Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vær tynn!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-07, 00:18   #101
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vær tynn!

Jeg har en BMI på 19, men ser overhodet ikke anorektisk ut, tror dette er forskjellig fra person til person. BMI tar dessuten ikke hensyn til muskelmasse og bentyngde osv.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 00:34   #102
Tøtto
Superduperaktiv

Tøtto sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Signerer de som mener at man trenger ikke å se syk ut fordu man han en BMI på 18,5.
Jeg ligger akkurat der og ser helt fin ut. Ingen ben som stikker ut verken her eller der.
Jeg trodde jeg hadde såkalt "lett benbygning" men der røk den teorien..

Gammel 02-11-07, 00:41   #103
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ingen her som sier at man automatisk ser syk ut om man har en BMI på under 19? Poenget her er jo at media fremstiller det som om ALLE har godt av å ha en slik BMI, og faktum er jo at det finnes MANGE som ser sykelige ut med så lav BMI, deriblandt meg selv. Jeg ser slank og frisk ut med en BMI på rundt 24-25, kan til nøds gå ned til 22-23 men ikke mer enn det, da blir jeg vel tvangsforet.

Gammel 02-11-07, 00:54   #104
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I følge min fettprosent så vil jeg veie 63 kg når fettprosenten er på null. BMI er da på 21,3.
Det vil ikke stemme helt da iom at man alltid vil tape litt muskelmasse også, men det er en pekepinn på at det kan være for lite.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 01:17   #105
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tja, da har jeg endel kilo å ta av ser jeg.

Gammel 02-11-07, 09:33   #106
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Jeg kjenner til flere krefttilfeller der de utsatte hadde både sunn livsstil og var slanke.

Jeg tar nå disse opplysningene som kommer frem i hovedinnlegget med en klype salt.

Jeg kjenner også til flere tilfeller som fikk kreft etter at de hadde slanket seg mye.

Så da er det vel farlig å slanke seg også?

Dersom du leste artikkelen så vil du se at 2/3 av krefttilfellene ikke skyldes livsstil. 1/3 er likevel nok til å få meg til å ønske meg, ikke tynnere, men sprekere. Man kan aldri helgardere seg mot sykdom ved en sunn livsstil, arv og uflaks teller inn, men har man en sterk kropp og en sunn livsholdning tror jeg kroppen står sterkere til å kjempe imot diverse ulykker og sykdommer.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 10:02   #107
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kreftrisiko eller ei, jeg synes det er galt og umoralsk av avisa å gi folk inntrykk av at en BMI på 18,5 er det sunneste for alle. Juling skulle de hatt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 10:27   #108
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

I følge min fettprosent så vil jeg veie 63 kg når fettprosenten er på null. BMI er da på 21,3.
Det vil ikke stemme helt da iom at man alltid vil tape litt muskelmasse også, men det er en pekepinn på at det kan være for lite.

Jammen? Skal fettprosenten være på null da? Min fettprosent er på rundt 8-9%, og det er i følge min "vekthysteriske" venninne i grenseland for hva som er forsvarlig.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 10:39   #109
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jammen? Skal fettprosenten være på null da? Min fettprosent er på rundt 8-9%, og det er i følge min "vekthysteriske" venninne i grenseland for hva som er forsvarlig.

Slik jeg forsto Pastill ville hun fortsatt veie "en del" (veldig gåsetegn fra min side) med null i fettprosent.

Gammel 02-11-07, 10:54   #110
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jeg ikke helt tro at den er. Når kvinners fettprosent ssynker under 10 %, så mister man faktisk menstruasjonen. Hvordan har du fått dette målt?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 11:14   #111
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

18,5 er laveste BMI man kan ha for å regnes som normalvektig i følge WHO. BMI under 18,5 regnes for undervekt og BMI på og over 25 regnes for overvekt.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 11:17   #112
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Slik jeg forsto Pastill ville hun fortsatt veie "en del" (veldig gåsetegn fra min side) med null i fettprosent.

Korrekt. Betyr at jeg med en bmi på 20 allerede vil se syk ut.

