|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#301 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Det ble gourmetsøndag hos oss i dag. Har i det siste laget flere gode oppskrifter fra et gratisblad vi fant på Meny. Masse flotte grønnsaksoppskrifter, med høstens gode grønnsaker. I oppskriftsbladet serveres følgende grønnsaksretter sammen med kjøtt og bobolisaus (rettelse: barolosaus). Hvis noen har lyst til å google litt å finne/oversette oppskrift på barololisaus, så er det ikke meg i mot. Boboli er vel en vin? Oppskriftene som følger er veldig generelle, vi slumpet litt, alt ble veldig godt allikevel. Rødbetfondanten sto lenge i ovnen, og ble overraskende god. Fennikelkrem laget vi av to medium store fenikkeler, 2 dl matfløte og 0,5 dl matlagingshvitvin++. Det ble alt for mye til to voksne og et barn. Persillerøttene ble gode, men jeg tror jeg hadde syntes de ville bli mer delikate hvis de ble skrelt på forhånd. Honningglazeoppskriften halverte vi, det ble allikevel for mye for oss. Sukkerertene ble ikke helt slik som forventet, tror nok sånne tykke krispe tar seg bedre ut enn de mer flate daffe - vi fikk ikke tak i annet. Men gode ble de.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 11-11-07 kl 20:20. Årsak: barolo ja, barolo! |
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Nydelig! :noterer:
![]() |
#303 |
Lengter etter sola
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Her pleier vi å kjøpe boboli på cafe. Et slags rundt brød fyldt med salat, krydret kylling, to stk sauser. En salsa/tomatsaus og en hvitløkssaus.
![]() |
#304 |
A friend with benefits
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Samme her. Den heter vel kylling boboli tror jeg. Det er ganske godt, og her i byen får man det på Opus-kafèene.
![]() |
#306 |
Etylbarbital
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Barolosaus, ja.
![]() |
#307 |
Ekvilist
|
![]() |
#308 |
Ekvilist
|
Godt å høre. Problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg skal lage en slik saus uten oppskrift.
![]() |
#309 |
Etylbarbital
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)En barolosaus lages som en hvilken som helst annen rødvinssaus bare at det ligger i navnet at man skal bruke barolo ikke bare "rødvin".
![]() |
#311 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Vi fortsetter høsthyllesten og har i dag prøvd en litt mer avansert rotmos enn den jeg har vist til tidligere i tråden. Vi droppet akevitt, og brukte melk - ellers hadde vi i alle grønnsakene som foreslått i oppskriften. Det ble kjempegodt.
![]() |
#312 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Denne retten har vi nå laget to ganger. Den er enkel å lage, og man får betalt så det holder smaksmessig. Hvorfor har vi ikke oppdaget pastinakk før? Det er jo så godt!
![]() Disse muffinsene var luftige og veldig gode. Laget med bakepulver, og litt sconesaktig - men luftigere i konsistensen. Sammen med nyinnkjøpt drottningsylt i Sverige ble det helt knall. Hvorfor selger man ikke dronningsyltetøy i Norge forresten? Det er jo av det beste som finnes! (Laget av blåbær og bringebær.) Vi brukte store muffinsformer. Grove muffins 12 små muffins 9 store muffins 3 ½ dl hvetemel 2 ½ dl sammalthvetemel 2 ss havregryn 1 ss sukker 1 ss bakepulver ¼ ts salt 1 egg 2 ½ dl melk 100 g smeltet smør havregryn Ha mel, havregryn, sukker, bakepulver og salt i en bolle. Bland egg, melk og smør. Ha det i melblandingen. Rør til deigen er jevn, men pass på så du ikke rører for lenge, for da kan muffinsene bli seige. Fordel røren i muffinsformer, og dryss litt havregryn over. Stek muffinsene i 15-20 min ved 200 grader. Steketiden kan variere etter hvor store formene er.
![]() |
#313 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Jeg har forresten fått noen forespørsler i forhold til å dele oppskriftene jeg har lagt ut på et eller annet vis. Planen har fra første dag vært å dele arbeidet vi har gjort i år med de nærmeste til jul. (Håper ingen av mine nærmeste sniker her, isåfall - se bort!
![]() |
#314 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Vi har funnet ut at kalkunfilet er veldig godt, og her er en oppskrift med potetmos og cremolata. Jeg synes at cremolataen hadde litt mye sitrussmak, skal vi lage retten igjen vil vi nok redusere mengden med sitronskall. Oppskriften er beregnet på mange personer, vi brukte ca 400g kalkunfilet på to voksne og et barn, og tilpasset oppskriften deretter.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 22-12-07 kl 15:25. Årsak: Potetmos, ikke potetmus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Nusken er en heldig gutt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Dette er dokumentasjon av vårt første forsøke på å lage fiskegrateng. Vi laget tre former på en gang, vi har kjøpt aluminiumsformer i Sverige. Veldig praktisk å fryse ned, varme opp og fint lite oppvask etter middag. Maten falt veldig i smak både hos far og sønn, men jeg lurer på om mannen min syntes det kunne vært litt mer saltsmak. Beklager store og mange bilder, orker ikke forminske.
![]() |
#317 |
Ekvilist
|
Jeg har en drøm om å lage kokebok, men det jeg gjør nå er å trykke opp i få eksemplarer kun til venner og bekjente. Drømmen er å gjøre noe større ut hobbyen etterhvert, men da er det nok mye som må på plass først. Jeg må lære meg å fotografere ordentlig, jeg må lage mine egne oppskrifter med felles framgangsmåte/mal på alle +++. Mannen min har blitt såpass "proff" på brødbaking etterhvert, at han lager sine egne oppskrifter. Jeg har delt lite av hans produksjon i denne tråden. Jeg har ikke stor tro på at det blir noen kokebok noen gang, men det er lov å drømme.
![]() |
#318 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Pasta- og pestosalat
![]() |
#319 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Da har jeg som dere sikkert har registrert tatt juleferie fra Irmas kokebok. Takk til alle som har bidratt i tråden med oppskrifter, kommentarer og hyggelige tilbakemeldinger. Hvis motivasjon og lyst opprettholdes blir det flere oppskrifter i denne tråden i 2008. ![]()
![]() |
#320 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Dette var jammen en helt fantastisk tråd! Finnes det flere hefter etter julegaveutdelingen er jeg interessert |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|