|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er det uproft at legen har snusleppe under pasientsamtalen | |||
Ja, det er uproft |
![]() ![]() ![]() ![]() |
122 | 85,92% |
Hallo - snus gjør da ikke noe |
1 | 0,70% |
Tja - han kunne jo ha røyka i stedet - slutt å syt |
6 | 4,23% |
I couldn't care less |
13 | 9,15% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppe
Eg signerer Skilpadda, og får assosiasjonar til denne debatten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
kamerat
|
![]() Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppeJeg ville utvilsom reagert (med et undertrykt fnis?) på en lege med snusleppe, men jeg skjønner jo at snusen neppe ville skadet meg personlig.
![]() |
#83 |
Sliter med tastaturet
Det er jeg ikke videre enig i. Noen yrkesgrupper har denne dobbelte rollen der de ikke kan gjøre hva de vil uten at det har innvirkning på vår holdning til dem som profesjonelle og til det de formidler. Det blir omtrent som om lederen for avholdsforeningen skulle ta en drink eller som læreren skulle banne seg gjennom en foreldresamtale. Jeg ville utvilsomt heller stolt på helserådene jeg fikk fra en lege som virket passe sunn og frisk selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
både her og der
|
![]() Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppeJeg skrev at "Leger bør kunne gå foran med et godt eksempel". Jeg har aldri hevdet at de er ansatt for å gjøre bare det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppeEg blir kvalm av snuslukt, men det luktar ikkje så mykje av snus som allerede er stappa inn under leppa trur eg. Eller? Har aldri hatt nærkontakt med snusar
![]() |
#86 |
flisespikker
|
Sammenligningen med avholdsforeningen synes jeg ikke er god. Som representant for en avholdsforening er det ganske selvsagt at man skal være avholdende selv. Lærere er det mer nærliggende å sammenligne med, men de har også mer av en "forbilderolle" fordi de jobber med barn på en helt annen måte enn leger. Jeg ville ikke synes det var OK om en lærer bannet overfor elevene; å banne i samtale med foreldrene ville jeg oppfatte som uproft (fordi en foreldresamtale er en offisiell sammenheng, og da bør man oppføre seg profesjonelt), men ikke som et tegn på at dette var en dårlig lærer eller at man ikke skulle kunne stole på det h*n sier.
Det synes jeg er rart. Rådene blir hverken bedre eller dårligere av om legen selv følger dem, og heller ikke av helsetilstanden til legen. Og en lege kan jo for den del ha en kronisk lidelse og dermed ikke være sunn og frisk - ville du også stole mindre på en lege med astma enn en lege uten astma?
Der er jeg veldig uenig. Jeg synes ikke det er noe paradoksalt i å fortelle folk hva som feiler dem og hva de bør gjøre med det hvis de vil bli bedre, selv om man selv ikke gjør disse tingene. Det er jo opp til enhver - også pasienten - om man vil følge de anbefalingene man gjør.
![]() |
#87 |
Sliter med tastaturet
Dersom jeg i min uvitenhet ber en lege om råd, vil jeg selvsagt bli preget av hva han utstråler og gjør i tillegg til det hva han sier! Handling og etterlevelse er jo en form for kommunikasjon som er med på å bidra til min vurdering av om rådene er gode eller dårlige. Hvorvidt råde er gode eller dårlige er en sak, min evne til å oppfatte rådene som gode eller dårlige vil selvsagt preges av mer enn det som blir sagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
flisespikker
|
Ja, OK.
![]() |
#89 |
både her og der
|
Om legen selv ikke følger sine egne anbefalinger er en privatsak, og derfor synes jeg han/hun kan legge bort snuspakken i rollen som lege. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Leser
|
Så vidt jeg vet er leger unntatt arbeidsloven. Ikke heldig, spør du meg. Ikke for pasientene, og spesielt ikke legene.
