Sv: Innvandrere bør oppdras som hunder og barn
Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.
Det har jeg hørt foreslått flere ganger, og jeg synes det blir like feil hver gang. Det SKAL læres norsk når man kommer hit, det å kunne få seg en jobb og delta i samfunnet burde være gulrot nok i seg selv.
Men det er ikke det. Og se på andre ting. Utdanning, for eksempel. Nå kan jeg ikke alle reglene, men de som fullfører studiet innen normert studietid premieres økonomisk. Det burde jo være gulrot nok å komme seg raskt ut i arbeidslivet, men økonomiske virkemidler er effektivt. Det får en del studenter til å sette opp tempoet litt.
Dessuten er det dessverre fullt mulig å flytte til Norge og leve i sitt eget samfunn uten å kunne norsk. Det er jo en grunn til at en del innvandrerbarn knapt nok snakker norsk når de begynner på skolen. Joda, det burde være gulrot nok at barna får det lettere på skolen, men folk tenker ikke sånn.
Og så er det det pedagogiske aspektet ved det. De aller fleste mennesker reagerer mer positivt på ros og belønning enn på tvang og straff. Og belønningen må være håndgripelig. En ide om mer integrert i samfunnet vil aldri kunne konkurrere med "cold hard cash".
|