Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vær tynn!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-07, 20:51   #61
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vær tynn!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Tjukk nei, men en BMI på under 19?? Jeg ser faktisk ut som et levende skjelett om jeg går under 22 i BMI, jeg bør ligge på rundt 24-25, da ser jeg friskest og sunnest ut og føler meg best. Tviler på at det er sunnere å være et levende skjelett enn å være frisk og slank. Jeg kjenner jeg blir jævlig provosert av dette BMI-snakket, for mener de virkelig at ALLE mennesker har samme muskelmasse og beinbygning? Som sagt så ser jeg virkelig SYK ut om jeg kommer under 22 i BMI. Anorektisk.

Selvfølgelig mener de ikke noe så populistisk.
Dersom man leser rapporten så ser man at det er en svært grundig gjennomgang av hva som er gjort av studier på type mat, type og mengde av fysisk aktivitet og grad av overvekt samt andre faktorer som forebyggende mot kreft.

Det er også med en lang diskusjon på hva som er normal BMI og de diskuterer forskjeller mellom populasjoner i verden og forskjellige typer kroppsbygning og grad av muskel versus fett.

Anbefalingen fra panelet er at:
medianen i en befolkning skal ligge på omtrent 21-23

Det vil altså si at den vanligste BMI-en skal helst ligge rundt disse verdiene, med en normal variasjon sånn at man har folk på begge sider av disse verdiene.

Det er noe helt annet enn å ta det ned på individnivå. Dersom man mener at man hadde sett syk ut om de kom ned på 19 har man antagelig rett i det og kan da heller prøve å ha noe høyere BMI som realistisk mål.

Gammel 01-11-07, 20:54   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det er det jeg også tror, at de mener det mer på den måten. Det er jo media som fremstiller det som om folk med BMI på over 19 omtrent skal dø av kreft innen kort tid, og jeg synes slike fremstillinger er ganske skumle i det kroppsfikserte samfunnet vi desverre lever i.

Gammel 01-11-07, 21:04   #63
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt hva jeg veier, men jeg er ganske tung (bygger lett muskler) og er ikke det minste syltynn. Jeg la inn hva jeg tror jeg veier og fikk en BMI på 22. Jeg har hatt BMI på 18, og da var jeg så tynn at man kunne se gjennom meg. Kragebena sto ut, ribbena sto ut, hoftekammene syntes. Ikke så fint. Nå er jeg kvinnelig, frisk og fin, og kunne sikkert med hell fått en BMI som var ca 20. Men det skal godt gjøres å bli sunnere enn meg, så jeg regner med at jeg ike påfører meg selv kreft med det første. Ikkerøyker og avholdskvinne som jeg er blitt.

Gammel 01-11-07, 21:05   #64
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg har på mitt tynneste (som voksen) hatt en BMI på litt under 18, men var aldri i nærheten til å se anorektisk ut. Jeg har en ganske atletisk kroppsbygning, og ser aldri skrapa tynn ut uansett.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 21:06   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke-røyker? Oj, så bra Mim!

Ja, det har jo med livsstilen totalt å gjøre, ikke bare vekten. Jeg tror nok jeg har redusert risikoen enormt ved å gå ned så mye i vekt som jeg har gjort, så jeg har iallfall god samvittighet.

Gammel 01-11-07, 21:09   #66
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ganske tung beinbygning.

Er det ikke noe slik som at forskjellen på tung og lett benbygning er på en kilo eller deromkring? Muskelmasse er vel noe helt annet, men jeg mener altså å ha lest at skjelettet vårt ikke utgjør stort i vekt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 21:10   #67
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

For å få en BMI på 19 må jeg strekke meg minst 10 cm. Det har jeg ingen planer om.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 21:10   #68
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke-røyker? Oj, så bra Mim!

Ja, det har jo med livsstilen totalt å gjøre, ikke bare vekten. Jeg tror nok jeg har redusert risikoen enormt ved å gå ned så mye i vekt som jeg har gjort, så jeg har iallfall god samvittighet.

Jepp. Har slutta. Og trener, spiser like sunt som jeg har gjort de siste årene, rører ikke alkohol heller og er kvalmende og avskyelig i all min selvpålage prektighet.

Skal ned en klesstr, til der hvor jeg er finest og har mest tøy som venter på å bli brukt, og så får det bare være som det er. :fornøyd:

Gammel 01-11-07, 21:12   #69
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Er det ikke noe slik som at forskjellen på tung og lett benbygning er på en kilo eller deromkring? Muskelmasse er vel noe helt annet, men jeg mener altså å ha lest at skjelettet vårt ikke utgjør stort i vekt.

Jeg vet ikke, det kan godt hende. Men jeg har iallfall alltid veid mye til å være slank, og folk har fått sjokk når jeg har sagt hva jeg veier. Jeg er 174 høy og bør ikke veie under 75 kg, da ser jeg sykelig undervektig ut, og jeg har ikke så mye mer muskler enn normalt i kroppen heller (ikke nå, iallfall). Min mann er også byggd sånn at han kan veie VELDIG mye men se slank ut, og min datter på 4 år veier flere kilo mer enn mange av sine jevnaldrende men er allikevel slank og ser helt ut som dem selv om de veier 3-4 kg mindre enn henne.

Jeg trodde også tidligere at dette med tung beinbygning var en slags overdrevet myte, men om det er det, hva er grunnen til at noen kan veie så mye mer (uten at det har med muskelmasse å gjøre) enn andre og allikevel ha lik kroppsbygning?

