Sv: Innvandrere bør oppdras som hunder og barn
I tillegg til å reagere på sammenlikningen mellom mennesker og dyr, må jeg understreke at jeg også tar avstand fra tanken å skulle "oppdra" innvandrere.
Han var svært opptatt av å sette grenser og stille krav, noe som forsåvidt er riktig å gjøre overfor alle samfunnets borgere. Men det er i dagens samfunn likevel noe svært respektløst over å sammenlikne innvandrere fra hele verden med barn i en familie.
Litt historie:
For 100 år siden var det vanligere at man så (særlig) mindre lokalsamfunn ut fra en paternalistisk tankegang. At de/den som stod på toppen, gjerne en bedriftsleder skulle fungere som en far for sine arbeidere/undersåtter. Vedkommende hadde da økonomisk, sosialt og moralsk ansvar for disse "laveresteående" individene - arbeidere og husfolk. Mange av de som vokste opp og levde i disse samfunnene opplevde nok at de hadde det svært bra, de levde med betingelser som den offentlige velferdstaten har utviklet for alle i dag. Takke meg til den moderne varianten, der en hver er ansvarlig for sitt liv og sine egne handlinger.
(Fritt etter tink sitt hovedfag)