Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når fikk barnet ditt navn?
Navnet var klart da barnet/barna ble født 127 72,99%
Før det var gått en uke 44 25,29%
Mellom 1 og 2 uker 13 7,47%
Mellom 2 og 3 uker 14 8,05%
Mellom 4 og 5 uker 5 2,87%
Over 5 uker 9 5,17%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 174. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-07, 13:28   #41
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Vi ga dem navn usett.

Gammel 13-11-07, 13:28   #42
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Mens jeg har vanskelig for å begripe hvordan man kan kikke på et nyfødt barn og si - Nei, det var visst ingen Andreas likevel. Ei heller forstår jeg hvordan et navn skal tre frem i løpet av de første ukene hvor man blir kjent.

Et navn er jo noe foreldrene gir barnet, ikke en mystisk hemmelighet som skal avdekkes? Sånn er det i hvert fall for meg.

Sånn er det for oss også.

Barnet fikk navnet "Prototypen" og vi var i forkant veldig spente på hvordan en med navnet "Prototypen" så ut.

Gammel 13-11-07, 14:09   #43
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har aldri skjønt hvordan man kan ha navnet klart før fødsel. Mulig det har sammenheng med (se annen tråd et eller annet sted) hvor knyttet man er til barnet i magen. Selv har jeg jo hatt navnelister med navn jeg liker, men ingen av dem har blitt valgt. Jeg har vært nødt til å bli kjent med barnet før jeg har klart å velge navn jeg liker.

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Med turbo så hadde han navn før han ble født.

Snoopyline hadde og navn før hun ble født om hun var gutt*ler*
Egentlig hadde hun jentenavn og men hun passet ikke til det navnet.
Så var det å bli enig haha så hun fikk ikke navn før hun var 5 uker

Dette skjønner derimot ikke jeg. Jeg kan ikke se hvordan man kan se på et lite spebarn hva det barnet skal hete. Spebarn er ganske like og kan hete hva som helst for meg.

Mens jeg har vanskelig for å begripe hvordan man kan kikke på et nyfødt barn og si - Nei, det var visst ingen Andreas likevel. Ei heller forstår jeg hvordan et navn skal tre frem i løpet av de første ukene hvor man blir kjent.

Et navn er jo noe foreldrene gir barnet, ikke en mystisk hemmelighet som skal avdekkes? Sånn er det i hvert fall for meg.

Vi har hatt navnet klart i årevis - i hvert fall hvis det blir en jente.

Jeg er mer på linje her. Vi har hatt navn klare for begge to. Det har vært oppkalling og ettersom vi ikke har visst hvilket kjønn vi ventet så har vi hatt både gutte- og jentenavn klare begge gangene.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:12   #44
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Nr.1 fikk navn på føden, fire timer før han kom til verden. Vi var veldig uenige, pappan ville ha Conrad, jeg vill ha Trym. Det ble ingen av delene
Nr.2 Fikk navn av storebror da han lå i magen ( rundt uke 13)
Nr.3 Fikk navn før hun ble født (pappans valg) men jeg var helt overbevist på at hun var en gutt og det tok noen dager å venne seg til navnet hennes,men det passer henne perfekt.

Gammel 13-11-07, 14:18   #45
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bestemte oss for navn i heisen på sykehuset da vi var på vei hjem. For storesøster på 2 år var det greit at babyen kom hjem med et navn - trodde vi... Nå, ti måneder etterpå, synes storesøster fortsatt at det er greit å kalle lillesøster for "bebi'n".

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:19   #46
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle fire hadde navnet klart på forhånd.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:20   #47
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde 3 navn. Det ene var nesten bankers. Men hun var ingen Kaisa (som jeg forbinder med en litt stor jente) Dermed så sto valget mellom 2 navn, og det ble bestemt innen 5 dager. Vi hadde også tenkt på Leah som jeg synes er nydelig. I ettertid er jeg glad det ikke ble det heller siden Marta Louise sin datter heter det. Så det ble det hun heter i dag, og det er vi fornøyd med.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:23   #48
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Vi hadde også tenkt på Leah som jeg synes er nydelig.

