Sv: Formelle brev
Opprinnelig lagt inn av Søster, her.
Jeg bruker aldri "kjære" i formelle brev. Jeg bruker overskrift bare. "Söknad om reahabiliteringsopphold for nyoperert". "Svar på deres henvendelse ang. ödelagt dör i borettslaget". You name it.
Kan man bruke "kjære", trenger man vel ikke skrive så formelt brev heller?
Med "formell" mener jeg "profesjonell" eller "ikke personlig", altså brev jeg skriver i jobbsammenheng til folk jeg ikke kjenner, og slike henvendelser kan godt være ganske vennlige i formen. Jeg sender mange "formelle" brev og eposter i jobben som er vennlige spørsmål, eller svar på spørsmål, og da passer det godt med "kjære". (Eksempel: "Kjære professor Nilsen, vi skal gi ut en ny utgave av bok XXX, og i den forbindelse ønsker vi å bruke den artikkelen om YY som du skrev i 19ZZ ..." eller "Kjære Kari Pettersen, takk for din henvendelse, vi kan dessverre ikke skaffe det bildet du er interessert i, men dersom du tar kontakt med NN-forlaget, kan det tenkes du vil få hjelp der ...") I den typen brev du snakker om - spesielt søknader - er jeg enig i at det passer best med en overskrift, og ikke noe innledende "kjære". (Søknader er jo også sjelden stilet til enkeltpersoner, men oftere til en etat eller avdeling eller lignende.)