Gammel 01-11-07, 21:18   #70
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kommer til å fjerne dette da. Men veide 87kg og hadde bmi på 29,4 her.
Altså helt i grenseland for hva man annser for fedme.

Er det fair å kalle meg sykelig overvektig? Er det fair å si at jeg er usunn?
Må påpeke at det er mer enn hva jeg trives med, men jeg mener IKKE jeg er feit som i FOR stor.

Sist redigert av Pastill : 05-11-07 kl 18:26.
Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 21:19   #71
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Mannen kan røntgen og han kan hilse alle og si at inni tynne og tykke personer er det ganske like skjeletter. Men en mm tykkere skjelett kan jo utgjøre en viss forskjell, kanskje, dersom man legger bina på vektskålen?

Vektforskjeller mellom individer av samme høyde og kjønn kan forklares av mange faktorer. En faktor kan f.eks være fordelingen av muskulatur. Typisk vil en person som har mye muskulatur i bryst/armer veie mindre enn en som har mye muskler i rumpe/ben/rygg. Andre faktorer kan være fettprosent, vanninnhold i kroppen osv.

Gammel 01-11-07, 21:22   #72
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Pastill: nei, der har man et meget godt eksempel på at BMI er misvisende i mange tilfeller. Du er jo slank!

Gammel 01-11-07, 21:24   #73
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vektforskjeller mellom individer av samme høyde og kjønn kan forklares av mange faktorer. En faktor kan f.eks være fordelingen av muskulatur. Typisk vil en person som har mye muskulatur i bryst/armer veie mindre enn en som har mye muskler i rumpe/ben/rygg. Andre faktorer kan være fettprosent, vanninnhold i kroppen osv.

Tror muskulatur er hele cluet jeg da. Knoklene er nok ganske like fra person til person, men musklene kan jo være ganske individuelt utviklet gjennom trening og ikke minst gener.

Iset:
Er nok ikke SLANK. Men jeg er normal + vil jeg si.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 21:24   #74
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg ser ut som Pastill, jeg er vel til og med litt større, og føler meg snasen. Jeg er vel ikke på viddene?

Gammel 01-11-07, 21:24   #75
Shannon
Fullverdig medlem

Shannon sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Shannon er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Er det fair å kalle meg sykelig overvektig?

NEI!

Shannon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 21:25   #76
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men har ikkje dette ein del med vane å gjere også då? Korleis ein er vand med å sjå ut, og kva ein alltid har sett i spegelen? Eg trudde at eg kom til å sjå ut som eit beinrangel nå eg gjekk ned til ein BMI på 19 (frå 23) , og eg gjorde det forsåvidt dei første tre vekene. Men etter at kroppen min (og augene mine) vende seg til vekta så synest eg at eg ser sunn, frisk og fin ut. Det gjorde eg forsåvidt før også, men då var kroppen tyngre enn eg var komfortabel med og dørstegmila var en del lenger enn no.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 21:26   #77
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Så dette med tung beinbygning har ikke rot i virkeligheten? Greit å vite, siden mange bruker den unnskyldingen (deriblandt meg ).
Men jeg trodde ikke jeg EIDE noe særlig med muskelmasse i kroppen etter å ha rast ned 52 kg på 9 mndr, har jo mistet enormt med muskelmasse. Og min datter på 4 år er vel ingen muskelbunt heller? Mulig hun fra naturens side (om det feks. er arvelig?) har mer muskler enn mange på sin alder.

Gammel 01-11-07, 21:27   #78
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Tror muskulatur er hele cluet jeg da. Knoklene er nok ganske like fra person til person, men musklene kan jo være ganske individuelt utviklet gjennom trening og ikke minst gener.

Iset:
Er nok ikke SLANK. Men jeg er normal + vil jeg si.

Fine Pastillen!
Muskler er greier, og vi som er så heldige å være lettrente og har gode gener har det greit. Jeg har fantastiske gener fra min far, som kan rette ryggen og få six pack på magen, og litt verre gener fra mor, som har nullforbrenning og karbocrave. Jeg må stå på mer nå enn før, men det er en takknemlig jobb, det er så deilig å være i form!

Gammel 01-11-07, 21:28   #79
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men har ikkje dette ein del med vane å gjere også då? Korleis ein er vand med å sjå ut, og kva ein alltid har sett i spegelen? Eg trudde at eg kom til å sjå ut som eit beinrangel nå eg gjekk ned til ein BMI på 19 (frå 23) , og eg gjorde det forsåvidt dei første tre vekene. Men etter at kroppen min (og augene mine) vende seg til vekta så synest eg at eg ser sunn, frisk og fin ut. Det gjorde eg forsåvidt før også, men då var kroppen tyngre enn eg var komfortabel med og dørstegmila var en del lenger enn no.

Nja, i noen tilfeller kanskje. Men synes du det ser ut som om feks. Pastill hadde kledd å gå ned 30 kg eller mer? Det vet vi jo egentlig ikke, men noen SER faktisk anorektiske ut når de kommer under en viss BMI. Jeg har allerede fått kommentarer på at jeg ikke bør gå ned mer i vekt nå fordi jeg begynner å bli for tynn i ansiktet (jeg er ikke helt enig men har ikke mange kiloene igjen), og jeg veier 83 kg nå, BMI på 27.

Gammel 01-11-07, 21:28   #80
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men eg meiner også å ha lest at det er ei myte at musklar veg frykteleg mykje meir enn feitt. Eg skal sjå om eg finn kjelda.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.