Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når fikk barnet ditt navn?
Navnet var klart da barnet/barna ble født 127 72,99%
Før det var gått en uke 44 25,29%
Mellom 1 og 2 uker 13 7,47%
Mellom 2 og 3 uker 14 8,05%
Mellom 4 og 5 uker 5 2,87%
Over 5 uker 9 5,17%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 174. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-07, 12:16   #1
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Vi hadde navn klart til alle 3 barna før de var født, men barn nummer en fikk "nytt" navn på sykehuset.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 12:46   #2
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fire dager med Storesøster. Da hadde vi tre jentenavn vi hadde blitt enige om mens jeg var gravid, og så måtte vi bare enes om hvilket av dem.
To dager med Plutten. Det ble et navn som aldri har stått på noe navneliste her i huset, det bare datt ned i hodene våre siste kvelden på barsel.

Gammel 13-11-07, 14:12   #3
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Nr.1 fikk navn på føden, fire timer før han kom til verden. Vi var veldig uenige, pappan ville ha Conrad, jeg vill ha Trym. Det ble ingen av delene
Nr.2 Fikk navn av storebror da han lå i magen ( rundt uke 13)
Nr.3 Fikk navn før hun ble født (pappans valg) men jeg var helt overbevist på at hun var en gutt og det tok noen dager å venne seg til navnet hennes,men det passer henne perfekt.

Gammel 13-11-07, 14:19   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle fire hadde navnet klart på forhånd.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:20   #5
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde 3 navn. Det ene var nesten bankers. Men hun var ingen Kaisa (som jeg forbinder med en litt stor jente) Dermed så sto valget mellom 2 navn, og det ble bestemt innen 5 dager. Vi hadde også tenkt på Leah som jeg synes er nydelig. I ettertid er jeg glad det ikke ble det heller siden Marta Louise sin datter heter det. Så det ble det hun heter i dag, og det er vi fornøyd med.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:23   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Vi hadde også tenkt på Leah som jeg synes er nydelig.

Min yngste skulle hete Leah. Men så ble det en gutt. Nå er jeg litt glad for at jeg ikke har et barn som heter Leah, det har blitt litt for poppis for meg. Selv om det er et nydelig navn.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 15:52   #7
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Førstemann fikk navn dag to. Jeg måtte ha noe å kalle det lille vesenet inne i kuvøsen, så det hastet litt.

Andremann fikk navn etter en ukes tid, etter mye ubesluttsomhet fra Andamannen. Gudbedre hvor jeg var lei av SSB da!

Vi hadde ikke seriøst diskutert navn på forhånd for noen av dem.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 16:02   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Vi hadde ikke seriøst diskutert navn på forhånd for noen av dem.

Wow. Jeg fatter ikke at det går an å IKKE diskutere navn. Jeg hører mange si det, at de ikke har hatt tid, ikke har tenkt noe videre på det, osv. Jeg har ALLTID tenkt navn, jeg, og alltid hatt mine tanker om hva mine (eventuelle) barn skulle hete. Nå skal jeg ikke ha flere barn, men jeg "samler" fortsatt på navn, og tenker ofte at "søren og, synd jeg ikke skal ha flere, for det navnet skulle jeg gjerne ha brukt."

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 16:17   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Wow. Jeg fatter ikke at det går an å IKKE diskutere navn. Jeg hører mange si det, at de ikke har hatt tid, ikke har tenkt noe videre på det, osv. Jeg har ALLTID tenkt navn, jeg, og alltid hatt mine tanker om hva mine (eventuelle) barn skulle hete. Nå skal jeg ikke ha flere barn, men jeg "samler" fortsatt på navn, og tenker ofte at "søren og, synd jeg ikke skal ha flere, for det navnet skulle jeg gjerne ha brukt."

Du och jag, Divine. Du och jag.

Gammel 13-11-07, 16:49   #10
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi er litt som Sitron, klarer ikke ha navnet ferdig før vi har sett barnet. Jeg ville gjerne ha noen ideer, eller "diskutere" som noen andre her sa. Men gubben ville ikke diskutere en gang før de ble født.... Vi visste heller ikke kjønnet på noen av de. (selv om vi med eldste var så sikker på at det var jente, var nesten redd jeg skulle få sjokk om vi fikk gutt )

