Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil vi ha det sånn? (Om halloween)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-07, 11:08   #21
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vil vi ha det sånn? (Om halloween)

Der jeg kommer fra er det vanlig å synge en julesang når man går julebukk - dermed blir det ikke rein tigging (selv om det ikke er langt unna, heller). Når det er Halloween tigger og "truer" man. Det synes jeg, i prinsippet, ikke noe om.
Og, ja, å la barna gå på dørene til folk for å tigge, synes jeg er pinlig. Derfor kommer jeg ikke til å oppfordre til slikt.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 11:20   #22
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

så der er ikke tigging i julebukk??

her er litt info om Trick-or-treat
http://www.aktivioslo.no/halloween.php#trickortreat
http://www.phrases.org.uk/meanings/trick-or-treat.html

like:

Sitat:

The USA, where the tradition is trick or treating. This 20th century tradition has many of the features of the earlier rituals, a knowledge of which were of course brought to the USA by immigrants from Europe.

and:

Sitat:

There are several reasons for the international spread. Partly it is due to the migration of US families and partly to the cultural dominance of the USA (what child with a television set can have failed to have seen Spielberg's ET or at least one of The Simpsons' seventeen Treehouse of Horror Halloween Specials?).

My parents never send us alone when we where small, and they told us where houses to go.

There are halloween songs too, I remember that we always had to sing.

Five little pumpkins sitting on a gate,

The first one said,
"Oh my, it's getting late."
The second one said,
"But we don't care."
The third one said,
"I see witches in the air."
The fourth one said,
"Let's run, and run, and run."
The fifth one said,
"Get ready for some fun."
Then whoosh went the wind,
and out went the lights,
And five little pumpkins rolled out of sight!

Trick or treat,
Give me something good to eat
or smell my feet !!!

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 13:24   #23
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Skrekk og gru så ille Halloween er....

Jeg holdt på å dette rett i bakken da de to første banket på døren for jeg hadde absolutt ikke Halloween i tankene en gang. Heldigvis hadde Amanda lagt seg, for hun hadde blitt kjemperedd. Jeg synes også at det er merkelig at foreldre sender ungene ut etter mørkrets frembrudd og at de får lov til å ringe på hos folk helt frem til klokken 22 om kvelden, som var tilfellet her vi bor. De første kom i 1930-tiden og de kunne kanskje være 5-6 år gamle og de siste kom rett før klokken 22 og var ikke stort mye eldre.

Tullball hele Halloween!

Gammel 05-11-07, 17:51   #24
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av vicky79, her.

så der er ikke tigging i julebukk??

Les det jeg skrev en gang til, du.

Gammel 05-11-07, 20:02   #25
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

In the halloween I know we sing too. I just hope that it gets better because I am use to it and I will teach my kids about it.

Gammel 05-11-07, 21:22   #26
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vicky79, her.

In the halloween I know we sing too. I just hope that it gets better because I am use to it and I will teach my kids about it.

Så bra. Det er bedre enn at barna bare kommer på døra og forventer snop uten å gjøre annet enn å kle seg ut.
Siden det ser ut til at halloween har festet grepet sitt her til lands også, håper jeg det utvikler seg i positiv retning. Slik jeg opplever det i dag, synes jeg ikke noe om.

Gammel 05-11-07, 21:34   #27
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skrudde av ringerklokken etter barnas leggetid. Ca 19.30.

Fant dette på et annet forum:

Regler i USA:

1. Kun de under 12 år får gå.
2. det er kun mellom 18.00 og 20.00
3. Utelys på = besøk / utelys av = ikke besøk
4. det skal være kostymer og ikke vanlige klær
5. godteriene/rosiner osv skal være i orginalpakke
6. Hærværk anmeldes og det skjer fint lite av det.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 00:17   #28
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Standard

that is good!!
Also in Colombia and other south american countries halloween is call Dia de los Niños (barnas dag) and is just like carnaval here in Norway + that we get to go around singing and getting candy!

