Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Irmas kokebok (med bilder)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-07, 19:05   #301
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Det ble gourmetsøndag hos oss i dag. Har i det siste laget flere gode oppskrifter fra et gratisblad vi fant på Meny. Masse flotte grønnsaksoppskrifter, med høstens gode grønnsaker. I oppskriftsbladet serveres følgende grønnsaksretter sammen med kjøtt og bobolisaus (rettelse: barolosaus). Hvis noen har lyst til å google litt å finne/oversette oppskrift på barololisaus, så er det ikke meg i mot. Boboli er vel en vin? Oppskriftene som følger er veldig generelle, vi slumpet litt, alt ble veldig godt allikevel. Rødbetfondanten sto lenge i ovnen, og ble overraskende god. Fennikelkrem laget vi av to medium store fenikkeler, 2 dl matfløte og 0,5 dl matlagingshvitvin++. Det ble alt for mye til to voksne og et barn. Persillerøttene ble gode, men jeg tror jeg hadde syntes de ville bli mer delikate hvis de ble skrelt på forhånd. Honningglazeoppskriften halverte vi, det ble allikevel for mye for oss. Sukkerertene ble ikke helt slik som forventet, tror nok sånne tykke krispe tar seg bedre ut enn de mer flate daffe - vi fikk ikke tak i annet. Men gode ble de.

Rødbetfondant

Hele ferske rødbeter
Hønsebuljong
Hvitvin
Sjalottløk
Hvitløk
Timian

Skrell rødbetene. Skjær de i 4 cm kuber. Legg rødbetene i en ildfast form og dekk med en blanding av hvitvin og hønsebuljong (1:4). Tilsett finhakket hvitløk, sjalottløk og noen kvister timian. Sett formen i ovnen på 190 grader og kok til de er møre, det tar ca. 1 ½ time. Smaker godt til kjøtt, fisk og vilt.

Honningglaserte persillerøtter

Skrell persillerøttene, la litt av stilkfestet sitte igjen. Del dem på langs i fire. Blanchér persillerøttene, dvs gi grønnsakene et raskt oppkok. Stek dem forsiktig i smør til de er knapt møre. Vend inn glaze, ca 1 ss pr. hele rot, og la det surre videre til røttene er blanke og gylne.

Honningglaze:
300 g flytende honning
1 sitron, saften av den
1 appelsin, saften av den
1 dl hvitvin

Bland alle ingrediensene i en gryte og reduser (kok ned) til halvparten. Kan oppbevares i glass i kjøleskapet.

Fennikelkrem

Kutt fennikelen i smale båter. Kok den mør i en fløte og hvitvinsblanding, 2:1. Smak til med Pernod eller kok med stjerneanis. Fjern evt. stjerneanis før du kjører den til en glatt puré med stavmikser/foodprocessor.

Sukkererter Julienne

Snitt sukkererter på langs og stek/wok dem raskt i olje og litt smør. Krydre med salt, nykvernet pepper og eventuelt litt finhakket hvitløk, litt avhengig av hva du skal servere.

Grønnsakene ble servert med indrefilét av okse og hjemmelaget potetmos. Poden spiste kjøttboller ved siden av, og syntes rødbetfondant og fenikkelkrem var veldig godt.

Sist redigert av Irma : 11-11-07 kl 20:20. Årsak: barolo ja, barolo!
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 19:10   #302
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nydelig! :noterer:

Jeg kjenner ingen vin som heter Boboli. Det er en hage i Firenze som heter Boboli, det er den eneste plassen jeg har hørt Boboli før.

Gammel 11-11-07, 20:11   #303
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Her pleier vi å kjøpe boboli på cafe. Et slags rundt brød fyldt med salat, krydret kylling, to stk sauser. En salsa/tomatsaus og en hvitløkssaus.

Gammel 11-11-07, 20:16   #304
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Her pleier vi å kjøpe boboli på cafe. Et slags rundt brød fyldt med salat, krydret kylling, to stk sauser. En salsa/tomatsaus og en hvitløkssaus.

Samme her. Den heter vel kylling boboli tror jeg. Det er ganske godt, og her i byen får man det på Opus-kafèene.

Gammel 11-11-07, 20:19   #305
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er tydelig at jeg har spist boboli en eller gang også, for det riktige navnet er barolosaus.

Gammel 11-11-07, 20:21   #306
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barolosaus, ja. Det er noe helt annet og barolo er en vin, ja. Jeg har aldri skjønt poenget med å bruke fiin vin i saus. Dropp barolo og bruk vinflasken du vant på vinlotteriet i fjor.

