|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Mor vs. farJeg antar jeg har kompensert for fravær av far, for jeg kjenner meg ikke igjen i bekymringsfull mor opplegget. Selv ikke med dausjuk unge var jeg der.
![]() |
#22 |
frakoblet
|
![]() Sv: Mor vs. farDet er nå engang sånn at naturen forsøker å sikre overlevelse av arten, og i begynnelsen er det mor som er utstyrt med egenskaper som skal ivareta dette. Det utjevner seg mer etterhvert, tenker jeg. Det er du som er hjemme med barnet, mannen har ikke den samme kontakten og nærheten. Ennå.
Joda, det er sagt endel om dette. Det er også gjort forsøk på dette i Norge, blant annet blant barn og ungdom. Og man har funnet forskjeller.
![]() |
#23 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Mor vs. far
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mor vs. farJeg har ofte forundret meg over opplegget hvor mor insisterer på at "joda, vi er så likestilte" for så å legge fram klærne som Mannen skal kle på ungen og bytter på samme babyen om fargene ikke matcher. Hos oss fokuserte vi mye på dette med at jeg ikke skulle henge over han og gi han oppskriften. Han fikk prøve seg fram og finne sin metode. Likestilt betyr ikke lik. Takk og lov for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mor vs Far
Så det du sier her er egentlig at lesbiske kvinner er bedre egnet til og kunne få adoptere små barn enn homofile menn? Eller kvinnelige førskolelærere er bedre egnet til og jobbe i en barnehage enn mannlige førskolelærere, genetisk sett? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
frakoblet
|
![]() Sv: Mor vs. farJeg legger frem tøy. Det er ikke for at alt skal matche, men for at barna skal få passende klær etter været. Hvis helten skal levere, finner jeg ofte at toern har gått uten stillongs, lue og votter. Det er ikke veldig lurt når hun har vært syk omtrent sammenhengende hele høsten.
![]() |
#27 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Mor vs FarHør hør! Dette lurer jeg og på. Jeg tror ikke det er sånn at det ene kjønnet er mer egnet som omsorgsperson enn det andre. Jeg tror det er mer hva man får lov til og slipper til på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
frakoblet
|
Det er nok ikke det hun sier. Det fins alltid unntak, men forskningen peker gjerne på de generelle forskjellene.
![]() |
#29 |
Absolute Beginner
|
Det er vel også forsket på at jenter gjerne fra de er bittesmå blir tillagt større omsorgsevne. Våre to barn (jente og gutt) er temmelig like av personlighet, aktive barn begge to. Men tilbakemeldingene fra omgivelsene har hele tiden vært at jenta var "aktiv, men absolutt jente", mens poden er "veldig gutt". |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Princess Skids and Scars
|
Joda han har hatt en del tid med henne alene. Vi har hatt stor fokus på at han skal få alenetid med henne helt fra starten av, sånn at jeg også kan få litt egentid. Jeg har også vært veldig bevisst på å ikke rette på han når han gjør ting annerledes en meg, fordi jeg vet det var sårt for han når jeg kjente henne best. Det er vel derfor dette overrasker meg ekstra, jeg trodde jo vi gjorde det meste riktig for at vi skulle være foreldre på lik linje. Allikevel har vi altså falt litt i disse tradisjonelle kjønnsrollene. Det er nok sant som du sier at han ubevisst har gjort sin egen rolle til "hjelper", men det overrasker meg som sagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Sliter med tastaturet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Mother of Dragons
|
Det er ikke riktig.
Man kan i høyden si at kvinner i vår kultur i vår tid viser mer empati enn menn. Å si kategorisk at kvinnelige hjerner har mere empati (for en måte å uttrykke seg på, en hjerne er ikke empatisk, et menneske kan vise empati) er ukorrekt og spekulativt.
Dette ville da vise hvordan forskjellen i de kvinnene i akkurat det rommet reagerer og er _ikke_ et bevis på noe som helst av oppbygning av kvinnelige vs mannlige hjerner.
Det viser hvordan det er nå, med den kulturen vi har vokst opp i.
Kvinner er skapt til denne oppgaven. Det er menn også. Det er ingenting som tyder på at en mann som får en nyfødt baby ikke tar seg av den like bra som en kvinne.
Nei, hva er det du sier her da? Er det noe du har testet ut selv, eller har du forlest deg på Illustrert vitenskap eller hva?
Jeg tror ikke du skjønner forskjellen på hva som er fakta og hva som er populærvitenskaplige spekulasjoner jeg.
Eh? Påstår du at ikke alle fostre får testosteronpåvirkning i løpet av fostertiden? Hvor stor del av jentefostre får testosteronpåvirkning da? Har du noen tall på det?
Kvinner viser da ikke automatisk mer omsorg enn menn. Det synes jeg er direkte fornærmende overfor menn å si.
![]() |
#33 |
Mother of Dragons
|
Det går an å tenke selv ja. Litt logikk kan du forsøke en dag. Du må klare å skjønne at om man ser forskjell på hvordan menn og kvinner oppfører seg, så er det ikke automatisk en genetisk årsak.
Nei nå får du gi deg. Om man finner forskjeller i hjernene hos barn så er det et ikke kjent hva det har å si i praksis. Og man har aldri funnet ved hjerneskanning bevist at kvinner i utgangspunktet er mer empatiske enn menn. En hjerneskanning kan kun vise i hvilke områder hjernen er aktiv, den viser ikke følelser eller egenskaper.
Enten du liker det eller ei, så er det ikke vist nei.
Nå er det flere i bare denne tråden som sier at de ikke hadde spesielt dårlig samvittighet når de forlot barna. Og jeg kjenner menn som har dårlig samvittighet og er hanefedre når de har hovedansvaret. Noen menn er laget sånn de også, akkurat som noen kvinner er det.
![]() |
#34 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mor vs. far
![]() |
#36 |
flisespikker
|
Jepp. Jeg har f.eks. aldri hatt dårlig samvittighet når jeg har forlatt poden. Ikke da han var to måneder og ikke nå.
![]() |
#37 |
kamerat
|
![]() Sv: Mor vs. farJeg liker Esme.
![]() |
#38 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Mor vs. farEg likar også Esme |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
kamerat
|
![]() Sv: Mor vs. farMen skolekritt er jo også veldig godt!
![]() |
|
|