Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du også fått gratis "slankekur"? Vannet i Oslo

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du merket noe av det dårlige vannet i Oslo?
Ja, kvalme, oppkast og / eller diaré 3 4,35%
Ja, men bare litt 3 4,35%
Nei, ikke selv, men jeg har venner/bekjente som har merket det. 2 2,90%
Nei, jeg bor i Oslo og har ikke merket noe 26 37,68%
Jeg bor utenfor Oslo 35 50,72%
Deltakere: 69. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-07, 06:53   #41
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du også fått gratis "slankekur"? Vannet i Oslo

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/17/515276.html

Sitat:

Vi vet lite om grad av mottagelighet. Men ca 25 % av de infekterte får symptomer i større eller mindre grad. Ca 10% av disse ser ut til å få langtidsplager av typen irritabel tarm (IBS) og nå forskes det på om langvarig Giardia kan gi s.k. kronisk tretthetssyndrom (ME)

ØS

Gammel 18-10-07, 08:22   #42
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vi jeg påstå er ganske mye plager!

Gammel 18-10-07, 08:30   #43
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke nok med vanlig filtrering av vannet.

Sitat:

Giardia lamblia
Infeksjon med parasitten kan forårsake diaré og uvelhet, og er en av de hyppigst importerte tarmparasittene. Finnes i vannkilder hvor den kan overleve i måneder. Parasitten smitter som oftest gjennom drikke som er forurenset med avføring. Kan også smitte seksuelt.
Inkubasjonstid
Vanligvis sju-ti dager. Infeksjonen gir som oftest ingen symptomer og det er derfor ikke uvanlig at folk er smittebærere uten å vite det. Symptomer ved akutt sykdom: Vanntynn diaré, magekramper, kvalme, luftoppstøt med råtten lukt.
Forebygging
God toalett- og håndhygiene. Bruk ferdigprodusert drikkevann eller kok vannet. Det finnes ingen vaksine. Giardia lamblia overlever i klorvann. Vanlig filtrering hjelper ikke. UV-stråling av vannet kan ha en effekt.
Kilde: Lommelegen.no

Gammel 18-10-07, 08:31   #44
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det vi jeg påstå er ganske mye plager!

Gammel 18-10-07, 09:03   #45
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har jeg hatt den store glede å bruke natten på do. Sitter i telefonkø til legen for å "melde meg". Jeg håper virkelig at det "bare" er omgangssyke, men kjenner ingen andre som har hatt det.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 09:10   #46
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Da har jeg hatt den store glede å bruke natten på do. Sitter i telefonkø til legen for å "melde meg". Jeg håper virkelig at det "bare" er omgangssyke, men kjenner ingen andre som har hatt det.

Næææ? Er du skikkelig dårlig? Hva sier legen? Skal de ta prøver?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 09:13   #47
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Næææ? Er du skikkelig dårlig? Hva sier legen? Skal de ta prøver?

Jeg er skikkelig dårlig, ja. Og jeg aner ikke hva legen kommer til å si. Jeg skal karre meg ned dit til klokken 0930. Hvilket kan bli spennende siden jeg løper på do hver halvtime. Jeg tror jeg skal ta med meg skift...

Gammel 18-10-07, 09:15   #48
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg er skikkelig dårlig, ja. Og jeg aner ikke hva legen kommer til å si. Jeg skal karre meg ned dit til klokken 0930. Hvilket kan bli spennende siden jeg løper på do hver halvtime. Jeg tror jeg skal ta med meg skift...

Herregud, stakkars deg. Og lykke til. Det høres jo helt sinnsykt ut. Snupp er ikke dårlig?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 09:16   #49
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aiaiai, god bedring, Gaia. Håper det "bare" er omgangssyke.

Gammel 18-10-07, 09:16   #50
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oj! Håper det bare er en vanlig magesjau du har, Gaia. God bedring! Jeg er dårlig og vond i magen selv, og må være hjemme. Men jeg er ikke så dårlig. Det er ikke helt flytende.

Gammel 18-10-07, 09:19   #51
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Snupp er foreløpig i fin form. Jeg håper virkelig han fortsetter å være i fin form...

Gammel 18-10-07, 10:17   #52
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Kan jo hende.. at hvis dere hadde spist, at det var noe med maten. Trenger ikke være verre en det.

