Sv: Line*! (Her er en glad-nyhet for enhver som liker Toro)
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Det nekter jeg å være med på. Jeg hadde en veldig flink lærer som allerede i barneskolen lærte oss å analysere reklametekster og se grepene og virkemidlene de bruker for å påvirke oss.
Jeg KAN gå ut og kjøpe et nytt produkt én gang hvis jeg har sett reklame for dette produktet. Da kjøper jeg det av ren nysgjerrighet. Er det ikke bra, kjøper jeg det aldri igjen selv om det reklameres over en lav sko.
Jeg bytter ikke fra et produkt jeg liker til en konkurrent selv om konkurrenten bruker dobbelt så mye på reklame som produsenten av "mitt" produkt.
Folk flest kan ikke ha et særlig avklart forhold til reklamen hvis de lar seg påvirke igjen og igjen og det må det jo være noen som gjør, siden andre gidder å bruke penger på å reklamere.
Dette synes jeg blir en anelse naivt. Reklamebransjen er gigantisk, og de forholder seg til omfattende analyser av mennesker i jobben sin. Det er psykologi som ligger til grunn i alt de gjør. Jeg kan for eksempel nevne at det er ikke på grunn av dårlig fantasi at reklamene til høyfrekvensprodukter som vaskemidler er så dårlige. Studier viser at slike billige produkter blir kjøpt bare man ser reklamen ofte nok. De er ikke ute etter lojale kunder, men "jaja, jeg må vel prøve denne" kunder. Coca-cola derimot, de har kvalitetsreklamer som skal gjøre kundene lojale (Og det klarer de til gangs samme hva man måtte mene om reklamene dems. Grandiosa gjør det samme, dog i litt mindre skala. Her snakker man merkevarebygging.
Jeg tror de aller fleste vet om de vanligste knepene til reklamebransjen, som godteri der man står i kø i butikken, de viktigste produktene i øyehøyde osv. Det betyr ikke at det ikke virker.
Forresten du sier det jo selv. Du KAN prøve et produkt pga en reklame, liker du det kjøper du det igjen. Det er jo det de vil..
|