|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Glamorøs
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Jeg tar aldri barnet mitt hardt i armen for å straffe ham fysisk. Ei heller så hardt at han får vondt.
De færreste er vel uenig i at man skal sette grenser for barn. Men jeg håper virkelig at de aller fleste er uenig i at hvis barnet bryter en grense gang på gang, så er det greit å rise det, gi det en ørefik, slag på lanken eller noen som helst annen form for smerte. Jeg syns det er misbruk av makt.
Enig med emm. Hva noen tolker som "lett fysisk avstraffelse" er nok temmelig individuelt.
|
|
|
#22 |
|
Originala
|
Jeg synes det er et godt poeng. De gangene jeg har "vært fysisk" overfor Lillemor har motivet vært et helt annet enn avstraffelse. Men ja, jeg har kledd på henne klær mot hennes vilje, båret henne ut i bilen ved henting i barnehagen og jeg har måttet blåholde henne for å få tatt blodprøve eller for å få tatt tempen. Men jeg tror faktisk at dette og avstraffelse ville oppleves som to ulike ting av min fireåring, hvor ille og urettferdig hun enn måtte føle det der og da. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesSelvsagt skal man ikke straffe barn fysisk. Det er jo helt på trynet, og ikke noe annet enn lavmål. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Mild avstraffelse av barn bør
Det har du antagelig rett i. Men jeg tror de færreste av oss vil forsvare disse handlingene som ok etterpå. Vi klarer bare ikke å gjøre alt det riktige midt i situasjonen.
|
|
|
#26 |
|
Nysgjerrig
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, eller for å få ut sin egen frustrasjon/irritasjon over barnet på...
|
|
|
#27 |
|
Nysgjerrig
|
|
|
#28 |
|
Nysgjerrig
Enig.
|
|
|
#29 |
|
seru
|
|
|
|
|
#30 |
|
Nysgjerrig
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates[quote=Lille Ru;623431]Jeg ble skutt i skinken med luftgevær for mange år siden. Det gikk bra med meg.
|
|
|
#31 |
|
Ustabil
|
Men helt konkret: tror du det spiller noen rolle for barnet om du har planlagt straffen eller handler irrasjonelt der og da? Om man tar barnet hardt i armen for å tvangs-kle-på eller for å stoppe vill herjing og løping hjemme hos oldemor, tror du barnet noen gang vurderer om dette var en planlagt straff eller plutselig straff? Og spiller det egentlig noen rolle? |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Ustabil
|
Jeg registrerte bare at i artikkelen har også fhv barneombud Trond Viggo uttalt seg om grensesetting for barn - likevel uttaler de fleste i denne tråden seg utelukkende om "å slå" barn. Men jeg mener at gråsonen ER stor, og de fleste av oss beveger oss tidvis i denne gråsonen. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Ustabil
|
La meg forklare med et eksempel som jeg tror mange kan kjenne seg igjen i. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Ustabil
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesOg for å legge til noe om motiv: Ja, barna skjønner når det er rene uhell. Som den gangen jeg skulle legge lillesøster i senga og var uheldig og slo hodet hennes i sengekanten. Eller alle de gangene jeg har kjørt på en av dem med handlevogn i butikken. Vondt gjør det, men de vet det var et uhell, og jeg beklager. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Borte
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesHandlingen du utfører når du tar ungen hardt i armen har direkte med ungens egen handling å gjøre. Handlingen har en mening utover det å straffe, det har en hensikt som er å stoppe barne fra å løpe eller å kle på det. Hvis man gir ris eller ørefik til en unge som ikke vil kle på seg eller sitte i bilen så har det ingen misjon utover å straffe. Jeg ser iallefall tydelig forskjellen på de to formene for reaksjon og det tror jeg barn også vil gjøre. Når det gjelder planlagt straff - altså at man gir ris i etterkant av en handling, så er jeg fullstendig overbevist om at barn opplever den forskjellen. Barn kan kanskje ikke sette ord på hva som er forskjellen, men at de merker den og forstår den - det er jeg overbevist om. Noe annet vil være å undervurdere barns evne til å forstå sosiale situasjoner. Barn vil også være i stand til å oppfatte at det er forskjell på å gjøre ting i affekt og ut fra iskald beregning.
|
|
|
#36 |
|
Ustabil
|
Jeg er generelt sett HELT ENIG i at straff er meningsløst. Hvis man med straff mener en planlagt handling som kommer en stund etter barnets overtredelse. Men det gjelder for meg alle typer straff. Inndragelse av lørdagsgodt, får ikke se Barne-TV, inndragelse av privillegier. Det er meningsløst fordi det ikke er konkret knyttet til det som skjer, der og da. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Borte
|
Ja, ærlig talt. En fireåring som oppfører seg slik er da ikke daglig kost? Jeg har iallefall aldri sett en normal fireåring oppføre seg slik. Da er det jo helt tydelig at moren har tapt i forhold til grensesetting. Og når man har tapt så er jo veien til fysisk inngripen langt kortere enn om man har en fireåring som vet hvor grensene går (og har innsikt i sosiale spilleregler og hvordan man oppfører seg på steder det finnes mange fremmede). Hvis det provoserende for mange å lese dette, så må jeg bare understreke at jeg aldri har møtt noen fireåringer som har oppført seg sånn i sosiale sammenhenger der det er fremmede voksne til stede. Ikke i barnehagen en gang.
|
|
|
#38 |
|
Ustabil
|
Det var jo satt på spissen, da. Men uansett - det er ikke unormalt at 4-åringer "tar av" litt i enkelte sammenhenger. Jeg har både sett det med andres barn, og opplevd lignende situasjoner selv. Hvor man til slutt blir frustrert og sint og griper barnet i armen. Aller verst er det hvis det er flere barn sammen. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Du har møtt rolige og veloppdragne unger i enhver setting? Jeg har ingen problemer med å se for meg scenariene til Bina, om det ikke kan skje på legekontoret, så hjemme hos venner eller i butikken. Min helt vanlige sønn kan oppføre seg sånn innimellom, han er en veloppdragen og grei fyr, men blir fryktelig gearet i enkelte situasjoner/perioder.
|
|
|
#40 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesJeg trodde vi var kommet litt lenger i dag enn til at fysisk avstraffelse skulle være greit. |
|
|
|
![]() |
|
|