Nei, men jeg tror faktisk ikke det. Jeg har spist samme mat i flere dager som andre personer i hudsholdningen og de har ikke blitt syke. Vi har spist ting som man normalt ikke blir syk av (f.eks. kjøttdeig fra elg som ligger i fryseren og som vi har spist av siden oktober sist år osv). Jeg har jobbet hjemme og drukket mye av vannet hjemme, vi bor ikke så langt fra Storo.

Jeg fikk veldig diaré og gulping, litt uvell, men ikke behov av å kaste opp. Jeg gulper fortsatt. Mannen min er lege og han tror også at det kan være vannet.

Jeg har aldri vært med om noe lignende foruten når skulle sjekke tarmene hos legen og var nødt å drikke sånn væske som tømmer tarmene med et brak. Dette var også med et fullstendig brak på en gang, tarmene tømtes fullstendig og det var kun vann som kom ut til slutt.

God bedring, Gaia!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 10:54   #53
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bra du sladder de ekle detaljene.
God bedring!

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 11:02   #54
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Huff da, god bedring dere som er dårlige.

Jeg hadde et tilfelle av magesjau selv for en stund siden, det er ikke gøy.
Håper det er bare tilfeldig at dere har blitt syke.

Gammel 18-10-07, 11:08   #55
Cielo
Superduperaktiv

Cielo sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Cielo er populærCielo er populærCielo er populærCielo er populær
Standard

God bedring, Gaia! Håper Snupp slipper unna.

Gammel 18-10-07, 11:10   #56
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fortsatt to dårlige snupper her. Søren, jeg håper virkelig ikke vannet er problemet, disse små i barnehagen får jo slikt innimellom. Men jeg liker dårlig at hun eldste har så vondt i magen. Hun vil ikke noe annet enn å ligge dobbel, og det ligner ikke henne uansett hvor dårlig hun er.
Det er slik hos oss at vi har spist det samme stort sett alle sammen, men som sagt er det bare jentene som har drukket "dårlig" vann, da barnehagen er koblet til dette.

Jeg ringer hvertfall fastlegen, så får hun notere det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 11:34   #57
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

A har ikke kastet opp i dag, men har fått feber og skikkelig illeluktende diaré.
Allmenntilstanden er helt grei. Jeg bør kanskje ringe legen likevel?

Det kjennes ut som jeg var på byen i går. Skikkelig kvalm og trøtt. Har ikke kastet opp i dag og har ikke diaré.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 11:38   #58
Line*
Expired

Standard

Her er noen fakta:

Sitat:

Giardia lamblia
Infeksjon med parasitten kan forårsake diaré og uvelhet, og er en av de hyppigst importerte tarmparasittene. Finnes i vannkilder hvor den kan overleve i måneder. Parasitten smitter som oftest gjennom drikke som er forurenset med avføring. Kan også smitte seksuelt.
Inkubasjonstid
Vanligvis sju-ti dager. Infeksjonen gir som oftest ingen symptomer og det er derfor ikke uvanlig at folk er smittebærere uten å vite det. Symptomer ved akutt sykdom: Vanntynn diaré, magekramper, kvalme, luftoppstøt med råtten lukt.
Forebygging
God toalett- og håndhygiene. Bruk ferdigprodusert drikkevann eller kok vannet. Det finnes ingen vaksine. Giardia lamblia overlever i klorvann. Vanlig filtrering hjelper ikke. UV-stråling av vannet kan ha en effekt.
Kilde: Lommelegen.no

Forøvrig har jeg fryktelig vondt av dere som er redde/er i "sonen". Virkelig!

Gammel 18-10-07, 11:50   #59
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hønni, ring legen du. Jeg sendte mail til vann- og avløpsetaten i går og fortalte "min" historie. Jeg er fortsatt guffen i magen og har oppstøt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 11:59   #60
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Da har jeg vært hos legen og skal ta tre avføringsprøver som skal sendes inn til kontroll. Legen tok det veldig alvorlig, siden symptomene er forenlige med giardia. Man skal visstnok behandles uansett, da smitten kan ligge latent i kroppen selv om man ellers føler seg frisk. De som har vært dårlige bør derfor få tatt disse prøvene. "Trøsten" er at magen min tømmer seg så hyppig at jeg sannsynligvis får tatt alle prøvene i dag, mot tre dager som er det vanlige. Man trenger tre forskjellige prøver for å kunne være sikre, men i følge legen var det helt greit at jeg tok alle i dag. Hvis jeg er heldig så har jeg svaret innen mandag, hvis ikke må jeg nok vente en ukes tid. Jeje. Nå er jeg lei. Magesyke suger uavhengig av hva årsaken er.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:48.