Sv: Formelle brev
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg tror sikkert det er forskjell på sektorer - jeg jobber i redaksjonen i et forlag, og har nok plukket opp "tonen" fra sjefen og kollegene mine. Bare nysgjerrig: hvordan ville du åpne et brev som ikke er svar på en henvendelse? For eksempel et brev som det jeg skisserte, der man egentlig tar kontakt med en privatperson for å be vedkommende om en tjeneste ("kan vi få lov til å bruke artikkelen din/bildet ditt", eller "har du mulighet til å gi oss følgende opplysninger"). I slike situasjoner legger jeg meg alltid på en litt høfligere og "hjerteligere" tone enn jeg kanskje ville gjort dersom jeg skrev til noen jeg allerede har et jobbmessig forhold til (f.eks. en leverandør)?
Da ville jeg nok skrevet følgende:
Donald Duck
Andeby
Forespørsel om bruk av artikkel
I forbindelse med en artikkel i bladet bladibla skulle vi gjerne hatt noe informasjon av deg vedrørende ...., og det ville vært veldig fint om du kan sende oss det på mail ....
På forhånd takk.
Med vennlig hilsen
Dolly Duck
Nå er dette overhodet ikke mitt område (jobber i høgskolesektoren) - så det jeg har skrevet er sikkert bare svada, men jeg ville nok skrevet det sånn ca slik.