Gammel 02-11-07, 11:38   #113
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det kan jeg ikke helt tro at den er. Når kvinners fettprosent ssynker under 10 %, så mister man faktisk menstruasjonen. Hvordan har du fått dette målt?

På en sånn greie man holder i med begge hendene.

Gammel 02-11-07, 12:32   #114
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På en sånn greie man holder i med begge hendene.

Hm. Ok. I følge min svoger så er det veldig vanskelig å måle fettprosenten riktig uten at dette gjøres medisinsk. Baderomsvekter vil f.eks. kun fungere veiledende. Fettprosent på mellom åtte og ni er uansett alt for lite for en sunn, voksen kvinne. Og så vidt jeg har skjønt så er det sjelden andre enn anorektikere og toppidrettskvinner som har en fettprosent på under ti.

Menn har lavere fettprosent enn kvinner og broren min, som er topptrent med synlig sixpack og synlige blodårer på armene, har en fettprosent på 12,5.

Sist redigert av Gaia : 02-11-07 kl 12:33. Årsak: La til informasjon
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 12:49   #115
Fruktflua
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Hm. Ok. I følge min svoger så er det veldig vanskelig å måle fettprosenten riktig uten at dette gjøres medisinsk. Baderomsvekter vil f.eks. kun fungere veiledende. Fettprosent på mellom åtte og ni er uansett alt for lite for en sunn, voksen kvinne. Og så vidt jeg har skjønt så er det sjelden andre enn anorektikere og toppidrettskvinner som har en fettprosent på under ti.

Menn har lavere fettprosent enn kvinner og broren min, som er topptrent med synlig sixpack og synlige blodårer på armene, har en fettprosent på 12,5.

Jeg er verken anorektisk eller usunn - tvert i mot. Jeg er sunn uten å være hysterisk, har naturlig høyt stoffskifte, godt synlige blodårer (noe jeg ikke er videre glad i), er godt trent, og har synlig muskulatur.

Som du sier så er kanskje ikke disse måleapparatene veldig korrekte, men jeg tipper allikevel at jeg har en ca fettprosent på 8 - 15%. Hun som målte måtte måle to ganger fordi hun reagerte med overraskelse på at fettprosenten var så lav.
Mannen min (som ikke liker beinrangler) sier at han synes jeg ser utrolig sunn og frisk ut.

Gammel 02-11-07, 12:55   #116
Pastill
Pauset

Standard

Man skal måle med sånn fettklype om det skal bli korrekt tror jeg.
Mener vekter og sånne greier har en ganske stor feilmargin.
Man ser ikke frisk ut om fettprosenten er for lav. Uansett hva man veier. :-)
Så jeg tror ikke fruktflua kan ha SÅ lav fettprosent.
Sett bilde nemlig. Ser bra ut.

Sist redigert av Pastill : 02-11-07 kl 13:00.
Gammel 02-11-07, 13:59   #117
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Bmi er noe tull. Heller vekt og høyde som betyr noe.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 14:00   #118
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

BMI regnes jo på bakgrunn av vekt og høyde.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 14:03   #119
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 14:19   #120
Fruktflua
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Man skal måle med sånn fettklype om det skal bli korrekt tror jeg.
Mener vekter og sånne greier har en ganske stor feilmargin.
Man ser ikke frisk ut om fettprosenten er for lav. Uansett hva man veier. :-)
Så jeg tror ikke fruktflua kan ha SÅ lav fettprosent.
Sett bilde nemlig. Ser bra ut.

Så du mye fett på det bilde, kanskje?

Neida, jeg er ikke så naiv at jeg tror blankt på verken BMI, fettprosent, badevekter eller alt som er relatert til hva som er "riktig" å veie i forhold til ditt og datt. Og for å være ærlig; jeg bryr meg ikke om hvor mye jeg veier, hva som er riktig i forhold til høyden, osv. så lenge jeg føler meg i bra form og kroppen min yter det den skal.

Men jeg ble jaggu litt nysgjerrig på fettprosenten min(hva den virkelig er), det må jeg innrømme.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:56.