|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er det uproft at legen har snusleppe under pasientsamtalen | |||
Ja, det er uproft |
![]() ![]() ![]() ![]() |
122 | 85,92% |
Hallo - snus gjør da ikke noe |
1 | 0,70% |
Tja - han kunne jo ha røyka i stedet - slutt å syt |
6 | 4,23% |
I couldn't care less |
13 | 9,15% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppe
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
Jo. Fruktflua. Det er det.
![]() |
#3 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Så du påstår at forskerne er enige om at snus ikke er så farlig, og at det i verste fall kan gi kreft i bukspyttkjertelen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Mother of Dragons
|
Jeg sier at det er en helt klar større helsemessig risiko ved å røyke enn å bruke snus.
![]() |
#5 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
Så vidt jeg vet er leger unntatt arbeidsloven. Ikke heldig, spør du meg. Ikke for pasientene, og spesielt ikke legene.
Dommere er en yrkesgruppe (vel, det er juristene som er yrkesgruppen, men ...) som skal tolke loven. De får så vidt jeg vet ikke lov til å sitte i embedet hvis de selv er straffedømt (de får ingen konsekvenser for jobben om de får et forenklet forelegg, som en bot er). Jeg synes det er helt rimelig fordi en dommer - for meg - ikke bare er en som tolker loven, det er lovens representant. Jeg ville ikke hatt en dommer som selv har sonet for voldtekt - uansett hvor dyktig vedkommende er rent juridisk. Du mener at dette er feil? Fordi selve jobben til dommeren ikke blir bedre eller verre uavhengig av hvordan h*n selv lever.
![]() |
#7 |
Mother of Dragons
|
Det blir en dårlig sammenligning synes jeg.
![]() |
#8 |
flisespikker
|
Jeg synes ikke det er feil, nei. Det å kreve at folk følger sitt eget regelverk, altså de lovene som er knyttet til jobben deres, er for meg noe annet enn å kreve at de følger de rådene angående livsstil eller kosthold eller moralsk oppførsel (eller, for den del, innredning) som det er jobben deres å distribuere. En lege som selger medisin som dop og en kasserer som begår underslag gjør noe mer graverende enn en "alminnelig" dopselger eller en "alminnelig" tyv, fordi det er legens og kassererens jobb å overholde disse reglene (i tillegg til at de i likhet med oss andre er forpliktet til å følge alminnelige lover). Mens f.eks. en ekteskapsrådgiver ikke bør få sparken selv om h*n har vært skilt mange ganger selv, for det er ikke mot regelverket å bli skilt - og jeg synes en lege som lever usunt er mer å sammenligne med en ekteskapsrådgiver i et havarert ekteskap enn med en dommer som begår voldtekt.
![]() |
#9 |
flisespikker
|
Nå skrev jeg som respons på den kommentaren om at man hadde mindre tillit til en lege som selv levde usunt, og ikke som svar til hovedinnlegget. Jeg er enig i at det at en lege snuser, og det at en lege snuser under konsultasjon, er to ganske forskjellige situasjoner. (En ekteskapsrådgiver bør kanskje f.eks. ikke være utro under konsultasjon med klienter, nei.
![]() |
#10 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppeFor min del handler det ikke om leger skal få snuse eller ikke, selvsagt gjør de hva de vil. De bør imidlertid tenke over hvilken effekt det kan ha når de gjør det under samtaler med pasienter. På linje med usedvanlig mange andre yrkesgrupper. Det handler ikke om rettigheter, det handler om signaler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
Nei, det var den som var nevnt i populærvitenskapligartikkelen til Fruktflua.
Jeg har ikke sagt noe som helst om hvor farlig å snuse ut over at det er en mindre risiko enn å røyke.
![]() |
#12 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppe[quote=Hattifnatten;678107 Jeg sier ikke at det betyr at en lege ikke kan snuse, men å gjøre det mens han behandler pasienter synes jeg ikke er på sin plass.[/quote]
![]() |
|
|