Sv: Vi kaster verdier for millioner (VG)
Opprinnelig lagt inn av emm, her.
Bina har et poeng ja. Jeg innrømmer glatt å være litt "skinnhellig", men det betyr ikke at jeg ikke jobber med meg selv. Derfor er jeg glad slike tråder kommer opp med jevne mellomrom, det er greit med en påminnelse.
Jeg er derimot uenig i at husbygging skal være en svarteper i forbrukersammenheng. Et hus bygges for å stå i mange år, kvalitet i materialene velger hvertfall vi for at det skal vare. Det trengs flere boliger på Østlandet. Hva man fyller huset med av ting er derimot noe å tenke gjennom.
Jeg husker en sangtekst: "Folk treng hus og hus treng folk..." var noe nordnorsk hvis jeg ikke husker feil.
Jo, også husbygging er en del av forbruket. Det står massevis av hus tomme, som får forfalle. Enten fordi stedet ikke lengre er populært nok, eller fordi ingen orker å pusse opp gamle hus. Alle vil ha nytt, nytt, nytt. Og nytt er i dag ensbetydende med STORT. Antall kvadratmeter pr. person i dag er langt høyere enn det var f.eks. for 50 år siden. Med økt antall kvadratmeter forbruker vi ikke bare byggematerialer, men også strøm til oppvarming - og selvsagt må jo kvadratmetrene møbleres.
At det trengs flere boliger en del steder er riktig, men det er jo blitt sånn at i pressområdene rundt de store byene og det sentrale østlandet er prisene høye og etterspørselen stor. For det er dit alle flytter. Til gjengjeld blir husene etter gamle damer og gamle menn stående tomme når de enten flytter på sykehjem eller dør. Tomt, og til forfall. Det er rett og slett nedstemmende å kjøre rundt i distriktene, ja selv på Østlandet, og se hvor mange tomme og forfalne hus som finnes.
|