Første fikk navn etter ca 4 uker... Eller det ene navnet var vi enig om ganske tidlig, men ikke det andre (alle har doble navn som brukes til daglig). Var pappaen som kom på det navnet, jeg hadde aldri tenkt på den kombinasjonen.
Andre jenta fikk navn etter 9 dager. Pappaen reiste til sjøs da hun var 10 dager, og jeg nektet å bestemme navn over telefon eller per e-post... Hun hette noe annet hver dag før... hehe, så hadde han vært hjemme noen dager til hadde det kanskje blitt et annet andrenavn
Tredje fikk navn litt over 2 uker gammel. Det var storesøstrene som foreslo. De var helt enige, og jeg syntes det passet. Ga pappaen beskjed om at han fikk finne på noe annet om han ikke var fornøyd (han var litt misfornøyd med at jeg og hun har samme andrenavn, litt "urettferdig" å kalle meg opp, men jeg bruker ikke begge mine navn til vanlig lenger)
Min far kalte minsten 110204, litt ertende protest mot at vi ikke hadde navn på henne...

Alle har "vanlige" navn, men ikke så "pop" nå (mer 60-70 tallet). Typisk norske, skrevet rett frem, samtidig ikke "sære". Greit med navn utlendinger kan uttale

Gammel 13-11-07, 16:54   #11
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Det ble to svar på meg. Jeg kunne klikket meg enig med alle innleggene her, det der med navn er faderullan ikke lett.

Eldste hadde navn ca fem år før hun ble påtenkt. Mellomste fikk navn omtrent tre måneder før hun ble født. Minste fikk navn tre måneder før han også, men så ble han født og det føltes som om han ropte ut at dette er helt feil. Egentlig en merkelig opplevelse fordi jeg tror jo ikke helt på at babyer kan velge navn selv. Tre dager gammel dukket riktig navn opp og det er han veldig fornøyd med.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 16:59   #12
Kneazle
Passiv

Standard

Snuppa vår fikk navnet sitt den dagen vi så henne på 3D ultralyd i uke 24.

Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 17:59   #13
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Eldste hadde jeg bare magefølelse på kjønnet (som jeg var helt sikker på), men ingen navn jeg synes "passet", altså klang bra, det bare stemte ikke uansett hvilke navn vi tenkte på. Men det sekundet jeg så eldste etter fødselen visste jeg navnet og sånn ble det, det var helt riktig navn.

Avkommets navn var egentlig klart i mange år før avkommet var påtenkt i det hele tatt
Eldste skulle vel hatt det, men det gikk ikke.
Med en gang jeg visste at jeg var gravid så tenkte jeg på det navnet og magefølelsen var god da (igjen var jeg også helt sikker på kjønnet pga. magefølelse). Og det viste seg å stemme helt når jeg så avkommet etter fødsel også, det var så absolutt riktig navn.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 18:03   #14
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Navnet var klart før "petrus" var født! Men så brukte vi nesten 10 år på å "lage" han da.............

Gammel 13-11-07, 18:08   #15
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

1mann fikk navnet ila den første uken, Til lillebror hadde jeg navnet klart, måtte bare bearbeide gubben først.

Gammel 13-11-07, 20:11   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prinsens navn hadde jeg sikkert klart lenge før jeg ble gravid (og sikkert før jeg møtte mannen til og med ) Med nummer to har vi ikke peiling på navn Vi snakker om det daglig, men det er ingen navn vi begge liker og som i tillegg passer til prinsens navn - så vi tenker at staten kan få oppgaven

Jeg synes forøvrig at barna passer til det navnet de får jeg.

Gammel 14-11-07, 17:37   #17
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Navnet til yngste var klart før han ble født. Jeg sendte sms med beskjeden "Per" er kommet! når jeg lå på fødestua.

Jeg fikk gjennomslag for min guttefavoritt, mens vi strevde med å finne et jentenavn vi begge likte.
Jeg hadde en del kriterier som feks:
- Ikke et toppnavn
- Norrønt opphav
- Ikke dobbeltnavn
- Ikke oppkalling
- Ikke mer enn to stavelser
- Helst 6 bokstaver
- Ikke e - endelse

Jeg samler på navn.

Sist redigert av Bærekraftig : 15-11-07 kl 01:24.
Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 12:19   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Første fikk navn nesten 6 måneder gammel. Andre ca. 2 måneder gammel. Vi må bli kjent med ungene før de kan få navn.

Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 14:05   #19
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Første fikk navn nesten 6 måneder gammel. Andre ca. 2 måneder gammel. Vi må bli kjent med ungene før de kan få navn.

Hjelpes.. hva kalte dere knøttene i de 2 og 6 månedene?

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.