Sv: Vi kaster verdier for millioner (VG)
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Det er en sannhet med modifikasjoner. Ja, de er bedre isolert, men når arealet vokser, så går vinninga opp i spinninga. Vi bruker mer areal nå enn før - bortsett fra de virkelig urbane, da. Men der er det i grunnen få "selvbyggere". Og det blir aldri miljøvennlig å la gamle hus stå til forfall og bygge nye i stedet for å ta vare på de gamle. Men upraktisk, ja det kan de være, de gamle husene. Og kanskje må man mikke til noe for å få inn oppvaskmaskin, og kanskje er kjøkkenbenken lavere enn dagens standardmål, og kanskje er trappa skjeiv i tillegg.
Igjen synes jeg du har en tendens til å slenge ut påstander, vi har faktisk dette regnestykket svart på hvitt etter å ha hentet inn tilbud på oppgradering av vårt gamle og det å bygge nytt. Vi ville ingenting mer enn å fortsette å bo her, tro meg. Vi har større utgifter på strøm i vårt hus nå, enn vi vil få i vårt nye og større hus, som vil ha automatisk nattsenkning og varmegjenvinning samt full ventilasjon. Og skulle vi oppgradere dette huset i tilsvarende standard miljø- og energimessig ville blitt så kostbart at det klarte vi ikke. Jeg fatter ikke hvor alle disse gamle forfallne husene uten folk står hen? Og hvordan får man mulighet til å kjøpe dem? I området der jeg bor blir gamle oppussingsobjekt pusset opp, solgt skyhøyt og gjerne med en tre-fire nye boliger smelt opp i eplehagen
|