|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#82 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Jeg innrømmer det - jeg får litt hetta av en del mammaerDet med å ikke skulle irettesette barna sine dersom andre er tilstede...
![]() |
#83 |
flisespikker
|
![]() Sv: Jeg innrømmer det - jeg får litt hetta av en del mammaer
På å kjefte og å gi en streng beskjed? Jeg synes "Nå må du legge fra deg den ballen og komme, for vi skal gå nå!" er en streng beskjed, mens "Hva i alle dager er det du driver med, nå holder du opp med en eneste gang, du vet da godt at du ikke får lov til å gjøre slik, det er helt forbudt og det blir jo vondt for gutten og hvis du gjør sånt og ikke kan oppføre deg ordentlig blir det i hvert fall ikke noen kinotur på deg i dag, nå ber du om unnskyldning med en eneste gang!" er å kjefte. Men det er klart det er en glidende overgang.
![]() |
#84 |
Epikur
|
![]() Sv: Jeg innrømmer det - jeg får litt hetta av en del mammaerJeg gir beskjed der og da, enten til eget eller andres barn, dersom det skjer noe der og da. Jeg tar henne ikke til side for å snakke om noe som skjedde i sted, liksom. Dersom hun holder på å knerte til Jon eller Maren, så tar jeg det når det skjer. Det samme gjør jeg med Maren eller Jon, og det er det noen foreldre som reagerer på, for de mener at de, og bare de, skal irettesette egne barn. Jeg synes det er HELT greit at min datter blir irettesatt av andre, dersom hun gjør noe galt. Altfor mange tenker på oppdragelse som en privatsak, men det ser nå ut som om de som tenker slik har de rareste ungene også. Litt sosialisering kan da ikke skade.
![]() |
#85 |
*_*
|
Jeg mente at mamma'n kanskje har lest den delen om at man ikke skal ydmyke og oppdra, men ikke den om å sette grenser - i og med at hun bruker over 20 minutter på å "forhandle" ungen hjem fra barnhagen.
![]() |
![]() |
#86 |
Audacious
|
![]() Sv: Jeg innrømmer det - jeg får litt hetta av en del mammaerJeg er høylydt og bestemt - når jeg sprekker eller situasjonen krever det. Så jeg er absolutt ikke en av de som blir beskrevet. Men jeg reagerer mere på foreldre som
![]() |
#87 |
Til tider hjulbeint
|
Det å snakke til andres barn er viktig og jeg gjør det stadig vekk. Man kan ikke som voksen se eller høre på at barn f.eks plager eller slår andre eller at de ødelegger ting.. eller at de gjør noe hvor de kan skade seg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
*_*
|
Enig. Har aldri helt skjønt poenget med å være kjip mot barna sine for å forberede dem på at andre også kan være det. Den virkelige verden bør jo så absolutt være et sted der man kan regne med at i allefall mamma og pappa vil være forståelsesfulle og kjærlige.
![]() |
![]() |
#89 |
By the Sea
|
Dette kjenner jeg meg veldig igjen i.
![]() |
#90 |
Ringskrømt
|
Nei, på å irettesette og å gi en beskjed med litt streng stemme. Det var vel det det stod? |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
superbruker
|
![]() |
#92 |
Introvert textrovert
|
![]() |
#93 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg innrømmer det - jeg får litt hetta av en del mammaerDere får alle hetta av meg. Kjenner meg igjen i opptil flere av punktene. Gjør vi ikke alle det? :ærlig dårlig mor TM:
![]() |
#95 |
flisespikker
|
Det er sant, jeg hoppet visst litt for kjapt mellom postene. Men irettesette og kjefte er det i alle fall bare gradsforskjeller mellom? Og en beskjed mener jeg er å si fra om hva man skal/må gjøre (f.eks. å si strengt "nå må du komme, ellers rekker vi ikke trikken"), mens en irettesettelse er en eller annen påpekning av at man har gjort noe galt. (Jeg mener ikke at man aldri kan irettesette noen foran andre; å si "nei, sånn må du ikke gjøre!" kan man vel godt si i selve situasjonen, men hvis man skal si mye under irettesettelsen er det vel høfligst å ta vedkommende til side først. Høfligst både overfor den man irettesetter og omgivelsene.)
![]() |
#96 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Jepp, du forstod!
![]() |
#97 |
Epikur
|
![]() Sv: Jeg innrømmer det - jeg får litt hetta av en del mammaerJeg tror ikke jeg har silkestemme på repertoaret, jeg. :innser manglende register i stemmebruk:
![]() |
#98 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Irettesettelse og kjefting går omtrent for det samme i mine øyne.
![]() |
#99 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Tro det eller ei, men på visse områder er vi veldig like.
![]() |
#100 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Jeg innrømmer det - jeg får litt hetta av en del mammaerNoen ganger forsøker min datter seg på å teste grenser når hun er sammen med andre, for å se om hun kan gå litt lengre da enn når det er bare oss. Eller hun rives med at hva andre barn gjør, og finner på ting som egentlig ikke er lov. Jeg tar da ikke 5 øre for å si i fra da, selv om det er andre til stede. Det kan godt gjelde de andre barna også. Da handler det ikke om skyllebøtter av noen slag, men beskjed om at noe ikke er akseptabelt. Vi leker ikke med gardinene og drar og sliter i dem, det vet hun, og det skal besøkende barn også vite, f.eks. Samme om de får lov til å gjøre det hjemme hos dem eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|