Gammel 11-11-07, 20:22   #307
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Veronal, barlolo har vel noe med vin å gjøre? Jeg har googlet litt tidligere nemlig, og da brukte jeg rett navn på sausen.

Dumme bladet som bare skriver "serveres på et speil av barolosaus", og ikke kommer med oppskriften.

Gammel 11-11-07, 20:23   #308
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Barolosaus, ja. Det er noe helt annet og barolo er en vin, ja. Jeg har aldri skjønt poenget med å bruke fiin vin i saus. Dropp barolo og bruk vinflasken du vant på vinlotteriet i fjor.

Godt å høre. Problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg skal lage en slik saus uten oppskrift.

Gammel 11-11-07, 20:43   #309
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

En barolosaus lages som en hvilken som helst annen rødvinssaus bare at det ligger i navnet at man skal bruke barolo ikke bare "rødvin".

Gammel 11-11-07, 20:43   #310
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Gammel 12-11-07, 17:41   #311
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Vi fortsetter høsthyllesten og har i dag prøvd en litt mer avansert rotmos enn den jeg har vist til tidligere i tråden. Vi droppet akevitt, og brukte melk - ellers hadde vi i alle grønnsakene som foreslått i oppskriften. Det ble kjempegodt.

Grov rotmos med akevitt

Kok staver av rotgrønnsaker som gulrøtter, persillerøtter, pastinakk, sellerirot og kålrot. Når de er ordentlig møre moses de med en stapper. Tilsett fløte, smør, litt muskat og smak til med akevitt hvis ønskelig.

Gammel 17-11-07, 22:09   #312
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Denne retten har vi nå laget to ganger. Den er enkel å lage, og man får betalt så det holder smaksmessig. Hvorfor har vi ikke oppdaget pastinakk før? Det er jo så godt!

Krydderstekt svinefilet med honningristet pastinakk og geitostkrem

Arbeidstid: 30 minutter
Steketid: ca. 30 minutter + 10 minutter
Antall personer: 2

300 g svinefilet
1 ts spisskummen
1 ts paprikapulver
1 ts anis
1 ts fennikelfrø
2 krm salt

Pastinakk:
4 små pastinakker
½ ts salt
½ krm nykvernet sort pepper
1 ss honning
3 ss olivenolje
1 tomat
1 rødløk
ca 75 g frisk spinat

Geitostkrem:
50 g hvit geitost
1 dl créme fraîche

• sett ovnen på 175 grader. Støt krydder og salt i en morter. Rens svinefileten, og vend den i krydderblandingen. Skrell pastinakkene, og skjær dem i lange staver. Leg dem i en langpanne. Krydre dem med salt og pepper, og vend dem i olivenolje og honning.
  • Legg fileten ved siden av pastinakkene, og stek kjøtt og grønnsaker midt i ovnen i ca. 30 min til kjernetemperaturen på kjøttet er 68 grader og pastinakkene er gyllenbrune.
  • Ta opp kjøttet, og la det hvile i ca. 10. min pakket inn i aluminiumsfolie.
  • Skyll tomaten, og skrell rødløken. Skjær tomat og løk i båter. Skyll og tørk spinaten, og bland den med tomat, løk og pastinakk.
  • Geitostkrem: Rør sammen geitost og crème fraîche.
  • Skjær opp kjøttet i tykke skiver og server med tilbehøret.

Disse muffinsene var luftige og veldig gode. Laget med bakepulver, og litt sconesaktig - men luftigere i konsistensen. Sammen med nyinnkjøpt drottningsylt i Sverige ble det helt knall. Hvorfor selger man ikke dronningsyltetøy i Norge forresten? Det er jo av det beste som finnes! (Laget av blåbær og bringebær.) Vi brukte store muffinsformer.

Grove muffins

12 små muffins
9 store muffins

3 ½ dl hvetemel
2 ½ dl sammalthvetemel
2 ss havregryn
1 ss sukker
1 ss bakepulver
¼ ts salt
1 egg
2 ½ dl melk
100 g smeltet smør
havregryn

Ha mel, havregryn, sukker, bakepulver og salt i en bolle. Bland egg, melk og smør. Ha det i melblandingen. Rør til deigen er jevn, men pass på så du ikke rører for lenge, for da kan muffinsene bli seige. Fordel røren i muffinsformer, og dryss litt havregryn over. Stek muffinsene i 15-20 min ved 200 grader. Steketiden kan variere etter hvor store formene er.

