Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-07, 00:32   #9
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hadde Dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Tyrkia regner det som omstridt ja, de fleste andre land gjør ikke det. Hadde du lest artiklene jeg linket til hadde du også fått med deg dette:

Tyskland har heldigvis vett nok til å ikke benekte at Holocaust skjedde, slik Tyrkia gjør om folkemordet på armenerne.

For det første anerkjenner Norge (endelig) samenes eksistens. Det gjør ikke tyrkia, i grove trekk. Kurdernes historie er utelatt fra historiebøker og museer og regnes som ikke-eksisterende eller uviktig i Tyrkia. I Norge har samene bl.a. eget sameting, de får lov til å snakke sitt eget språk, de har kultursentre, teatre, museer, TV-sendinger osv. Hadde vi behandlet samene på samme måte som Tyrkia behandler kurderne hadde jeg skjønt at det hadde kommet motreaksjoner, uten at jeg forsvarer terrorhandlinger av den grunn.
Dette har kurdere i tyrkia også men ingen aviser skriver om det for det er ikke "spennende nok" for europa.
I tillegg ble kurderne lovet en egen stat etter første verdenskrig, men dette løftet ble trukket tilbake.

Vet ikke hvor godt opplyst du er bortsett fra hva som skrives i media men jeg har sett kurdisk tv-kanal i tyrkia lenge før samene her i landet fikk eget barne-tv! En av tyrkias mest populære sangere er en kurder som heter Ibrahim Tatleses. Jeg kjenner mange kurdere som lever i tyrkia, de har sitt eget språk som ingen nekter de hverken å prate eller skrive. Dette ble opphevet for mange år siden i tyrkia. Tror kanskje de er strengere i Iran og Irak men det har jeg ingen anelse om. I sommer bodde jeg rett ved siden av en kurder som akkurat ble oppnevnt som stortingsrepresentant der nede og det er mange fler i stortinget der nede som også er kurdere. De er født og oppvokst som tyrkere og stolt av det, men så har de PKK som endelig etter så mange år med terrorisering av både sine egene, tyrkere og turister som ødlegger både rykte og alt for de som vil ha et normalt liv der nede.

Det er synd at de fleste av kurdere som kommer til Norge og norden stort sett er kriminelle og driver stort med terrorvirksomhet og missbruker godtroende nordmenn som dere til å være med på å støtte terrorvirksomhet i land som tyrkia, iran og irak. Hvordan tror du det er å leve under konstant frykt av om hvor det smeller neste gang?
De fleste kelnere, butikkansatte og ellers innen servicenæringen i tyrkia, er kurdere. Skulle alle tenkt som dere og ikke reist dit så hadde dere straffet de mer enn noen andre. De lever av turistnæringen der nede.

By the way, dere vet vel at alle som vil kan skrive å legge inn akkurat hva de vil inne på Wikipedia? Alt som står der inne er ikke korrekt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.