Gammel 06-11-07, 00:21   #29
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Standard

Sånn skulle det heller være.

Gammel 06-11-07, 00:59   #30
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er sidrumpet og bakstreverskt å bruke argumenter som at "det er ikke vår tradisjon" og "hva er galt med den gode gamle julebukken" mot Halloweenfeiring i Norge. Hallo, vi lever ikke på en øy isolert fra resten av verden. Tidene forandrer seg, skikkene forandrer seg, vi blir påvirket utenfra, vi påvirker andre. Verden er dynamisk, ikke statisk, heldigvis.

Det er jo helt latterfremkallende å skylde innføringen av nye tradisjoner på handelsstanden. Hvis dette handelsstandstrollet hadde hatt makt til å innføre nye skikker i landet vårt med tilhørende rekvisittabehov, så hadde det jo skapt en ny fest hver eneste uke året gjennom. "Handelsstandens" fremstøt for å innføre morsdag og farsdag som en kjøpe gave dag har vært særs lite vellykket i de familiene jeg kjenner. Der lager barna et kort til foreldrene og de voksne tar en telefon ekstra til sine foreldre igjen. Dette uten at det klinger flere mynter i kassen til "handelsstanden".

Det er ganske naturlig (og fint syns jeg) at Halloween har kommet til Norge. Jeg ser det som et uttrykk for at Norge har økt fysisk og kulturell utveksling med andre land hvor denne skikken har større fotfeste. Tusenvis av norske studenter (som i motsetning til småbarnsmødre ofte er de første til å ta opp nye trender) har blitt kjent med skikken når de har studert utenlands, de tar skikken med seg tilbake til sine studiekamerater i gamlelandet, når disse ikke lenger er studenter og har stiftet familie blir barna kjent med skikken, og en generasjon senere kommer barna til å humre og le over gamle minner om grinebiternaboen fra barndommen som nektet å gi dem godteri fordi de var motstander av Halloween, som da er like stort som 17 mai i Norge!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 01:08   #31
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=182651

Reportasje fra vg.no om pøbelstreker og hærverk over hele linja fra gårsdagens feiring av halloween. Jeg kjenner dette byr meg veldig imot, og jeg har fremdeles ikke forstått hva det er som er så bra med denne tradisjonen at vi absolutt skulle dra den inn i våre tradisjoner også.

Nei, jeg synes det er få ting som er bra med Halloween.
Hvis vi absolutt skal ta vare på en "ringe-på-utkledt"-tradisjon så får vi heller slå ring om Julebukk-tradisjonen.

Jeg er skeptisk til at folk oppfordrer barna sine til å gå rundt i nabolaget med "knask eller knep!".
Slikt byr meg også veldig imot !
Ikke for å surmule, men dette er et fremmedelement i norsk tradisjon. og når det er noe negativt rundt det så trenger vi det ikke.
Et fremmedelement er forsåvidt også Valentine-dagen. men den er jo så til de grader positivt ladet at den ønsker jeg velkommen.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 09:52   #32
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg syns det er sidrumpet og bakstreverskt å bruke argumenter som at "det er ikke vår tradisjon" og "hva er galt med den gode gamle julebukken" mot Halloweenfeiring i Norge. Hallo, vi lever ikke på en øy isolert fra resten av verden. Tidene forandrer seg, skikkene forandrer seg, vi blir påvirket utenfra, vi påvirker andre. Verden er dynamisk, ikke statisk, heldigvis.

Det er ikke noe galt i å innføre nye tradisjoner. Men slik den "norske" halloweenen ofte utarter seg i dag, er den ikke noen fin tradisjon. Det er for øvrig ikke noe galt med "den gode gamle julebukken".
Et dynamisk verden er flott (selv om jeg ikke overvurderer nordmenns påvirkning på andre), men det utelukker ikke at vi kan være skeptiske til nye skikker som innføres. Det er kanskje litt som å være ny i skoleklassen: Er man ikke grei, så tar det lenger tid å bli akseptert.

