Sv: Vil vi ha det sånn? (Om halloween)
Jeg syns det er sidrumpet og bakstreverskt å bruke argumenter som at "det er ikke vår tradisjon" og "hva er galt med den gode gamle julebukken" mot Halloweenfeiring i Norge. Hallo, vi lever ikke på en øy isolert fra resten av verden. Tidene forandrer seg, skikkene forandrer seg, vi blir påvirket utenfra, vi påvirker andre. Verden er dynamisk, ikke statisk, heldigvis.
Det er jo helt latterfremkallende å skylde innføringen av nye tradisjoner på handelsstanden. Hvis dette handelsstandstrollet hadde hatt makt til å innføre nye skikker i landet vårt med tilhørende rekvisittabehov, så hadde det jo skapt en ny fest hver eneste uke året gjennom. "Handelsstandens" fremstøt for å innføre morsdag og farsdag som en kjøpe gave dag har vært særs lite vellykket i de familiene jeg kjenner. Der lager barna et kort til foreldrene og de voksne tar en telefon ekstra til sine foreldre igjen. Dette uten at det klinger flere mynter i kassen til "handelsstanden".
Det er ganske naturlig (og fint syns jeg) at Halloween har kommet til Norge. Jeg ser det som et uttrykk for at Norge har økt fysisk og kulturell utveksling med andre land hvor denne skikken har større fotfeste. Tusenvis av norske studenter (som i motsetning til småbarnsmødre ofte er de første til å ta opp nye trender) har blitt kjent med skikken når de har studert utenlands, de tar skikken med seg tilbake til sine studiekamerater i gamlelandet, når disse ikke lenger er studenter og har stiftet familie blir barna kjent med skikken, og en generasjon senere kommer barna til å humre og le over gamle minner om grinebiternaboen fra barndommen som nektet å gi dem godteri fordi de var motstander av Halloween, som da er like stort som 17 mai i Norge!
|