Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når fikk barnet ditt navn?
Navnet var klart da barnet/barna ble født 127 72,99%
Før det var gått en uke 44 25,29%
Mellom 1 og 2 uker 13 7,47%
Mellom 2 og 3 uker 14 8,05%
Mellom 4 og 5 uker 5 2,87%
Over 5 uker 9 5,17%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 174. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-07, 16:17   #61
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Wow. Jeg fatter ikke at det går an å IKKE diskutere navn. Jeg hører mange si det, at de ikke har hatt tid, ikke har tenkt noe videre på det, osv. Jeg har ALLTID tenkt navn, jeg, og alltid hatt mine tanker om hva mine (eventuelle) barn skulle hete. Nå skal jeg ikke ha flere barn, men jeg "samler" fortsatt på navn, og tenker ofte at "søren og, synd jeg ikke skal ha flere, for det navnet skulle jeg gjerne ha brukt."

Du och jag, Divine. Du och jag.

Gammel 13-11-07, 16:49   #62
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi er litt som Sitron, klarer ikke ha navnet ferdig før vi har sett barnet. Jeg ville gjerne ha noen ideer, eller "diskutere" som noen andre her sa. Men gubben ville ikke diskutere en gang før de ble født.... Vi visste heller ikke kjønnet på noen av de. (selv om vi med eldste var så sikker på at det var jente, var nesten redd jeg skulle få sjokk om vi fikk gutt )

Første fikk navn etter ca 4 uker... Eller det ene navnet var vi enig om ganske tidlig, men ikke det andre (alle har doble navn som brukes til daglig). Var pappaen som kom på det navnet, jeg hadde aldri tenkt på den kombinasjonen.
Andre jenta fikk navn etter 9 dager. Pappaen reiste til sjøs da hun var 10 dager, og jeg nektet å bestemme navn over telefon eller per e-post... Hun hette noe annet hver dag før... hehe, så hadde han vært hjemme noen dager til hadde det kanskje blitt et annet andrenavn
Tredje fikk navn litt over 2 uker gammel. Det var storesøstrene som foreslo. De var helt enige, og jeg syntes det passet. Ga pappaen beskjed om at han fikk finne på noe annet om han ikke var fornøyd (han var litt misfornøyd med at jeg og hun har samme andrenavn, litt "urettferdig" å kalle meg opp, men jeg bruker ikke begge mine navn til vanlig lenger)
Min far kalte minsten 110204, litt ertende protest mot at vi ikke hadde navn på henne...

Alle har "vanlige" navn, men ikke så "pop" nå (mer 60-70 tallet). Typisk norske, skrevet rett frem, samtidig ikke "sære". Greit med navn utlendinger kan uttale

Gammel 13-11-07, 16:54   #63
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

1. Maksimum to stavelser
2. Ekte norrønt opphav (ikke Mari, Petter, Anne osv.)
3. Gjerne æ, ø, å
4. Akseptabel betydning
5. Ikke samme elementer i søskennavn (i streng forstand, altså ikke Åsmund og Astrid fordi begge har etymologisk ås-)
6. Maksimum 30 nye med det navnet foregående år

Og muligens noen flere.

Ja, dette var jo lette kriterier

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 16:54   #64
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Det ble to svar på meg. Jeg kunne klikket meg enig med alle innleggene her, det der med navn er faderullan ikke lett.

Eldste hadde navn ca fem år før hun ble påtenkt. Mellomste fikk navn omtrent tre måneder før hun ble født. Minste fikk navn tre måneder før han også, men så ble han født og det føltes som om han ropte ut at dette er helt feil. Egentlig en merkelig opplevelse fordi jeg tror jo ikke helt på at babyer kan velge navn selv. Tre dager gammel dukket riktig navn opp og det er han veldig fornøyd med.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 16:59   #65
Kneazle
Passiv

Standard

Snuppa vår fikk navnet sitt den dagen vi så henne på 3D ultralyd i uke 24.

Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 17:17   #66
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Hannah fikk navn rett etter ultralyden(4 mnd )

Hedda aurora- fikk navnet sitt når hun var en dag Det sto mellom Hedda å Aurora.. til slutt ble vi enige om at hun bare skulle ha begge to

Gammel 13-11-07, 17:19   #67
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Begge ble bestemt tidlig i svangerskapet.
Med første hadde vi bestemt både gutt og jentenavn da vi ikke visste hva det ble.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 17:28   #68
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Ja, dette var jo lette kriterier

Det er faktisk ganske mange navn som fyller kriteriene, gud bedre som vi diskuterte!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 17:32   #69
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det er faktisk ganske mange navn som fyller kriteriene, gud bedre som vi diskuterte!

Du kunne ikke ramse opp noen jentenavn vel? Det siste kriteriet er ikke så viktig for oss .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 17:34   #70
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Med storebror var navnet klart før han ble født. Vi byttet da han var seks mnd.

Til lillebror hadde vi ett alternativ da han ble født, men klok av erfaring ventet vi med å gi ham navnet til han var to-tre uker gammel.

Gammel 13-11-07, 17:49   #71
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Vi hadde navna klare før de ble født.

Gammel 13-11-07, 17:54   #72
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Ja, kan tenke meg det. I det minste har barnet fått et navn etter knallharde kriterier

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 17:59   #73
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Eldste hadde jeg bare magefølelse på kjønnet (som jeg var helt sikker på), men ingen navn jeg synes "passet", altså klang bra, det bare stemte ikke uansett hvilke navn vi tenkte på. Men det sekundet jeg så eldste etter fødselen visste jeg navnet og sånn ble det, det var helt riktig navn.

Avkommets navn var egentlig klart i mange år før avkommet var påtenkt i det hele tatt
Eldste skulle vel hatt det, men det gikk ikke.
Med en gang jeg visste at jeg var gravid så tenkte jeg på det navnet og magefølelsen var god da (igjen var jeg også helt sikker på kjønnet pga. magefølelse). Og det viste seg å stemme helt når jeg så avkommet etter fødsel også, det var så absolutt riktig navn.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 18:03   #74
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Navnet var klart før "petrus" var født! Men så brukte vi nesten 10 år på å "lage" han da.............

Gammel 13-11-07, 18:08   #75
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

1mann fikk navnet ila den første uken, Til lillebror hadde jeg navnet klart, måtte bare bearbeide gubben først.

Gammel 13-11-07, 18:22   #76
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vi har hatt navnene klare før fødsel alle tre gangene.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 18:28   #77
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge gutta fikk navnen sine med en gang de kom ut av magen. Hadde er par forslag på begge og valgte det vi fant ut at passet best til ungen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 18:29   #78
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Med storebror var navnet klart før han ble født. Vi byttet da han var seks mnd.

Til lillebror hadde vi ett alternativ da han ble født, men klok av erfaring ventet vi med å gi ham navnet til han var to-tre uker gammel.

Byttet dere fornavn på ungen da han var et halvt år?

Vi hadde en liste på rundt 5 navn, men etter noen dager så vi begge at det var bare det ene navnet som var han.

Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 19:00   #79
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her var ikke navnet klart før flere uker etter fødselen. Navn er supervanskelig - jeg er på linje med Tinetoff, men har bare litt andre kriterier.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 19:33   #80
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Du kunne ikke ramse opp noen jentenavn vel? Det siste kriteriet er ikke så viktig for oss .

Her er en av mine gamle jentenavnlister:
Astrid
Dagny
Eirunn
Frøydis
Hedvig
Ingvild
Liv
Ragnhild
Runa
Sigrid
Sigrun
Tora
Una
Yngvild
Øyvor
Åsa
Åse
Åshild
Åsne

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.