Gammel 06-11-07, 11:01   #33
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg får FRP-vibber av mye av argumentasjonen i denne tråden. "Halloween er et "fremmedelement" i norsk tradisjon".

Ja, det skulle tatt seg nydelig ut om tradisjonene og skikkene våre faktisk blir påvirket av økt innvandring og interaksjon med resten av verden ...

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 11:25   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg er veldig enig med Daffy.

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Regler i USA:

1. Kun de under 12 år får gå.
2. det er kun mellom 18.00 og 20.00
3. Utelys på = besøk / utelys av = ikke besøk
4. det skal være kostymer og ikke vanlige klær
5. godteriene/rosiner osv skal være i orginalpakke
6. Hærværk anmeldes og det skjer fint lite av det.

Dette er ikke fastsatte regler altså, bare så det er sagt, det er mer normer.

Men det var slik der jeg bodde også. Selvfølgelig var det et par tenåringer med kun maske som prøvde seg, og de fikk litt godis de også. Noen ungdommer brukte også dagen til å pælme egg eller toalettpapir, men jeg fikk ikke inntrykk av at det var et stort problem.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 12:36   #35
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Daffy har mange gode poenger!

Det jeg mer reagerer på er vel måten vi feirer Halloween på i Norge. Den minner svært lite om den Halloween-feiring jeg kjenner den bl.a. fra USA, og jeg er rimelig sikker på at noen som kjenner skikken fra Irland ikke kjenner seg igjen overhodet.

Men det er kanskje greit at skikker feires forskjellig verden over, det gjør det hele mer vidsynt og spektakulært? - Jeg liker uansett ikke at 5-åringer banker på hos meg klokken 22 om kvelden. Ikke fordi jeg ikke liker barna, men fordi jeg synes det er en uting at små unger får ringe på hos folk så sent om kvelden.

Gammel 06-11-07, 18:02   #36
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg får FRP-vibber av mye av argumentasjonen i denne tråden. "Halloween er et "fremmedelement" i norsk tradisjon".

Ja, det skulle tatt seg nydelig ut om tradisjonene og skikkene våre faktisk blir påvirket av økt innvandring og interaksjon med resten av verden ...

Når du trekker inn FRP i diskusjonen, begynner det å bli litt vel stigmatiserende for mitt vedkommende. Å ikke digge halloween har ikke med fremmedfrykt og rasisme å gjøre - for det er vel det du vil fram til?
Jeg har lov til å mislike den norske halloweenen uten at FRP kommer inn i bildet.
Nå kan det jo være at du faktisk har lest det jeg har skrevet, og at du sparker etter noen andre, men FRP (som paradoksalt nok likevel er det mest "amerikaniserende" partiet her til lands) har lite i en liker-vi-halloween-diskusjon å gjøre. Synes jeg.

Gammel 06-11-07, 18:03   #37
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Standard

Og, ja - jeg ER hormonell.

Gammel 10-11-07, 11:42   #38
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Pøbelstrekene går åpenbart begge veier - fant denne i Aftenposten nå: Stappet kokt fisk i Halloween-barnas godteposer.

Her i byen var det noen som hadde lagt hundemat i godteriposene.... Dårlig gjort mot uskyldige barn. Jeg tenker samtidig på at vi er redd for at noen skal skade våre barn. Her i byen har vi hatt en grå kassebil som har prøvd å lokke med seg barn på vei hjem fra skolen. Når Halloween kommer får barna gå på døren til fremmede og tigge om godteri. Blir litt merkelig egentlig...... Heldigvis har ikke mine barn vært interessert i å gå på dørene i år. Minstejenta var på Halloweenfest på skolen i regi av foreldrene. Jeg liker ikke denne feiringen ut i fra et synspunkt om at vi hele tiden hermer etter hva USA finner på. Jeg syns heller vi skal finne på noe for oss selv som f.eks. solfest eller lysfest når det går mot lysere dager. Det er noe som feires flere steder i landet.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.