Dommere er en yrkesgruppe (vel, det er juristene som er yrkesgruppen, men ...) som skal tolke loven. De får så vidt jeg vet ikke lov til å sitte i embedet hvis de selv er straffedømt (de får ingen konsekvenser for jobben om de får et forenklet forelegg, som en bot er). Jeg synes det er helt rimelig fordi en dommer - for meg - ikke bare er en som tolker loven, det er lovens representant. Jeg ville ikke hatt en dommer som selv har sonet for voldtekt - uansett hvor dyktig vedkommende er rent juridisk. Du mener at dette er feil? Fordi selve jobben til dommeren ikke blir bedre eller verre uavhengig av hvordan h*n selv lever.
![]() |
#91 |
Mother of Dragons
|
Nei, det var den som var nevnt i populærvitenskapligartikkelen til Fruktflua.
Jeg har ikke sagt noe som helst om hvor farlig å snuse ut over at det er en mindre risiko enn å røyke.
![]() |
#92 |
Mother of Dragons
|
Det blir en dårlig sammenligning synes jeg.
![]() |
#93 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppe[quote=Hattifnatten;678107 Jeg sier ikke at det betyr at en lege ikke kan snuse, men å gjøre det mens han behandler pasienter synes jeg ikke er på sin plass.[/quote]
![]() |
#94 |
flisespikker
|
Jeg synes ikke det er feil, nei. Det å kreve at folk følger sitt eget regelverk, altså de lovene som er knyttet til jobben deres, er for meg noe annet enn å kreve at de følger de rådene angående livsstil eller kosthold eller moralsk oppførsel (eller, for den del, innredning) som det er jobben deres å distribuere. En lege som selger medisin som dop og en kasserer som begår underslag gjør noe mer graverende enn en "alminnelig" dopselger eller en "alminnelig" tyv, fordi det er legens og kassererens jobb å overholde disse reglene (i tillegg til at de i likhet med oss andre er forpliktet til å følge alminnelige lover). Mens f.eks. en ekteskapsrådgiver ikke bør få sparken selv om h*n har vært skilt mange ganger selv, for det er ikke mot regelverket å bli skilt - og jeg synes en lege som lever usunt er mer å sammenligne med en ekteskapsrådgiver i et havarert ekteskap enn med en dommer som begår voldtekt.
![]() |
#95 |
flisespikker
|
Nå skrev jeg som respons på den kommentaren om at man hadde mindre tillit til en lege som selv levde usunt, og ikke som svar til hovedinnlegget. Jeg er enig i at det at en lege snuser, og det at en lege snuser under konsultasjon, er to ganske forskjellige situasjoner. (En ekteskapsrådgiver bør kanskje f.eks. ikke være utro under konsultasjon med klienter, nei.
![]() |
#96 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppeFor min del handler det ikke om leger skal få snuse eller ikke, selvsagt gjør de hva de vil. De bør imidlertid tenke over hvilken effekt det kan ha når de gjør det under samtaler med pasienter. På linje med usedvanlig mange andre yrkesgrupper. Det handler ikke om rettigheter, det handler om signaler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Re: Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppe
Jeg hadde da vitterlig reagert på en lege som stinket parfyme også, det har de faktisk ikke lov til på vårt sykehus, og det skulle jo bare mangle. På et sykehus kommer man borti allergiske personer som kan reagere på det, eler gravide, eller andre syke, som kan bli dårlige av lukten foreks. osv.
![]() |
#98 |
Kidding, right?
|
Egentlig er man vel heldig om man reagerer på det, for det betyr at man har sluppet å ha hatt særlig omgang med offentlig helsevesen på nattestid...
![]() |
![]() |
#99 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppeTyggis er greit. Slafsing er ikkje greit.
Bergensis Sist redigert av Bergensis : 25-11-07 kl 21:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppe
En halv tyggis, som er litt diskret og ikke blir slafset med, og at man klarer å gjemme den litt, prate normalt osv. reagerer ikke jeg negativt på ihvertfall (tross mine særheter).
![]() |
|
|