han er far i klasse til mellombror og når jeg og mannen min er riktig i godhjørnet etterligner vi han og gjør narr av han Ja, vi er litt smålige, men jeg synes han til tider er så tåpelig når han snakker til barna sine.... Og man har det jo ikke mer moro enn man lager selv

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 23:48   #19
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skulle gjerne ønsket meg litt silkestemme jeg. (om enn ikke akkurat på den måten som HI beskriver...sånne mammaer har jeg ikke sansen for).

Gammel 18-10-07, 00:47   #20
Line*
Expired

Standard

Det mest effektive er faktisk å legge om (om man er en som kan heve til vanlig) til silkestemme i en konfliktsituasjon.

OM jeg har skreket, og VIRKELIG VIL (i fortid, dette da...)at de skal HØRE MEG, legger jeg HELT om, og nesten hvisker.'

Har dere virkelig ikke lagt merke til Siv Jenssen sin lavmælte, nye, "hersketone"?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34.