Gammel 17-11-07, 22:21   #313
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg har forresten fått noen forespørsler i forhold til å dele oppskriftene jeg har lagt ut på et eller annet vis. Planen har fra første dag vært å dele arbeidet vi har gjort i år med de nærmeste til jul. (Håper ingen av mine nærmeste sniker her, isåfall - se bort! ) Dersom noen er interressert i et eksemplar (hvis det blir så jeg trykker opp noen ekstra - må undersøke litt mer ifht. pris ++ først), ta kontakt med meg per PM.

Gammel 03-12-07, 13:15   #314
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Vi har funnet ut at kalkunfilet er veldig godt, og her er en oppskrift med potetmos og cremolata. Jeg synes at cremolataen hadde litt mye sitrussmak, skal vi lage retten igjen vil vi nok redusere mengden med sitronskall. Oppskriften er beregnet på mange personer, vi brukte ca 400g kalkunfilet på to voksne og et barn, og tilpasset oppskriften deretter.

Helstekt kalkunfilet med potetmos og cremolata

6-8 personer

1 stor kalkunfilet
smør til steking
salt og kvernet pepper

Cremolata:
2 sitroner, revet skall
ca 50 g bladpersille, finhakket
1 hvitløksbåt, finhakket

Potetmos:
ca 1 kg skrelte mandelpoteter
100 g smør
ca 2 dl melk
salt og kvernet pepper

Saus:
ca. 1 dl appelsinjus
100 g hasselnøttkjerner, grovhakket

Cremolata:
Vask sitronen godt i lunkent vann, før du river skallet. Bland sammen ingrediensene,. Kalkunfilet: Brun kalkunfileten i en stekepanne med smør. Kok ut pannen med 1-2 dl vann. Ta vare på snjyen. Gni fileten inn med halvparten av cremolataen. Stikk inn et steketermometer i den tykkeske delen av fileten. Sett fileten i ovnen og stek den pved 180 grader i ca. 1 ½ time., eller til den har en kjernetemperatur på ca 68 grader. La fileten hvile i ca. 10 minutter før den skjæres opp.

Potetmos:
Kok potetene i vann uten salt. Hell av vannet og la potetene dampe seg tørre. Tilsett smør og melk og mos potetene. Smak til med salt og pepper.

Saus:
Kok ut langpannen med appelsinjus og sjyen fra stekepannen. Tilsett resten av cremolataen og grovhakkede hasselnøttkjerner. Smak til med salt og pepper.

Skjær kalkunfileten i skiver. Server med dine favorittgrønnsaker.

Servert med ovnsstekte rotgrønnsaker:

Jeg spiser ikke fisk, men deler allikevel denne lakseoppskriften. Mannen min er ikke kjempebegeistret for laks, men syntes allikvel retten var god. Poden spiser nesten ikke middag om dagen, så det er vanskelig å si om retten falt i smak. Han spiste iallefall noen biter, og gren ikke på nesen.

Laks i ovnen

4 porsjoner
30 minutter

4 laksefileter
2 rødløk
1 dl honning
1 dl sesamfrø
salt og hvit pepper

Sett ovnen på 200 rader. Smør en ovnsfast form og legg i laksebitene. Skjær rødløk i skiver og legg rundt omkring i formen. Hell honning over, og strø over sesamfrø. Kvern litt salt og pepper over. Sett formen inn i ovnen på i 20 minutter eller til sesamfrøene er gyllenbrune og løken er myk og søt. Server med basmatiris, eller ovnsbakte grønnsaker som pastinakk, gulrot og poteter.

Sist redigert av Irma : 22-12-07 kl 15:25. Årsak: Potetmos, ikke potetmus.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 13:17   #315
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nusken er en heldig gutt!

Du har kanskje fått spm. før i tråden som jeg ikke har fått med meg, men skal du lage kokebok på "årntli" utav dette? Det kan du jo veldig fint gjøre!

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 13:25   #316
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Dette er dokumentasjon av vårt første forsøke på å lage fiskegrateng. Vi laget tre former på en gang, vi har kjøpt aluminiumsformer i Sverige. Veldig praktisk å fryse ned, varme opp og fint lite oppvask etter middag. Maten falt veldig i smak både hos far og sønn, men jeg lurer på om mannen min syntes det kunne vært litt mer saltsmak. Beklager store og mange bilder, orker ikke forminske.

Fiskegrateng

4 personer

350 g makaroni
1 løk
4 gulrøtter
2 ss olivenolje
ca. 1 ½ l vann
800 g lettsaltet torsk
40-50 g smør
2 ss hvetemel
1 dl melk
2 egg
50 g revet ost
salt og pepper
ca. 1 ½ dl brødkrumme eller strøkavring
rømme til servering

Sett stekeovnen på 225 grader. Kok makaronien etter anvisning på pakka i godt saltet vann. Når det er ferdigkokt, heller du den over i et dørslag og lar den renne av.

