Sv: Hva synes du om å gi gaver videre?
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Jeg legger mye tid i gaver til andre og ville blitt litt skuffet om de ikke engang tok seg bryet med å bytte til noe de likte, men bare ga gaven videre. På samme måte syns jeg det er hyggeligst å finne på nye gaver når jeg skal gi bort noe, og ikke bare viderelevere noe jeg ikke er fornøyd med selv.
Det skjønner jeg. Men siden du sa at du kunne "gi det bort", men ikke "gi det bort som gave", lurte jeg på hvorfor du synes det første er bedre enn det andre.
Hvis jeg får i gave noe jeg har fra før, så bytter jeg til noe annet.
Men det kan man jo ikke alltid, så det jeg tenkte på, var at dersom man gir tingen (f.eks. en bok uten byttelapp eller en film kjøpt i utlandet) til noen andre, så får man i det minste noen glede ut av det, i motsetning til at den skal stå og støver ned i hyllen sammen med dubletten.
Det er jo ikke ulovlig eller forferdelig umoralsk eller noe. Det er personlig føleri som ligger bak fra min side. En gave er personlig.
Ja, jeg skjønner det - og jeg mener heller ikke å virke kritisk eller kranglete, jeg er bare nysgjerrig på hvordan du tenker og hvorfor. (Det varierer jo også mye hvor personlig (og personlig uttenkt) en gave er.)