Min yngste skulle hete Leah. Men så ble det en gutt. Nå er jeg litt glad for at jeg ikke har et barn som heter Leah, det har blitt litt for poppis for meg. Selv om det er et nydelig navn.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:31   #49
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mens jeg har vanskelig for å begripe hvordan man kan kikke på et nyfødt barn og si - Nei, det var visst ingen Andreas likevel.

Med mindre Andreas skulle finne på å ha innovertiss, da. (Hva, er det ingen andre som har slått denne vitsen? Treiginger!)

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:48   #50
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Med mindre Andreas skulle finne på å ha innovertiss, da. (Hva, er det ingen andre som har slått denne vitsen? Treiginger!)

(Og når du sier det: Morsomheten var nokså åpenbar, ja.)

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:59   #51
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt lange, omstendelige og ultrademokratiske diskusjoner om navn begge ganger. Med fullt gjensidig veto og det hele. Med nr. 1 var ikke diskusjonen over før to uker etter fødselen. Med nr. 2 ble vi enige mens vi fortsatt lå på fødestua. Avgjørelsene hadde lite eller ingenting med hvem ungene så ut til å være.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 15:00   #52
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Vi har hatt lange, omstendelige og ultrademokratiske diskusjoner om navn begge ganger.

Ååå, kan ikke du gjenta kriteriene dine for valg av navn? De er jo helt fantastiske.

Gammel 13-11-07, 15:30   #53
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Maksimum to stavelser
2. Ekte norrønt opphav (ikke Mari, Petter, Anne osv.)
3. Gjerne æ, ø, å
4. Akseptabel betydning
5. Ikke samme elementer i søskennavn (i streng forstand, altså ikke Åsmund og Astrid fordi begge har etymologisk ås-)
6. Maksimum 30 nye med det navnet foregående år

Og muligens noen flere.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 15:36   #54
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå, det kalles å være sær.

Gammel 13-11-07, 15:37   #55
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

1. Maksimum to stavelser
2. Ekte norrønt opphav (ikke Mari, Petter, Anne osv.)
3. Gjerne æ, ø, å
4. Akseptabel betydning
5. Ikke samme elementer i søskennavn (i streng forstand, altså ikke Åsmund og Astrid fordi begge har etymologisk ås-)
6. Maksimum 30 nye med det navnet foregående år

Gammel 13-11-07, 15:44   #56
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge gutta hadde navnet klart da de kom til verden.

Gammel 13-11-07, 15:48   #57
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Her var navnet klart på forhånd. Både jentenavn og guttenavn.

Gammel 13-11-07, 15:52   #58
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Førstemann fikk navn dag to. Jeg måtte ha noe å kalle det lille vesenet inne i kuvøsen, så det hastet litt.

Andremann fikk navn etter en ukes tid, etter mye ubesluttsomhet fra Andamannen. Gudbedre hvor jeg var lei av SSB da!

Vi hadde ikke seriøst diskutert navn på forhånd for noen av dem.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 16:02   #59
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Vi hadde ikke seriøst diskutert navn på forhånd for noen av dem.

Wow. Jeg fatter ikke at det går an å IKKE diskutere navn. Jeg hører mange si det, at de ikke har hatt tid, ikke har tenkt noe videre på det, osv. Jeg har ALLTID tenkt navn, jeg, og alltid hatt mine tanker om hva mine (eventuelle) barn skulle hete. Nå skal jeg ikke ha flere barn, men jeg "samler" fortsatt på navn, og tenker ofte at "søren og, synd jeg ikke skal ha flere, for det navnet skulle jeg gjerne ha brukt."

Gammel 13-11-07, 16:11   #60
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Storebror fikk navn i løpet av første uka, lillebror mellom 2 og 3 uker.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:17.