Rens løken og finhakk den. Skrell gulrøttene og skjær dem i terninger på ca. ½ x ½ cm. Ha løk og gulrot i en ganske stor kasserolle sammen med olivenoljen. La det surre på forholdsvis svak varme i 5 minutter til løken har blitt blank og myk.

Skjær torsken opp i 3-4 biter og legg i kasserollen. Hel over vannet og kok op. Det må være nok vann til at all fisken blir dekket. Hvis torsken ikke er saltet, må du salte kokevannet, ca. 1 ss salt per liter vann. Leg et lokk på kasserollen, skru ned varmen og la fisken trekke, det vil si til at vannet ikke skal koke, men være like oppunder kokepunktet, i 8-10 min.

Like før fisken er ferdig, begynner du på sausen. Smelt smøret i en kasserolle og ha i hvetemelet. Rør det sammen. Spe med 5 dl av kokevannet til fisken. Visp godt sånn at du får helt klumpfri saus. La den småkoke i 3 minutter. Ha i melken, rør rundt og ta kasserollen av plata. Smak til med pepper. Ettersom kokevannet allerede var saltet, trenger du sannsynligvis ikke mer salt. La sausen avkjøles i 4-5 minutter mens du plukker fisken i mindre biter og plasserer den i bunnen av en smurt ildfast form. Fordel makaronien over. Tilsett eggene i sausen, ett og ett, og rør dem inn før du har i osten. Hell sausen over makaronien.

Fordel strøkavringen på toppen. Sett formen midt i stekeovnen og stek i ca. 20 minutter, Server ned en klatt rømme.

Gammel 03-12-07, 13:35   #317
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av SmarteSmelt, her.

Nusken er en heldig gutt!

Du har kanskje fått spm. før i tråden som jeg ikke har fått med meg, men skal du lage kokebok på "årntli" utav dette? Det kan du jo veldig fint gjøre!

Jeg har en drøm om å lage kokebok, men det jeg gjør nå er å trykke opp i få eksemplarer kun til venner og bekjente. Drømmen er å gjøre noe større ut hobbyen etterhvert, men da er det nok mye som må på plass først. Jeg må lære meg å fotografere ordentlig, jeg må lage mine egne oppskrifter med felles framgangsmåte/mal på alle +++. Mannen min har blitt såpass "proff" på brødbaking etterhvert, at han lager sine egne oppskrifter. Jeg har delt lite av hans produksjon i denne tråden. Jeg har ikke stor tro på at det blir noen kokebok noen gang, men det er lov å drømme.

Gammel 03-12-07, 17:56   #318
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Pasta- og pestosalat

4 personer

400 g kjøttdeig
½ ts salt
2 ss olje til steking
3 dl ukokte orecchiette eller annen pasta
½ pk ruccola
½ rødløk
5 ss pesto (enten hjemmelaget, eller ferdigkjøpt på glass)
2 ss pinjekjerner (ristet, hvis ønskelig)

Pesto
1 liten potte frisk basilikum
1 ts grov salt
2-4 hvitløkskløfter
50g pinjekjerner
3 ss nyrevet parmesanost
5 ss olivenolje

Pesto:
Med kjøkkenmaskin: Ha i basilikum, salt, hvitløk, pinjekjerner, parmesan og 3 ss av oljen og kjør det raskt sammen i maskinen. Ha i resten av oljen litt etter litt.
I morter: Knus basilikum, salt hvitløk, pinjekjerner, og parmesan til en jevn masse. Ha i oljen litt etter litt.

Pasta- og pestosalat
Kok pasta etter anvisning på pakken. Slå av vannet, og skyll raskt i kaldt vann. Stek kjøttdeigen på god varme i stekepanne. Krydre med salt. Avkjøl litt.

Vask salaten, finhakk løken og bland dette sammen med pasta og kjøttdeig i en bolle. Bland i pesto og strø over pinjekjerner.

Gammel 14-12-07, 21:28   #319
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Da har jeg som dere sikkert har registrert tatt juleferie fra Irmas kokebok. Takk til alle som har bidratt i tråden med oppskrifter, kommentarer og hyggelige tilbakemeldinger. Hvis motivasjon og lyst opprettholdes blir det flere oppskrifter i denne tråden i 2008.

God jul og godt nyttår!

Gammel 16-12-07, 00:32   #320
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette var jammen en helt fantastisk tråd! Finnes det flere hefter etter julegaveutdelingen er jeg interessert!

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.